Husqvarna FS450 - ready to slide

Autor: Lovtza 2014.12.04, 12:46 5 Drukuj

Na zbliżający się sezon Husqvarna wypuściła nowe fabryczne Supermoto oznaczone jako FS450. W przeciwieństwie do produkowanego wcześniej przez Husaberga drogowego modelu FS570, który był przede wszystkim ultra rozrywkowym aparatem do jazdy na kole (którymkolwiek kole), tym razem mówimy o niehomologowanej, w pełni wyczynowej maszynie, którą prosto z salonu można ruszać na najbliższe zawody supermoto. Skoro nawet KTM zrezygnował z produkcji fabrycznych wyczynowych supermoto, jaki jest sens, aby zabierała się za to Husqvarna?

Powody ku temu są przynajmniej dwa. Zacznijmy od tego, że Huska przez lata dzierżyła palmę pierwszeństwa (jeśli nie hegemonii) jeżeli chodzi o supermoto. W pierwszej dekadzie tego wieku Włosi zarządzający w owym czasie marką Husqvarna ukierunkowali się na ten dosyć specyficzny rynek i w pewnym momencie blisko połowa (48% w roku 2008) motocykli schodzących z taśm produkcyjnych Husqvarny to były właśnie modele supermoto. Motocykle oznaczone logiem z literą H stały się maszynkami do "slajdów", gdzie przednie i tylnie koło nie do końca lubiły jeździć w jednej linii... Amatorzy i użytkownicy drogowi sięgali po SM450R i SM510R, które siały postrach na krętych górskich drogach i lokalnych torach kartingowych. Zawodnicy wybierali wyczynowe SM450RR, które deklasowały konkurencję zawodach dowolnej rangi. Tytuły mistrzowskie FIM dla takich sław jak Adrien Chareyre, czy Gerard Delepine oraz w kategorii producenta to w tej sytuacji czysta formalność.

Drugi powód dla którego Huska ponownie bierze się za segment supermoto jest… bardziej przyziemny. Rzut oka na ofertę innych producentów uzmysławia, że tego typu motocykli praktycznie nikt nie sprzedaje! Z ich budowania wycofał się nawet KTM, nie znajdziecie ich w ofercie Japończyków, a z europejskich producentów jedynie manufaktura TM składa wyczynowe maszyny przeznaczone stricte do supermoto. Nie jest żadną tajemnicą, że TM nie tylko w Polsce jest egzotyką, podobnie zresztą jak tajemnicą nie jest, że wielu klientów nie ma czasu, zdrowia, a także pieniędzy, aby bawić się w przerabianie crossówek na prawdziwe supermoto (co wcale nie jest takie proste!). Wielu z nich potrzebuje gotowego do rywalizacji motocykla. Właśnie z myślą o nich powstał FS450.

Jaka jest recepta na wyczynowe supermoto? Trzeba zacząć od wyczynowej crossówki, w przypadku Husqvarny – modelu FC450. Ramę i nadwozie pozostawiono dla obu modeli takie same, identyczny jest nawet kąt główki ramy. Sporo zmian jest natomiast w silniku i podwoziu.

Zacznijmy od tego drugiego. Z przodu, zamiast widelca 4CS stosowanego w crossówce, Szwedzi zdecydowali się na użycie elementu WP z zamkniętymi wkładami. Taki widelec jest cięższy niż 4CS, tyle że różnica w masie nie ma na asfalcie znaczenia, natomiast kierowca zyskuje możliwość precyzyjniejszego strojenia przedniego zawieszenia pod swoje potrzeby i warunki na torze. Widelec osadzony jest w kutych półkach. Tylny amortyzator został od podstaw zaprojektowany do jazdy w supermoto. Mamy tutaj regulację tłumień dla dużych i małych prędkości. Skok zawieszeń to odpowiednio dla przodu i tyłu 280 i 292mm. Jak na wyczynowy motocykl przystało FS450 wykorzystuje sportowe koła i ogumienie. Z przodu na 16,5 calowej feldze pracuje opona o rozmiarze 125/80 R420, z tyłu natomiast mamy typową dla supermoto gumę 165/55 R17 na 17 calowej feldze. Hamowanie? Z przodu o siłę hamującą dba układ Brembo z 310mm tarczą i 4-tłoczkowym zaciskiem. Z tyłu tarcza ma 220mm i obsługuje ją jednotłoczkowy zacisk.

Uruchamiany elektrycznie napęd bazuje na silniku z crossówki, ale rzecz jasna poczyniono w nim pewne zmiany. Mocy jest tutaj tak dużo, że Huska wstrzymała się od jej podnoszenia. 60KM, duży moment w szerokim zakresie obrotów oraz zakres pracy jednocylindrowca podniesiony do 11500 obr/min. Aby cały ten dostatek przełożyć na asfalt Szwedzi zdecydowali się na zmianę przełożeń w skrzyni biegów na takie, które lepiej będą pasowały do charakterystyki jazdy na torze kartingowym. Do tego dochodzi sprzęgło antyhoppingowe APTC dostarczone przez firmę Adler, które zapobiegać ma blokowaniu i podskakiwaniu tylnego koła przy agresywnych redukcjach. Takie sprzęgło umożliwia też widowiskowe wchodzenie w zakręty z dużym uślizgiem tylnej opony.

Mówiąc krótko mamy tutaj fabrycznie przegotowany motocykl do ścigania się w lokalnych, a może nawet w ogólnokrajowych zawodach supermoto. Oczywiście w maszynie tej można dokonać jeszcze większej ilości modyfikacji, zapewne istnieje możliwość podniesienia mocy jednostki napędowej, można także wymienić układ wydechowy na lżejszy i uczynić szereg innych mniej lub bardziej znaczących zmian pod danego kierowcę oraz jego potrzeby i wymagania. Pytanie tylko, czy w przypadku miażdżącej większości kierowców zmiany te będą przekładały się na lepsze czasy okrążeń? Naszym zdaniem niekoniecznie.

FS450, który jak już wspomnieliśmy nie ma konkurencji na polskim rynku, wyceniony jest przez producenta na nieco ponad 42 tysiące złotych. Czy to dużo czy mało? Zapewne najbardziej rzeczowej odpowiedzi na tak postawione pytanie potrafi udzielić jedynie kierowca, który kupił nową crossówkę i wyłożył sporo kasy przebudowanie ją do poziomu wyczynowego supermoto. Tak czy inaczej nam nowe supermoto Huski podoba się, i to podoba się bardzo!

Dane techniczne:

Model Husqvarna FS450 2015
Układ silnika 1-cylindrowy, 4-suwowy, 4-zaworowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa 449.3 cm³
Skok tłoka 95 mm
Średnica cylindra 63.4 mm
Rozruch Elektryczny
Skrzynia biegów 5-biegowa, kłowa
Smarowa Wymuszone, pod ciśnienie, z dwiema pompami Eaton
Przełożenie wstępne 32:76
Przełożenie końcowe 14:48
Chłodzenie Cieczą, wymuszone z pompą cieczy chłodzącej
Sprzęgło Przeciwpoślizgowe sprzęgło Adler, sterowane hydraulicznie
Zapłon Bezstykowy, elektroniczny
Rama Kołyskowa, z rur ze stali chromowo-molibdenowej
Zawieszenie przód Widelec WP Up Side Down
Zawieszenie tył Amortyzator WP Monoshock z układem dźwigniowym
Skok przedniego zawieszenia 280 mm
Skok tylnego zawieszenia 292 mm
Układ hamulcowy przód Tarczowy, z czterotłoczkowym zaciskiem montowanym radialnie
Układ hamulcowy tył Tarczowy z jednotłoczkowym zaciskiem
Średnica tarczy przód 310 mm
Średnica tarczy tył 220 mm
Łańcuch napędowy 5/8 x 1/4"
Kąt główki ramy 63.5°
Koła Szprychowe koła z aluminiowymi obręczami, rozmiary 3.50 x 16.5"; 5.00 x 17"
Rozstaw osi 1,495±10 mm
Prześwit 310 mm
Wysokość siodła 927 mm
Pojemność baku 7.5 l (95 RON)
Masa bez paliwa 110.5 kg
Cena 43 030 zł
Zdjęcia
2015 Husqvarna FS 450 zakretJazda 2015 Husqvarna FS 450
Nowa 2015 Husqvarna FS 450Agresywnie 2015 Husqvarna FS 450
Uslizg 2015 Husqvarna FS 450Zmiana kierunku 2015 Husqvarna FS 450
2015 Husqvarna FS 4502015 Husqvarna FS 450 slide
2015 Husqvarna FS 450 tor2015 Husqvarna FS 450 tor kartingowy
Corner entry 2015 Husqvarna FS 450Guma 2015 Husqvarna FS 450
Onboard 2015 Husqvarna FS 450Slide 2015 Husqvarna FS 450
Wejscie 2015 Husqvarna FS 450Zakrety 2015 Husqvarna FS 450
2015 Husqvarna FS 450 statycznie2015 Husqvarna FS 450 stojak
Kierownica polki 2015 Husqvarna FS 4502015 Husqvarna FS 450 plastiki siodlo
Amortyzator 2015 Husqvarna FS 450Gaz 2015 Husqvarna FS 450
2015 Husqvarna FS 450 silnikTylne kolo 2015 Husqvarna FS 450
Wahacz 2015 Husqvarna FS 450Zacisk 2015 Husqvarna FS 450
Tlumik 2015 Husqvarna FS 450Silnik 2015 Husqvarna FS 450
Plastiki 2015 Husqvarna FS 450Statyka 2015 Husqvarna FS 450
Detale 2015 Husqvarna FS 450przednie kolo 2015 Husqvarna FS 450
Glowica 2015 Husqvarna FS 450Walek wywazajacy 2015 Husqvarna FS 450
rama 2015 Husqvarna FS 450Tlok 2015 Husqvarna FS 450
Rozebrana 2015 Husqvarna FS 450Widelec 2015 Husqvarna FS 450
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę