tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Euro NCAP nie chroni motocyklistów? Znowu chodzi o Teslę
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Euro NCAP nie chroni motocyklistów? Znowu chodzi o Teslę

Autor: Andrzej Sitek 2022.09.27, 11:50 Drukuj

Europejska Federacja Stowarzyszeń Motocyklowych(FEMA) zarzuca Euro NCAP tworzenie niebezpiecznych precedensów z powodu metody testowania stosowanej przez Euro NCAP. Sprawa jest poważna, bo chodzi o zdrowie i życie motocyklistów.

EURO NCAP to wysoko oceniana organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów działająca od ponad 25 lat i wspierana przez rządy wielu europejskich państw. Jej głównym celem jest testowanie pojazdów w zakresie bezpieczeństwa biernego.

NAS Analytics TAG

Na początku września bieżącego roku roku Euro NCAP dokonało oceny Teslę model Y. To standardowa procedura i nie ma w tym nic dziwnego. Samochód został oceniony na 5 gwiazdek, czyli bardzo wysoko. Jednocześnie nie jest to nic niezwykłego dla nowoczesnego samochodu. Ale te pięć gwiazdek opiera się częściowo na bardzo wysokiej ocenie Safety Assist. W teście Euro NCAP Tesla Y osiągnęła 98 proc., co jest prawie maksymalną notą, jaką można uzyskać. FEMA nie zgadza się z tą oceną i przedstawia argumenty.

Odkąd samochody Tesla trafiły na drogi ze swoim systemem Autopilot, regularnie pojawiają się doniesienia o wypadkach z udziałem samochodów Tesla, które można powiązać z systemami wspomagania kierowcy. Zaledwie dwa miesiące temu, w lipcu 2022 roku, dwóch motocyklistów zginęło w USA w wypadkach, które zostały spowodowane przez samochody Tesli.

W obu tych sytuacjach motocykle, jadące w nocy, nie zostały rozpoznane przez systemy wspomagające bezpieczeństwo Tesli oraz przez kierowców, którzy zdawali się zbytnio polegać na systemach bezpieczeństwa w swoich samochodach - szerzej o tym problemie traktuje poniższy film, który polecamy Wam obejrzeć.

Od lat eksperci zwracają uwagę na to, że systemy wspomagające Tesli mają jeden duży mankament. Chodzi o to, że w całości opierają się na czujnikach z kamer. Wszyscy inni producenci samochodów stosują kombinację kamery i radaru lub lidaru, ale Elon Musk zawsze dawał do zrozumienia, że jego zdaniem czujniki z kamery są wystarczające.

Nawet, gdy w ciągu ostatnich sześciu lat wiele jego samochodów rozbiło się z powodu szwankujących systemów bezpieczeństwa, Musk nie widzi potrzeby, by zmienić system rozpoznawania innych pojazdów.

Problem z kamerami polega na tym, że w przeciwieństwie do radaru i lidaru mają ograniczoną zdolność do oszacowania odległości. W przypadku dwóch śmiertelnych przypadków motocyklistów, obaj jechali na maszynach typu cruiser, z bardzo nisko umieszczonymi tylnymi światłami. Ponieważ kamery mogły wykryć tylko tylne światła, a nie resztę motocykla i samych kierowców, system bezpieczeństwa źle oszacował ich odległość, co spowodowało zderzenia.

 W innych sytuacjach systemy bezpieczeństwa Tesli nie rozpoznały pojazdów ratunkowych, które były zaparkowane na granicy autostrady, policjanta na motocyklu czekającego na sygnalizację świetlną, i wielu innych pojazdów. Chodzi o to, że systemy wspomagające bezpieczeństwo Tesli okazały się niewystarczające i zawodne.

Wracając do oceny Euro NCAP, systemy bezpieczeństwa samochodów są testowane w kilku sytuacjach. Głównie z innymi samochodami, ale niektóre testy przeprowadzane są również z manekinami rowerzystów i pieszych. Kilka testów przeprowadzanych jest w nocy, ale nie przeprowadza się jeszcze testów z motocyklistami.

Testy AEB były wykonywane z samochodami, pieszymi i rowerzystami. Testowana Tesla model Y, która dostała pięć gwiazdek we wrześniu 2022 roku, miała tylko czujniki z kamerą, które w tych warunkach sprawdzały się dobrze. Testowano ją w dwóch sytuacjach z pieszymi w ciemności i to też działało dobrze.

Ale śmiertelne przypadki z lipca 2022 roku pokazują, że czujnik kamery Tesli ma problemy z rozpoznawaniem motocyklistów w ciemności, bo wydaje się mylić ich z jadącymi dalej samochodami. Euro NCAP nie testuje sytuacji, gdy samochód zbliża się do motocykla od tyłu. Z kolei to, czego się nie testuje, nie może przecież zawieść. W ten sposób Tesla model Y dostaje 5 gwiazdek, ale to przecież nie czyni tego samochodu bezpiecznym, choć nabywca może wierzyć, że jest inaczej.

Od początku pojawienia się samochodów z systemami bezpieczeństwa, FEMA lobbuje za włączeniem do testów motocyklistów. Zaczęło się w 2016 roku od przypadku zderzenia samochodu Tesla z młodym motocyklistą w Norwegii. O problemach samochodów Elona Muska z motocyklami powoli staje się głośno, ale wciąż trzeba o tym fakcie przypominać i uczulać odpowiednie instytucje, skoro właściciel marki nic nie robi w tej sprawie. Miejmy nadzieję, że to się wreszcie zmieni.  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę