Instrukcje obs³ugi motocykli s± zbyt opas³e? Niektóre s± d³u¿sze ni¿ "D¿uma" Alberta Camusa
Badania przeprowadzone przez brytyjską organizację Scrap Car Comparison wykazały, że wiele instrukcji obsługi motocykli wymaga dłuższego czasu czytania niż niektóre z klasycznych dzieł literatury pięknej.
Jedną z pierwszych rzeczy, które można przeczytać w dowolnej instrukcji obsługi motocykla, jest uważne zapoznanie się z jej treścią, najlepiej całą. Badanie, w którym wzięto pod uwagę liczbę słów z każdej instrukcji i zastosowano średnią prędkość czytania w ciszy w języku angielskim wynoszącą 238 słów na minutę, wykazało, że Kawasaki Z1000SX jest motocyklem z najdłuższą instrukcją.
Jeśli ktoś chciałby przysiąść i przeczytać za jednym zamachem całość - w wersji drukowanej lub online - zajmie mu to około 8 godzin i 12 minut, czyli o ponad godzinę dłużej niż lektura "Dżumy" Camusa, która znajduje się na liście obowiązkowych lektur dla liceów i techników!
Kawasaki może jest liderem, ale to BMW ma aż trzy z pięciu najdłuższych instrukcji motocyklowych wśród testowanych przypadków. I wszystkie mieszczą się w przedziale od 47 000 do 50 000 słów. Czy to dużo?
Według statystyk Amazon.com średnia liczba wyrazów w książce to około 64 000 słów. Odkrycia tego dokonano tworząc listę książek uszeregowaną zgodnie z liczbą słów, w przypadku której "Nowy wspaniały świat" Aldousa Huxleya znalazł się dokładnie pośrodku. 50 proc. książek liczyło więcej niż 64 531 słów, dokładnie połowa - mniej.
Ale wróćmy do naszych manuali. W badaniu Scrap Car Comparison uwzględniono 14 podręczników dla motocyklistów. Stosunkowo krótkie dostarcza swoim klientom Honda, jednak to instrukcja obsługi Vmoto Super Soco CPX była najkrótszą instrukcją spośród wszystkich analizowanych przypadków, a przeczytanie tej książeczki zajmuje średnio zaledwie 12 minut.
Poniżej możecie porównać wyniki wszystkich badanych instrukcji obsługi. Oczywiście należy uwzględnić fakt, że dotyczą angielskojęzycznych wersji. Zapewne gdyby były napisane w języku polskim i uwzlędniały polskich czytelników, wyniki byłyby nieco inne.
Kawasaki Z1000SX - 117 155 słów - 8 h 12 min.
Royal Enfield Interceptor 650 - 56 392 słów - 3 h 56 min.
BMW R1250RT - 49 793 słów - 3 h 29 min.
BMW S1000RR - 48 544 słów -3 h 23 min.
BMW R1250GS - 47 229 słów - 3 h 18 min.
Triumph Tiger 900 GT Pro - 45 083 słów - 3 h 9 min.
Triumph Trident 660 - 37 800 słów - 2 h 38 min.
Yamaha Ténéré 700 - 28 685 słów - 2 h
Honda SHi 125 - 23 438 słów - 1 h 38 minutes
Yamaha NMAX 125 - 22 152 słów -1 hour 33 min.
Honda PCX125 - 21083 słów - 1 h 28 min.
Honda CB125F - 15 029 słów - 1 h 3 min.
Honda NSC 110 Vision - 12 146 słów - 51 min.
Vmoto Super Soco CPX - 2 834 słów - 12 min.
Swoją drogą, osobiście należę do osób, które czytają instrukcję motocykla od deski do deski po prostu z ciekawości i żeby poznać wszystkie niuanse techniczne moto. Nigdy nie uważałem tego czasu na "zmarnowane" godziny, ale może badacze z Scrap Car Comparison mają inaczej. A jak to wygląda u Was?
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzePo³owa objêto¶ci tych instrukcji to ostrze¿enia dla kretynów w amerykañskim stylu
Odpowiedz