tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak dbać o motocykl i skuter?
NAS Analytics TAG

Jak dbać o motocykl i skuter?

Autor: Reklama 2015.04.13, 10:40 Drukuj

Dowiedz się do czego służą poszczególne płyny i oleje oraz w jakich okresach należy je wymieniać.

Mniej obeznanym z techniką mogłoby się wydawać, że raz zalany olej silnikowy jeszcze przez producenta wystarczy przez nieokreśloną ilość czasu. Geniusz konstruktorów i wysokiej jakości materiały użyte przy budowie motocykli nie zawsze są warunkami wystarczającymi dla ich bezawaryjnej pracy. Psu na budę się zdadzą te wszystkie tytany, karbony i ceramiczne spieki, jeżeli nie będą miały wsparcia ze strony olejów, smarów i innych szuwaksów. To one dają maszynie życie krążąc w układach i pompując życie w zimny metal. Dużo zatem zależy od Was i od tego jak będziecie dbali o wasze motocykla.

Olej silnikowy - tworzy ochronny film pomiędzy poruszającymi się z ogromnymi prędkościami metalowymi powierzchniami nie dopuszczając do ich bezpośredniego kontaktu. Transportuje ciepło i chroni przed korozją. Przy doborze parametrów oleju silnikowego bezwzględnie kierujemy się zaleceniami producenta motocykla. Wymieniamy po przebiegu przezeń określonym, nie rzadziej niż raz w roku.

Olej przekładniowy - stosowany w większości dwusuwów oraz w czterosuwach z osobnym smarowaniem skrzyni biegów. Smaruje również przekładnie końcowe w motocyklach napędzanych wałkiem. O specyfikacji i interwałach wymian decyduje producent silnika.

Olej amortyzatorowy - smaruje poruszające się względem siebie elementy widelca a jednocześnie zapewnia tłumienie drgań. Powinien być wymieniany raz na dwa lata. Zalecenia producenta dotyczące lepkości oleju traktujemy jako punkt wyjścia. Dopuszcza się modyfikacje mające na celu dostosować parametry widelca do konkretnych potrzeb wynikających ze stylu jazdy.

Płyn chłodzący - transportuje ciepło z najbardziej obciążonych rejonów silnika do chłodnicy. Powinien więc je jak najefektywniej absorbować i jak najsprawniej oddawać. Działanie antykorozyjnie. Wymieniamy co drugi rok.

Płyn hamulcowy - przenosi nacisk z dźwigni do tłoczków w zaciskach. Jego stan ma kluczowe znaczenie dla efektywności hamowania. Są cztery specyfikacje płynu hamulcowego: DOT3, DOT4, DOT5.1 (kompatybilne ze sobą) oraz DOT5 (niekompatybilny z poprzednimi trzema – zmiana na DOT5 wymaga całkowitego opróżnienia i wypłukania układu). Wymieniamy nie rzadziej niż co drugi rok.

Smar do łańcucha - środek smarny, którego przeciętny motocyklista używa najczęściej. Chroni łańcuch i zębatki przed zużyciem i korozją. Smarujemy tak często jak potrzeba.

Smar do łożysk - niezbędny wszędzie tam, gdzie współpracują ze sobą ruchome elementy pozbawione oleju: w piastach kół, główce ramy, na osi wahacza, na osi podstawy i wielu innych punktach. Najlepiej używać smaru wodoodpornego, żeby mieć pewność należytej ochrony również podczas jazdy w deszczu i po myciu. Smarować przy okazji demontażu podzespołów oraz w trakcie przeglądu przedsezonowego.

Zdję™cia
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    na górę