tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Niemcy hamują zakaz spalinówek
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Niemcy hamują zakaz spalinówek

Autor: Andrzej Sitek 2025.10.10, 11:12 1 Drukuj

Niemiecka motoryzacja znowu na zakręcie, ale tym razem chodzi nie o technologię czy sprzedaż, lecz o politykę.

 Kanclerz Friedrich Merz uderzył pięścią w stół i powiedział jasno - zakaz rejestracji aut spalinowych od 2035 roku to pomysł zbyt radykalny, zbyt szybki i zbyt ryzykowny dla przemysłu, który od dekad stanowi serce niemieckiej gospodarki. Po dwugodzinnym szczycie w Berlinie, w którym uczestniczyli przedstawiciele rządu, producenci, dostawcy i związki zawodowe, Merz zapowiedział wsparcie federalne dla branży, która coraz wyraźniej trzeszczy w szwach.


Reklama


NAS Analytics TAG

Rząd zapowiada, że nie zrezygnuje z kierunku na elektromobilność, ale tempo tej jazdy musi być dostosowane do realiów, nie do politycznych haseł. Nowe przepisy mają być bardziej elastyczne, a okres przejściowy łagodniejszy, tak by niemiecka motoryzacja nie rozbiła się o ścianę regulacji. Wicekanclerz Lars Klingbeil mówił wprost: nie chodzi o to, by walić głową w mur, tylko działać z rozsądkiem i pragmatyzmem.

Berlin obiecuje konkretną pomoc. Aż trzy miliardy euro do 2029 roku mają trafić do programu zachęt dla kierowców, którzy zdecydują się przesiąść z silnika spalinowego na elektryczny. Dopłaty mają szczególnie wspierać osoby o niższych dochodach, ale szczegółów jeszcze nie ujawniono. W teorii wszystko brzmi dobrze, w praktyce niemiecka branża motoryzacyjna już dziś walczy o przetrwanie.

Wielkie koncerny motoryzacyjne, które jeszcze niedawno były symbolem potęgi, dziś mierzą się z kurczącą się sprzedażą, agresywną konkurencją z Chin, unijnymi regulacjami dotyczącymi emisji CO₂ i amerykańskimi cłami. Według danych agencji DPA sektor zatrudnia około 770 tysięcy osób i generuje 540 miliardów euro rocznych obrotów, ale te liczby coraz częściej nie oddają napięcia, które rośnie w branży.

Merz przypomniał, że utrzymanie konkurencyjności niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego to nie tylko kwestia gospodarki, ale strategicznego interesu państwa. Jeśli ktoś miał wątpliwości, czy Niemcy bez motoryzacji w ogóle potrafią funkcjonować, to wystarczy spojrzeć na reakcję Berlina. Być może zakaz spalinówek od 2035 roku może się okazać tylko teoretycznym pomysłem z brukselskich biurek.


Reklama


NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia

Reklama


NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę