tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Moto Guzzi Galetto - pionier segmentu maxiskuterw
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Moto Guzzi Galetto - pionier segmentu maxiskuterw

Autor: Konrad Bartnik 2018.07.15, 09:18 Drukuj

Obszerne blaszane nadwozie, wygodny przekrok i niewielki silnik, ale do tego mocne motocyklowe podwozie na duych, 17-calowych koach. Koncepcja maxiskutera bya znana ju 70 lat temu, za spraw modelu Galetto, stworzonego przez samego Carlo Guzziego.

Wspóczesne maxiskutery maj wielkie i skuteczne szyby i owiewki, automatyczn przekadni, ton elektronicznych dodatków oraz nierzadko bardzo mocne silniki, o pojemnoci powyej 500 cm3. Wci dominuj w nich jednak stosunkowo niewielkie koa, najczciej 12-15 calowe. Opisywanemu dzi przodkowi tego segmentu, czyli Moto Guzzi Galetto, pod wzgldem koncepcyjnym najbliej jest do “hybrydowego” modelu NC750D Integra, produkowanego obecnie przez Hond. Jak wic wida, Japoczycy nie wymylili niczego nowatorskiego - skorzystali po prostu z penego obrotu koa motocyklowej historii.

Lata powojenne nie wróyy pocztkowo we Woszech majcego nadej dekad póniej okresu boomu gospodarczego. Zrujnowany kraj, zniszczone drogi i ludzie yjcy w cigej niepewnoci jutra - tak wyglda soneczny pówysep w latach 40 XX wieku. Firmy z brany motoryzacyjnej musiay szybko i masowo dostarczy pojazdy tanie, atwe w eksploatacji i odporne na cikie warunki. Symbolem sukcesu tamtych czasów pozostaje Vespa, lecz nie tylko koncern Piaggio, jej producent, eksplorowa pole praktycznych jednoladów na co dzie.

W 1950 roku pojawi si na rynku Moto Guzzi Galetto, zaprojektowany przez samego zaoyciela firmy, Carlo Guzziego. By on niemal kompletn hybryd motocykla i skutera, gównie za spraw swoich gabarytów i penowymiarowych, 17-calowych kó, które na kiepskich nawierzchniach spisyway si duo lepiej, ni mae kóka Vespy. Z tego powodu pojazd ten wybierany by najczciej przez dugodystansowych turystów, a take ludzi korzystajcych z niego w codziennej pracy, zwizanej z dojazdami - lekarzy, handlowców, nauczycieli.

Prototyp Moto Guzzi Galetto napdzany by silnikiem o pojemnoci 150 cm3, a w cigu 16 lat produkcji tego modelu pojawiy si jeszcze wersje 160, 175 i 192 cm3, wyposaone ponadto w póautomatyczn przekadni. Ostatecznie produkcj tego modelu zakoczono w 1966 roku, a bramy fabryki w Mandello del Lario opucio cznie ponad 700 tysicy egzemplarzy. Galetto przegra z Vesp i Lambrett gównie za spraw upodoba modych kierowców, którzy uwaali go za zbyt cichego, za mao ekscytujcego i mniej praktycznego od mniejszych konkurentów.

Dzi, po latach, Honda Integra odnosi we Woszech spektakularne sukcesy - idea maxiskutera na motocyklowym podwoziu jest wci aktualna.

Moto Guzzi Galletto kobieta

1949 Moto Guzzi Galletto

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Tagi
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr