tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak prać ciuchy motocyklowe? NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jak prać ciuchy motocyklowe?

Autor: Piotr Jędrzejak 2011.01.13, 12:36 14 Drukuj

Prawidłowa konserwacja zarówno odzieży skórzanej, jak i tekstylnej zwiększy jej trwałość oraz pozwoli uniknąć szybszego zużywania. Ale tak naprawdę - to jak prać ciuchy motocyklowe?

Nasze warunki pogodowe raczej nie stwarzają możliwości oddawania się przyjemności użytkowania dwóch kół przez cały rok, a zima jest oczywistą i niezaprzeczalną okazją nie tylko do zajęcia się motocyklem, ale też całą zawartością garażu i szaf, które w sezonie nie mają chwili wytchnienia. Macie swoje ulubione motociuchy, które zawsze muszą być w gotowości do użytku? Okazuje się, że pod koniec sezonu w ich użytkowaniu skutecznie przeszkadza natrętne stado much, a koledzy i potencjalne kandydatki na plecaczki nie chcą już przebywać w bliskim towarzystwie? Zorientowaliście się już, że warstwa kilku różnych gatunków owadów wcale nie wygląda jak awangardowa grafika, a do tego przysłania logo Dainese?

W takim przypadku przydałoby dogadać się z mydłem i szczoteczką. Jak więc prawidłowo prać ciuchy motocyklowe? Faktem jest, że prawidłowa konserwacja zarówno odzieży skórzanej, jak i tekstylnej zwiększy jej trwałość, czego naturalnym następstwem jest dłuższa żywotność. Opowiadania o utracie nieprzemakalności po praniu można schować między bajki. Oczywiście takie przypadki występują, ale tylko dlatego, że czyszczenie odzieży wymaga przede wszystkim wiedzy i myślenia. W tej sprawie zasięgnęliśmy rady profesjonalistów, osób odpowiedzialnych za odzież w firmie Powerbike – u oficjalnego importera między innymi Arlen Nessa, Berika, czy S100.

Ciuchy tekstylne

Kurtkę i spodnie tekstylne można prać we własnym zakresie w pralce, ale w niskich temperaturach (do 40 stopni C) i przy umiarkowanej prędkości wirowania. W przypadku poważniejszych plam lub zabrudzeń, jako pierwszy kontakt najlepiej sprawdza się miękka gąbka lub szczoteczka wraz z ciepłą, ale nie gorącą wodą i odpowiednim środkiem piorącym, o czym niżej. Po delikatnym, ręcznym usunięciu brudu z wierzchniej warstwy, można wszystko wrzucić do pralki. Najlepiej prać przy użyciu profesjonalnego płynu, natomiast w przypadku braku takowego, dobrym rozwiązaniem jest delikatne mydło w płynie. Nie można natomiast stosować zmiękczaczy i płynów do płukania, tak samo jak zabronione jest suszenie w suszarce. Warto też na samym początku spróbować samej ciepłej wody, bez dodatku detergentów.

Pranie ciuchów motocyklowych wymaga specjalnego podejścia, a proszek do prania jest detergentem, którego działanie może okazać się zbyt silne dla delikatnych elementów, jak na przykład membrana. Tak samo niebezpieczne są wysokie temperatury i mechaniczne suszenie. Pamiętajmy, że membrana to włókna z tworzyw sztucznych, czyli nic innego, jak plastikowa butelka poddana recyklingowi – a taka pod wpływem temperatur i nacisku jest w stanie się odkształcić.

Nieprzemakalność kurtki, a konkretniej membrany, z reguły wynika z jej struktury. Włókna z tworzywa sztucznego rozmieszczone są na tyle ciasno, że woda ma ogromny problem z przedostaniem się pomiędzy szczelinami. Dbając więc o czystość takich elementów, trzeba zachować rozwagę. Mocne detergenty, jak proszki do prania czy wybielacze, zbyt wysokie temperatury, agresywne wirowanie, czy mechaniczne suszenie mogą zniszczyć strukturę membrany.

Kominiarki, czy bieliznę termiczną i oddychającą należy prać według zaleceń producenta. W skrócie należy im się takie samo traktowanie jak ciuchom tekstylnym, a używanie delikatnych preparatów do tekstyliów na pewno nie zaszkodzi.

Ciuchy skórzane

Konserwacja skóry powinna być koniecznością przynajmniej na początek i koniec sezonu. W środowisku eksperckim krążą opinie, że skóra dobrze konserwowana to dwa razy dłuższe jej życie. Czyszcząc wyłącznie wierzchnią warstwę wystarczy tylko odpowiedni środek czyszczący, woda lekko ciepła i miękka szczoteczka lub gąbka. Po wysuszeniu kurtkę należy zakonserwować przeznaczonym do tego preparatem. Jest to ważne dla utrzymania koloru, zapobieżenia wysychania i twardnieniu skóry, co finalnie może prowadzić do pęknięć, matowienia, czy łuszczenia się. Najlepiej upewnić się, czy środek do konserwacji, jaki zamierzamy nałożyć jest na bazie naturalnej, na przykład na wosku pszczelim.

Każdą skórę można bez problemów prać przy użyciu odpowiedniego preparatu ręcznie lub ostatecznie w pralce. Przy zachowaniu właściwej temperatury i przestrzeganiu instrukcji, skóra odzyska czystość, miękkość oraz utrzyma odporność na kurczenie się. Skóry gładkie, mocno zatłuszczone lub mocno zabrudzone (takie elementy jak np. kołnierze) należy namoczyć i w praniu ręcznym ostrożnie wyczyścić miękką szczoteczką. Jeżeli połączone są skóry różnokolorowe lub różne gatunki i tkaniny, czy jasne podszewki, niestety nie można wykluczyć odbarwień. W takim przypadku pomocny okazuje się profesjonalny środek zapewniający utrzymanie kolorów. Jeżeli podejmujemy się prania, należy je zastosować zarówno do spodni i kurtki, ponieważ tak samo ułożą się i zejdą, czy zmienią kolor. Jeżeli skóra ma jakieś zadrapania lub zniszczenia, po praniu mogą one być bardziej widoczne. W przypadku niesprawdzonych producentów, istnieje również ryzyko, że skóra nie była należycie garbowana i konserwowana, a to skutkuje na przykład w blednięciu kolorów.

Absolutnie nie wolno prać odzieży skórzanej w wodzie o temperaturze powyżej 30 stopni C, a użycie pralki powinno być ostatecznością dla leniwych! Znacznie lepiej zrobić to ręcznie. Wszelkie mocne zabrudzenia, jak na przykład zaschnięte owady, najpierw należy odmoczyć i usunąć szczoteczką lub gąbką, ale nie na siłę. W praniu dołożyć odpowiedni płyn do prania skór, a następnie wypłukać czystą wodą. Skóry nie wolno wirować, ani suszyć mechanicznie czy suszarką lub nad grzejnikiem. Powinna ona sama ścieknąć z wody (co najwyżej w okolicy źródła ciepła), ale najpierw na powierzchni płaskiej lub skośnej. Dopiero jak już nie będzie tak ciężka, można powiesić ją na wieszaku. Skóra może być potem ściągnięta więc trzeba ją porozciągać, a następnie nałożyć preparat konserwujący.

Jak dowiedzieliśmy się u polskiego importera japońskiej marki RS Taichi, pranie skór w pralce jest kategorycznie odradzane. Najlepszym wyjściem jest traktowanie tylko zewnętrznej warstwy, przecieranie jej ciepłą wodą wraz ze specjalnym środkiem piorącym lub mydłem do prania skór. W przypadku skór z wyższej półki, które mają taką możliwość, należy wypiąć wewnętrzną siatkę i to ją wyprać.

W przypadku skór niezalecane jest stosowanie zwykłego mydła czy proszków, ponieważ skóry mają w sobie różne garbniki, kwasy i tłuszcze, które muszą w niej pozostać. Wszelkie zwykłe detergenty zwyczajnie mogą wypłukać niezbędne minerały, dlatego w praniu potrzebne są specjalne preparaty. Skóra jest też czuła na mechaniczne pranie, a więc w przypadku używania pralki, trzeba zastosować delikatny program, krótki czas prania i pamiętać o temperaturze nie większej, niż 30 stopni.

Ciuchy skórzane można oczywiście oddać do pralni, jednak należy wcześniej się upewnić o jej jakości. Niepolecane są pierwsze lepsze, a na pewno pomocna będzie opinia znajomych korzystających wcześniej z tego typu usługi. Dla pewności przyda się zachować paragon lub dowód skorzystania z pralni, bo nigdy nie wiadomo, jakie objawy mogą wyjść po pewnym czasie.

W codziennym użytkowaniu, skóry również trzeba uważnie traktować. Po jeździe w deszczu konieczne jest suszenie zaraz po przyjeździe, w dosyć ciepłym pomieszczeniu, ale nie na grzejniku - raczej w jego pobliżu. Jeżdżąc zimą, trzeba ją zabezpieczyć przed solą – standardowy Leder Pflege wystarczy. Podstawą jest, aby środek był na bazie naturalnej. Alternatywą dla stosowania profesjonalnych preparatów na co dzień, jest użycie zwykłego kremu jak na przykład Nivea. Daje on pożądane efekty za niską cenę, a sprawdzony w praktyce został nie tylko przez profesjonalistów, ale również przez zwykłych motocyklistów.

Ciuchy łączone – skóra, tekstylia...

Ciuchy łączące w sobie różne materiały prać należy jak skórę ponieważ to jej, a nie tekstyliom należy się szczególna ochrona. Na rynku znaleźć można preparaty do prania odzieży mieszanej, należy mieć jednak na uwadze, że na pięknej jasnej podpince mogą pojawić się naloty i przebarwienia biorące się z czarnej skóry. Większość podpinek jest obecnie z tworzyw sztucznych, więc w chłodnej wodzie straszna krzywda nie powinna im się stać. W przypadku membran zlaminowanych ze skórą (jak Gore-Tex), trzeba postępować według zaleceń producenta – na pewno niepolecane są zwykłe detergenty oraz pranie i suszenie mechaniczne. Jeżeli w ciuchach występuje jednocześnie kilka materiałów, np. jeans, tekstylia, zamsz i skóra, to najrozsądniejsze jest branie tego pod uwagę przed zakupem. Poza tym, pozostaje letnia woda, łagodny środek czyszczący i delikatne mycie.

Buty

Czyszczenie butów skórzanych praktycznie nie różni się od czyszczenia innych skór, a więc miękka szczotka, letnia woda i jakieś mydełko lub szampon. W czyszczeniu wnętrza przyda się pianka do prania poduszek w kasku. Adekwatnie należy postępować z buty tekstylnymi – pierze się je tak samo, jak kurtkę, czy spodnie tekstylne. Po zakończeniu czyszczenia i suszenia warto zadbać o warstwę zewnętrzną preparatem ochronnym. Zdecydowanie niepolecane jest pranie butów w pralce.

Rękawice

Rękawice tekstylne traktuje się tak, jak inne tekstylia, a skórzane tak, jak inne skóry. O ile kurtka skórzana w trakcie użytkowania sama się rozrusza, to rękawice koniecznie należy zabezpieczyć po wysuszeniu. Powodem jest fakt, że rękawice znacznie częściej niż kurtka czy spodnie, intensywnie pracują i narażone są na znacznie mocniejszą eksploatację. Warstwa ochronna zapewnia też znacznie większą wodoszczelność. Do impregnacji rękawic tekstylnych również przyda się odpowiedni impregnat, który nie zatka membrany i zapewni długi czas funkcjonowania tej warstwy ochronnej.

Nubuk, zamsz

Nubuk, czy zamsz czyścimy i pierzemy jak zwykłą skórę, a dodatkowo należy je po wysuszeniu specjalnie wyszczotkować, aby włoski odpowiednio podniosły się. Dodatkowo przyda się zwrócić uwagę, czy przy konserwacji na pewno stosujemy specjalne środki przeznaczone do tego typu materiałów.

Konserwacja i impregnacja

Nie można zapomnieć, że zajęcie się ciuchami po praniu również jest ważne. Wydłuża ich żywotność, utrzymuje dobry wygląd i stan, no i oczywiście pomaga zachować ich oryginalne właściwości. Producenci zwykli nie wymagać konserwacji ciuchów w trakcie ich użytkowania, a jedynie zalecać. Taka jest również opinia ekspertów – odpowiednia troska o odzież może wyjść wyłącznie na dobre. Poza utrzymywaniem ubioru w czystości, przydatne okazują się profesjonalne środki impregnujące i ochronne. W przypadku braku membrany lub jej nie najlepszej efektywności, będzie to zewnętrzna warstwa obronna, której struktura pozwoli na oddychanie, jednocześnie chroniąc przed wodą i głębokim wnikaniem brudu. Takie preparaty można stosować nie tylko na wierzchnią stronę kurtki, ale również na wypinaną membranę. Co bardzo ważne, konserwacja po praniu dotyczy zarówno ciuchów skórzanych, jak i tekstylnych. Do każdej kategorii odzieży, na rynku znaleźć można wiele odpowiednich preparatów. Ich stosowanie najczęściej polega po prostu na odpowiednim rozprowadzeniu środka po powierzchni materiału, już po praniu - najrozsądniej jednak zapoznać się z instrukcją dostarczoną razem z preparatem.

Mamy nadzieję, że dzięki powyższym poradom rozwialiśmy wiele wątpliwości i byliśmy pomocni w temacie zajmowania się ciuchami motocyklowymi. Życzymy wszystkim nieprzemakalnych i wygodnych tekstyliów, oraz nieniszczących się skór!

plecy i pas modeka sporty mesh
Spodnie Modeka Sporting
ubior test kombinezon gimoto c img 0207
  NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
honda cbr combined abs scigacz.pl
Kurtka redline crusher wyglad na motocyklu
Buty RetBike RetDrag w deszczu
Kieszenie kurtka damska Rukka
Kurtka Ixon Revolution Fever
modeka prawy rekaw
Modeka sportie sprzeglo
Odziez motocyklowa podszewka
Podpinka kurtka Rukka
Racer Novus wnetrze dloni
Racer Warm Up palce
redline crusher przod
REDLINE CRUSHER wywietrznik
warstwy Kurtka Ixon Revolution Fever
wewnetrzna kieszen angel wintex test odziez b mg 0034
zniszczone wnetrze dloni sportie
bark redline
Armadillo kask Agatha Ruiz De La Prada
Buty Puma 1000V2
Kombinezon Redline Phoenix front
modeka donington
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę