tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Elektromobilno¶æ w polskich urzêdach. Mia¿d¿±cy raport NIK. Urzêdnicy nie chc± elektryków pomimo wsparcia
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Elektromobilno¶æ w polskich urzêdach. Mia¿d¿±cy raport NIK. Urzêdnicy nie chc± elektryków pomimo wsparcia

Autor: Wojciech Grzesiak 2023.07.24, 08:35 Drukuj

Choć w Polsce głośno mówi się o strefach czystego transportu, promowaniu ekologicznych i alternatywnych metod poruszania się po miastach, to sami urzędnicy nie są do końca przekonani o słuszności swoich pomysłów. Świadczy o tym najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli, która zbadała urzędowe floty. Okazuje się, że nawet dofinansowanie nie zachęca do przesiadki na elektryki.

Urzędnicy straszą nas, że silniki spalinowe są złe, a jedyny ratunek to przesiadka na elektryka. Tymczasem sami wolą samochody z tradycyjnym napędem. Zgodnie z ustawą o elektromobilności duże jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek zapewnienia 10 proc. udziału samochodów elektrycznych i 5 proc. udziału autobusów niskoemisyjnych lub napędzanych biometanem. Jak to wygląda w praktyce?

NAS Analytics TAG

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła parki maszyn Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, urzędy marszałkowskie województw mazowieckiego, łódzkiego, opolskiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego, Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, Katowicach i Warszawie, a także urzędy miast w Bełchatowie, Pabianicach, Tomaszowie Mazowieckim, Gliwicach, Bielsku-Białej, Jastrzębiu Zdroju, Olsztynie, Elblągu, Ełku, Opolu, Kędzierzynie-Koźlu, Legionowie i Pruszkowie.

W raporcie NIK czytamy, że pandemia koronawirusa oraz wojna w Ukrainie negatywnie wpłynęły na rynek pojazdów niskoemisyjnych, bo wzrosły ceny energii elektrycznej. Urzędy miast wydały 16,3 mln na przedsięwzięcia związane z elektromobilnością, a największym przedsięwzięciem był zakup 5 autobusów elektrycznych w 2 miastach. Skontrolowane urzędy marszałkowskie wydały 1,2 mln zł, z czego 1,1 mln przeznaczono na zakup 8 samochodów elektrycznych. Z kolei w samorządzie Województwa Mazowieckiego na elektromobilność nie wydano ani złotówki. Dodatkowo analizy kosztów i korzyści pokazały, że autobusy zeroemisyjne są nieopłacalne.

Jak czytamy dalej w raporcie, w 9 jednostkach samorządów terytorialnych nie spełniono warunków ustawy o elektromobilności, ponieważ do 1 stycznia 2022 nie pojawił się żaden samochód elektryczny. Tylko 3 miasta kupiły takie samochody, a były to Bielsko-Biała, Legionowo oraz Ełk. Jak pisze NIK, główne przyczyny takiego stanu rzeczy to wzrost cen energii elektrycznej, posiadanie stosunkowo nowych samochodów spalinowych i brak rozwiniętej sieci ładowania. Ta oczywiście nie rozwija się, bo wymaga sporych inwestycji i mało kto chce się ich podjąć.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê