tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Darmowy bilet kolejowy w zamian za prawo jazdy. Jak niemieckie miasta zachęcają do przesiadki z samochodu na pociąg?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Darmowy bilet kolejowy w zamian za prawo jazdy. Jak niemieckie miasta zachęcają do przesiadki z samochodu na pociąg?

Autor: Wojciech Grzesiak 2023.09.28, 07:28 Drukuj

W Polsce raz do roku obchodzimy dzień bez samochodu. Po okazaniu dowodu rejestracyjnego samochodu można wtedy korzystać za darmo z komunikacji miejskiej. Niemcy poszli bardzo wiele kroków dalej i oferują wymianę prawa jazdy na bilety sieciowe. W całej sprawie jest jednak haczyk, a nawet bardzo wiele haczyków.

Inicjatywa wymiany prawa jazdy na bilety sieciowe komunikacji miejskiej odbywa się w ramach oferty "Deutschland mobil 2030". Miasta i gminy przystępują do tego programu dobrowolnie i ustalają swoje zasady. Tak oto np. Lübeck rozda 2 tys. biletów - 1 tys. w 2023 r. i po 500 w 2024 i 2025 r. Co ciekawe, nie ma tu mowy o ograniczeniach czasowych. W Leverkusen z kolei z programu mogą skorzystać osoby, które mają ukończone 75 lat. Darmowy bilet będzie ważny przez 12 miesięcy. Władze Bonn oferują bilet na pół roku dla kierowców, którzy ukończyli 60 lat. Z kolei powiat Ennepe-Ruhr nie przewiduje ograniczeń wiekowych, ale za to rozdawał jedynie 20 biletów na zasadach loterii.

NAS Analytics TAG

W całej akcji jest jednak bardzo poważny haczyk, ponieważ jeżeli ktoś zdecyduje się oddać prawo jazdy, żeby otrzymać Deutschlandticket, to rezygnuje z uprawnień na poważnie i ze wszystkimi konsekwencjami. To oznacza, że aby odzyskać uprawnienia, będzie trzeba przejść szkolenie teoretyczne i praktyczne, a następnie zdać państwowe egzaminy. Niemieckie media często akcentują, że akcja jest skierowana przede wszystkim do seniorów.

Czym jest Deutschlandticket? Bilet kosztuje 49 euro miesięcznie i jest ważny we wszystkich autobusach i pociągach na trasach lokalnych i regionalnych. Nie obowiązuje w pociągach klasy ICE, IC, EC, prywatnych autokarach i statkach, chyba że mowa o lokalnych promach i przeprawach. Bilet może również być benefitem, ponieważ przewidziano opcję Job-Ticket, gdzie pracodawca pokrywa co najmniej 25 proc. ceny biletu. Projekt rozpoczął się przy okazji wojny w Ukrainie, kiedy to wzrosły ceny energii i surowców. Bilet kosztował wtedy 9 euro i sprzedawano go przez 3 miesiące. Projekt okazał się sukcesem, więc zarządzono kontynuację, ale już w wyższej cenie.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę