tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nie jesteś doświadczonym motocyklistą? To nie pojeździsz w nocy, a w dzień najwyżej 110 km/h. To nie żart!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nie jesteś doświadczonym motocyklistą? To nie pojeździsz w nocy, a w dzień najwyżej 110 km/h. To nie żart!

Autor: Andrzej Sitek 2023.09.22, 09:47 3 Drukuj

Unijni politycy od lat przekonują nas, że proponowane przez nich zmiany mają na celu jedynie ograniczenie liczby wypadków oraz ofiar, a także usprawnienie ruchu pojazdów na drogach Unii Europejskiej. Tymczasem ostatnia propozycja Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ociera się o absurd.

Najnowsze propozycje dotyczą wielu aspektów prawa o ruchu drogowym, więc zajmijmy się wyłącznie tymi, które są szczególnie istotne dla motocyklistów. Po pierwsze chodzi o pomysł nocnej jazdy, a w zasadzie zakaz jazdy w nocy dla młodych stażem zmotoryzowanych.

NAS Analytics TAG

Według projektu dyrektywy zakaz miałby obowiązywać od północy do szóstej rano. Dlaczego wyznaczono akurat te ramy czasowe i w jaki sposób zakaz miałby pomóc początkującym kierowcom albo innym zmotoryzowanym? Tego nie wyjaśniono.

Zakaz jazdy w nocy to nie wszystko. Kolejnym ograniczeniem dla osób tuż po egzaminie na prawo jazdy ma być konieczność odbycia kursu doszkalającego technikę jazdy. Obowiązkowy kurs trzeba byłoby zdać dwa lata po uzyskaniu uprawnień, a dopiero po zaliczeniu tego etapu prawo jazdy byłoby kierowcy wydawane przez uprawniony organ. W praktyce mówimy zatem o kolejnym egzaminie na prawo jazdy, pomimo zdania właściwego egzaminu. To nie koniec.

Trzecia propozycja zmian przepisów dotyczy powiązania dozwolonej prędkości maksymalnej z posiadanymi uprawnieniami. Jak to miałoby działać? Bardzo prosto. Młodzi kierowcy z kategorią A1 będą mogli rozpędzić się najwyżej do 90 km/h — oczywiście niezależnie od typu drogi. W przypadku "pełnej" kategorii A dozwolona prędkość wyniesie zaledwie 110 km/h. Podobnie dla kategorii B.

Na koniec dodajmy jeszcze pomysł zmiany okresu, na jaki miałyby obowiązywać nasze uprawnienia. Według unijnego projektu maksymalny okres to 10 lat. Im starsi kierowcy, tym krótszy okres ważności uprawnień.

Po sześćdziesiątce prawo jazdy ma być ważne tylko 7 lat, a seniorzy w wieku siedemdziesięciu lat będą musieli wznawiać uprawnienia co 5 lat. Osoby z ósmym krzyżykiem na karku będą meldować się po nowe prawo jazdy co 2 lata.

Oczywiście droga od projektu do legislacji i wprowadzenia ustaw jest daleka, ale powyższe pomysły wskazują jednak kierunek, którym zamierzają podążać politycy UE. To raczej nie jest ta sama droga, którą chcieliby jechać motocykliści…

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę