Honda CRF 230F - niezawodne mnóstwo zabawy

Autor: Sabathius 2009.01.05, 14:38 6 Drukuj

Komfortowe wejście w świat off-roadu

Honda wychodzi na przeciw wszystkim rozpoczynającym swoją przygodę z jazdą w terenie. Przedstawiamy CRF 230F, motocykl który pomimo niewielkiej ceny pozwala w komfortowy sposób wkroczyć w świat cross i enduro. Jednoślad pomimo pełnowymiarowych kół crossowych posiada siedzenie ulokowane nisko nad poziomem podłoża, co umożliwi nawet niewysokim osobom cieszyć się nieskrępowaną wolnością off-roadu.

Sześciobiegowa skrzynia, czterosuwowa, niezbyt wysilona jednostka napędowa, elektryczny starter oraz odporny na zniszczenia i abrazję o-ringowy łańcuch pozwolą dłużej cieszyć się z motocykla w terenie, a nie w garażu. Ponadto najnowszy model charakteryzuje się węższym siedziskiem i bakiem. Zmieniono także ergonomię oraz kształt kierownicy, zwiększając tym samym komfort jazdy.

Zawieszenie

Motocykl przeznaczony raczej dla początkujących, posiada zawieszenie którego jedyną regulacją jest wstępne napięcie tylnej sprężyny. Brakuje jakichkolwiek możliwości regulacji zawieszenia przedniego. Okazuje się jednak, że jego fabryczne zestrojenie jest bardzo dobrze dopracowane i pozwala cieszyć się zarówno komfortową jak i dosyć ostrą jazdą. Przód Hondy nie wykazuje tendencji do nurkowania, a także nie dobija nawet po twardszym lądowaniu. Jest to prawdopodobnie zasługą dużego skoku zawieszenia (240 mm przód, 230 mm tył), który udało się zachować w połączeniu z bardzo niską wysokością siedziska.

Ergonomia

Wspomniana już umiarkowana wysokość siedzenia, oraz ogólnie mniejsze rozmiary pozawalają na wykorzystanie motocykla przez niższych (młodszych) jeźdźców. Pozycja za kierownicą jest wygodna i nie przysparza bólu pleców nawet po kilku godzinach jeżdżenia. Na pochwałę zasługują także szerokie, wygodne podnóżki, dobrze przenoszące bodźce i ułatwiające kontrolę nad motocyklem. Stalowa rama o grubym przekroju rur pozwala mieć nadzieję, że motocykl przetrzyma najcięższe katusze.

Hamulce

Przedni hamulec, pomimo swojej dobrej skuteczności, jest niestety słabo dozowalny, co może powodować nieprzewidziane loty koszące, w celu zbadania faktury nawierzchni po której jeszcze moment temu się poruszaliśmy. Bardzo kole w oczy tylni, bębnowy hamulec. Już dawno nie widać było tego rozwiązania w nowych motocyklach. Po kilkudziesięciu minutach ostrzejszej jazdy przegrzewanie bębna nie pozwala na dalsze przewidywalne korzystanie z niego. Niewielkim pocieszeniem jest fakt, że CRF230 to czterosuw, zatem połączona siła bębna (kiedy jeszcze jest chłodny) i silnika pozwala na w miarę normalne opóźnianie motocykla tyłem.

Silnik i skrzynia biegów

223centymetry sześcienne pojemności zaopatrują jeżdżącego w 19 koni mechanicznych. Wartość ta nie jest duża, jednak należy traktować to raczej jako zaletę, biorąc pod uwagę target dla tego motocykla. Każdy kto wykonał nieplanowaną 180-tkę na innych, nierzadko prawie 60 konnych potworach, podziękuje Hondzie za łagodne wprowadzenie ich kości i stawów w surowy świat off-roadu. Minusem okazuje się kiepska praca zimnego silnika. Potrzeba 15 minut delikatnej obsługi przepustnicy (pomimo załączonego ssania) aby motocykl nie zgasł, a silnik osiągnął odpowiednią temperaturę. Chwilowym rozwiązaniem może być podniesienie wolnych obrotów, jednak w końcu ciągła regulacja parametrów motocykla nie jest naszym celem, gdy w pełnym rynsztunku szykujemy się na kolejną przygodę.

Elektryczny rozrusznik stanowi miłą niespodziankę. Brak kopniaka powodował naszą obawę o stan baterii po wielokrotnym użyciu startera. Inżynierowie Hondy najwyraźniej przewidzieli możliwość wystąpienia takiego problemu, dzięki czemu akumulator przez cały czas testów nie zawiódł nas w najmniejszym stopniu. Pozytywnie zaskoczyła nas dokładność skrzyni biegów, poza okazjonalnym trudniejszym wrzuceniem jedynki (prawdopodobnie spowodowane zużyciem skrzyni tego konkretnego egzemplarza testowego), operowanie biegami było płynne i łatwe.

Łyżka dziegciu

Aby nie popaść w totalny zachwyt należy nadmienić, że oponki w które fabrycznie ubrana jest Honda należy wymienić jak najszybciej, jeżeli myślimy o jakimkolwiek porządniejszym jeżdżeniu. Oryginalne Pirelki pozwalają na efektowne uślizgi, niestety także w najmniej zamierzonych momentach. Cięższe osoby mogą narzekać na zbyt miękki tył, jednak pamiętajmy, że został on stworzony jako motocykl dla młodszych. Sam motocykl także nie należy do najlżejszych.

Podsumowanie

Motocykl o nietypowej pojemności z powodzeniem może być dobrym wstępem w świat terenowej przygody. Także starsi jeźdźcy będą mogli go docenić w czasie mniej wyczynowych, a bardziej rekreacyjnych przejażdżek. Pomimo niskiej ceny dostajemy w komplecie niezłe zawieszenie, starter elektryczny oraz pełnowymiarowego trail-bike'a, które z powodzeniem przetrzyma wszystko w co go wpakujemy. Niskie koszty utrzymania oraz prosta, acz niezawodna konstrukcja silnika, okazują się dodatkowym atutem Hondy.

Film

Dane techniczne:

Silnik Chłodzony powietrzem, 4 suwowy, 2 zaworowy, singiel z rozrządem SOHC
Pojemność 223 cm3
Stopień sprężania 9 : 1
Maksymalna moc 13,7 kW (19KM) przy 8 000 obr.min.
Maksymalny moment 18,8 Nm przy 6 000 obr. min.
Zasilanie paliwem 26 mm gaźnik
Pojemność zbiornika paliwa 7,2 ( w tym 1.5 litra rezerwy)
Rozrusznik nożny i elektryczny
Skrzynia biegów 6 stopniowa
Przeniesienie napędu Łańcuch 520 O-ring
Rama stalowa
Wymiary (DŁ. X Szer. X Wys.) 2,059 x 815 x 1,159 mm
Rozstaw osi 1,375mm
Kąt główki ramy 27° 18'
Wyprzedzenie 112mm
Wysokość siedzenia 865mm
Prześwit 300mm
Masa pojazdu po zalaniu płynami 113,5kg
Zawieszenie przednie teleskopowe, o średnicy 37 mm o skoku 240 mm.
Zawieszenie tylne typu Pro-Link, z regulacją napięcia wstępnego sprężyny, o skoku 230 mm.
Koła obręcz aluminiowa, szprychy
Rozmiar i typ opon Przód 80/100 21 NHS (320H)
Tył 100/100 18 NHS (320)
Hamulce Z przodu pojedyncza tarcza o średnicy 240 mm, zacisk jednotłoczkowy, klocki ze stopów metalu
Z tyłu hamulec bębnowy o średnicy 110 mm
Cena 15 900 pln
Zdjęcia
zlozenie honda crf 230 c img 0003skret honda crf 230 c img 0023
zakret honda crf230 c img 0032-2 -1wiraz honda crf230 c img 0063-2 -1
teren honda crf 230 c img 0025woda przejazd honda crf230 b img 0074
jazda testowa honda crf 230 c img 0026przejazd wodny honda crf230 b img 0080
skacze honda crf-230 c img 0193skok honda crf 230 c img 0114-2 -1
na kole honda crf 230 b img 0175wyskok honda crf230 c img 0192-2 -1
jazda na gumie honda crf230 b img 0184-2 -1guma honda crf 230 b img 0196-2 -1
kolo w gorze honda crf230 b img 0163-2 -1zakopana honda crf 230 c img 0132-2 -1
przod honda crf 230 b img 0221-2 -1tyl honda crf 230 b img 0220-2 -1
przewrotka honda crf230 c img 0053-2 -1lewa strona honda crf230 b img 0201-2 -1
bok motocykla honda crf230 a img 0002kierownica honda crf230 a img 0020
manetka lewa honda crf230 a img 0027manetka prawa honda crf230 a img 0028
gorna polka honda crf230 a img 0010raczka hamulca honda crf230 a img 0012
zembatka tylna honda crf230 a img 0013wahacz honda crf 230 b img 0203
kluczyk honda crf230 a img 0011logo honda crf 230 b img 0211
crf230 a img 0009owiewka honda crf 230 b img 0212
waski motocykl honda crf-230 a img 0021wydech honda crf-230 b img 0219
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

na górę