tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Koniec z jazdą na zderzaku? Fotorapid Pro precyzyjnie mierzy odstęp i ułatwi karanie kierowców
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Koniec z jazdą na zderzaku? Fotorapid Pro precyzyjnie mierzy odstęp i ułatwi karanie kierowców

Autor: Andrzej Sitek 2022.04.12, 09:05 Drukuj

Od czerwca ubiegłego roku obowiązuje przepis, który stanowi, że na drodze należy zachować minimalny odstęp pomiędzy jadącymi pojazdami. Policja od razu zapowiedziała ukrócenie przypadków jazdy na zderzak. Ale na deklaracjach się skończyło.

Okazało się, że mundurowi nie posiadają odpowiedniego sprzętu do mierzenia przerw pomiędzy pojazdami. Teraz to się zmieni dzięki wprowadzeniu radaru Fotorapid Pro, który posiada stosowną homologację. To polskie urządzenie firmy Zurad.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Przypomnijmy, że nowy przepis, a konkretnie punkt 3a art. 19 Prawa o ruchu drogowym stanowi, iż odstęp pomiędzy pojazdami wyrażony jest w metrach i nie może być mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość poprzedzającego pojazdu, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przykładowo, przy prędkości 120 km/h odstęp powinien wynosić 60 metrów. Przepis dotyczy dróg ekspresowych i autostrad.

Jazda na zderzaku stanowi szczególne zagrożenie dla motocyklistów, dla których zetknięcie się z samochodem może być bardzo groźne w skutkach, o wiele niebezpieczniejsze niż dla kierowcy auta. Według policyjnego raportu "Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku" przygotowanego przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, tzw. jazda na zderzaku była przyczyną 7,3 proc. wszystkich wypadków, co w liczbach bezwzględnych daje aż 1535 wypadków, w których zginęło 60 osób. Ale policja miała problem z mierzeniem dystansu pomiędzy pojazdami.

W przeciwieństwie do stosowanego przez policję Ultralyte LTI 20-20 Tucam, nowy Fotorapid Pro może mierzyć odległość miedzy pojazdami zgodnie z prawem, bo otrzymał świadectwo zgodności. Oznacza to, że kierowcy nie będą mogli podważyć pomiaru ze względu na brak homologacji.

Warto nadmienić, ze stacjonarna wersja Fotorapid Pro została po raz pierwszy zainstalowana w Polsce w ubiegłym roku na słynnym "zakręcie mistrzów", czyli rudzkim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej, na której dochodzi do wielu wypadków (tylko w 2017 roku było ich 250). Umieszczone przy DTŚ urządzenie śledzące może kontrolować jednocześnie do 32 pojazdów i obejmuje wszystkie trzy pasy ruchu oraz pas techniczny. Takich możliwości nie ma żaden inny fotoradar pilnujący polskich dróg.

Na dodatek Fotorapid PRO może ujawnić pojazdy, które zostały skradzione dzięki przyporządkowaniu samochodu i jego rejestracji do jednego rekordu oraz opcji łączności z bazami danych. Przenośna wersja Fotorapid Pro, która będzie używana przez policję, posiada podobne możliwości, a nawet więcej, bo identyfikuje jednocześnie aż 64 pojazdy.

Czy mobilne radary Fotorapid Pro już namierzają polskich kierowców? Jeszcze nie, ale możemy spodziewać się, że policja zacznie ich używać jeszcze w bieżącym roku. Mandat za jazdę na zderzaku wynosi nawet 500 złotych i 6 punktów karnych.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę