tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Suzuki GS400 z 1980 roku. Znalaz³em mój pierwszy japoñski motocykl
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Suzuki GS400 z 1980 roku. Znalaz³em mój pierwszy japoñski motocykl

Autor: Szymon Dziawer 2024.04.05, 11:43 Drukuj

W tym odcinku "Gamoni" w podróż sentymentalna zabiera nas Szymon, który wraca do połowy lat 90. i swego pierwszego japońskiego motocykla.

Było to dawno, dawno temu, kiedy w ręce zakręconego na punkcie motocykli ucznia technikum samochodowego w Suwałkach trafił (drogą zamiany za Trabanta 601s - z małą dopłatą 200 zł) pierwszy, prawdziwy, japoński motocykl Suzuki GS400 (w stanie agonalnym). Długie godziny w garażu pozwoliły skromnym nakładem środków (jak na kieszeń uczniowską przystało i przy absolutnym braku dostępności części do motocykli japońskich w Przesmyku Suwalskim) przywrócić go do jako-takiego stanu używalności. Łańcuch napędowy udało się dobrać z jakiejś maszyny rolniczej, przedni reflektor z Jawy 350 Twin Sport, a łatkę na pękniętej membranie jednego z gaźników zrobiono z… prezerwatywy.

NAS Analytics TAG

Dzięki tym zabiegom motocykl zaczął jako tako jeździć - biorąc pod uwagę jego nominalne 27 KM niemieckiej, skastrowanej wersji, a przynajmniej pracował na 2 cylindrach. Synchronizację gaźników wykonano metodą optyczną - patrząc pod światło jak przez lornetkę, gdyż pierwsze wakuometry pojawiły się w mieście dopiero kilka miesięcy później. Jako ciekwaostkę można podać, że po ich podpięciu okazało się, że są idealnie zsynchronizowane.

Suzuki pięknie pyrkało dwoma cylindrami czterosuwowej technologii, która była przepaścią w stosunku do demoludów stojących wówczas w garażu, jak AWO 425S, Junak M-10 z wózkiem, Iż 49, Jawa 250, SHL 175, czy WSK S1. Pierwsze doby posiadania "Japończyka" były jak ekstaza. Dzień mieszał się z nocą, dłubanie do 5:00 nad ranem przy motocyklu, aby do 9:00 setki razy przemierzyć te same ulice śpiących Suwałk. Potem kilkugodzinny sen i od południa znów poprawki i drobne naprawy po dziesiątkach kowali, którzy wcześniej "naprawiali" tę sztukę, a następnie znów od 5:00 nad ranem jazda i tak przez kilka dni. Tamtego motocykla właściwie już nie ma. Niedawno okazało się, że… spłonął gdzieś pod Oleckiem, ale niczym zombie-moto-widmo jeszcze nie powiedział ostatniego słowa i ktoś ją nadal próbuje reanimować.

Minęło dobre ćwierć wieku i przez zupełny przypadek w ofertach pojawiła się inny GS400 z takim samym siedzeniem akcesoryjnym Giuliari: caferacerową "półtorówką". Dosłownie 2 ulice dalej. Jako, że w słowniku prawdziwych zapaleńców nie ma terminu "za dużo motocykli", trzeba było ją zabrać.

Początkowo miał być to projekt niskobudżetowy - ot, zwykły motocykl do jeżdżenia w brzydką pogodę. Doś szybko jednak zaczął przeszkadzać fakt, że zielony lakier - mimo tego, że dość ładny, zupełnie nie nawiązywał do "tamtego" GS. Powstał plan przemalowania go na dokładnie taki sam wzór, jaki miało tamto srebrne Suzuki. Ale kiedy zdemontowano elementy do lakierowania i udało się uświadomić, że to nowe, ładne malowanie wyląduje na tej nieświeżej ramie i podzespołach… ruszyła prawdziwa lawina.

Trzeba przyznać, że Suzuki jako marka, jest dość wdzięcznym obiektem do odbudowy. Wiele części nadal jest dostępnych, mimo upływu ponad 40 lat. Udało się kupić dużo nowych - potrzebnych, lub mniej potrzebnych części. Wiele z nich przyczyniło się do zdecydowanego odświeżenia wizerunku tego GS. Samą pracą nad starymi elementami nie udałoby się osiągnąć tak satysfakcjonujących efektów. Trochę części udało się kupić w polskiej sieci dealerskiej, inne nabyto w USA, ale wszystkie z nich są oryginalnymi częściami Suzuki.

Po demontażu motocykla do niemal ostatniej śrubki trzeba było zrobić gruntowną weryfikację. Sama rama wymagała napraw i… poprawek, gdyż mniej zastrzeżeń do spawów można mieć w przypadku uczniów szkoły zawodowej lub technicznej po kilku godzinach nauki. Spawy były wykonane fatalnie. W okolicach główki ramy były np. dziurki, którymi do jej wnętrza dostawała się woda. Co ciekawe, na dole rama nie miała otworów aby "zgubić" tę wilgoć, przez co w kilku miejscach przegniła na wylot. Na szczęście udało się ja odbudować dospawać, połatać i poprawić wykonując m.in. otworki w dole kołyski, aby ewentualna wilgoć teraz miała już ujście.

Montaż takiego motocykla z odnowionych i nowych elementów to niekłamana przyjemność. Przy dobrym przygotowaniu i korzystaniu z katalogu części przypomina to trochę budowę z zestawu Lego Technic - a do tego bezsprzecznie daje o wiele więcej frajdy.

Efekt tej pracy oceńcie sami.

DANE TECHNICZNE Suzuki GS400 z 1980 roku

Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 65 mm x 60 mm
Zasilanie 2 gaźniki Mikuni BS34
Stopień sprężania 09:01
Pojemność skokowa (cm³) 398 ccm
Typ silnika Chłodzony powietrzem 2-cylindrowy 4-suwowy, 2-zaworowy, DOHC
Moc maksymalna (KM) 36 KM (26,5 kW) / 8000 obr./min.
Maks. moment obrotowy (Nm) 30 Nm / 7000 obr./min.
Rozrusznik Elektryczny i nożny
Hamulec przedni Pojedyncza tarcza 270 mm z jednotłoczkowym zaciskiem
Hamulec tylny Bębnowy, 160 mm
Zawieszenie przednie teleskopowe
Zawieszenie tylne dwa elementy resorująco-tłumiące, pięciostopniowa regulacja napięcia wstępnego sprężyn, wahacz stalowy
Rozmiar opony przedniej 3.00-18
Rozmiar opony tylnej 3.50-18
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 14 litrów
Masa własna pojazdu (kg) sucha/mokra 172 kg / 185 kg
Wysokość siedzenia (mm) 790 mm
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przełożenie końcowe łańcuch
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Prędkość maksymalna 160 km/h
Cena w 1980 roku 4 590 DM

Tabela kosztów renowacji

ŚwieceB10:B90 14 zł
Malowanie materiały 800 zł
Emblematy na boczki płaskie 53 zł
Śruby kierownicy 53 zł
Śruby dekla silnika 40 zł
Szpilki kolektorów 36 zł
Śruby osprzętu kierownicy 20 zł
Emblemat silnika prawy 60 zł
Emblemat silnika lewy 70 zł
Uszczelniacz wysprzęglika 28 zł
Linka gazu (zasadnicza) 123 zł
Dekielek silnika prawy (zapłon) 291 zł
Podkładki pod filtr oleju 19 zł
Nakrętki filtra oleju 17 zł
Szpilki dekla filtra oleju 18 zł
uszczelka dekla oleju 19 zł
Gumki wieszaków boczków 4 szt. 29 zł
Lampa tył 58 zł
Gumka akumulatora 15 zł
Tył przedniego reflektora 58 zł
Dysze główne 45 zł
Uszczelka kruciec-cylinder 20 zł
O-ring kruciec 19 zł
Uszczelki komory pływakowej 51 zł
obejmy krućców 43 zł
Uszczeli deklielki ssania 47 zł
O-ring korki spustowe komór 28 zł
Uszczelka odmy 31 zł
Uszczelka pokrywy zaworowej 112 zł
Broki głowicy 86 zł
Śruba 10 zł
Podkładka 7 zł
Tuleja dystansowa 8 zł
Poduszka gumowa 9 zł
Poduszka gumowa 7 zł
Płytka zaworowa 13 zł
Rączka kierownicy lewa 35 zł
Rączka gazu 100 zł
Linka obrotomierza 49 zł
Spawanie ramy 300 zł
Toczenie sworznia 30 zł
Uszczelka śruby kranika paliwa 15 zł
Uszczelka kranika 23 zł
Malowanie proszkowe połysk 432 zł
Malowanie proszkowe półmat 40 zł
Śruby amortyzatorów tył 28 zł
Osłona łańcucha 161 zł
Śruby silnika przód 4 38 zł
Śruby silnika tył 2 14 zł
Tył lampy przedniej 220 zł
Linka gazu 132 zł
Klosz tylnej lampy 144 zł
Śruba podnóżka mniejsza 14 zł
Śruba podnóżka większa 19 zł
Centralna śruba główki ramy 11 zł
Śruba teleskopów górnej pólki 32 zł
Nakrętka teleskopów górnej półki 12 zł
Śruba główki ramy poprzecza 13 zł
Nakrętka główki ramy poprzeczna 7 zł
Śruba teleskopów dolnej półki 19 zł
Śruby emblematów zbiornika paliwa 25 zł
Śruba boczka 18 zł
Emblematy boczków 0 zł
Gumka liczników 20 zł
Nakrętka bocznej stopki 6 zł
Uszczelki kolanek 39 zł
Półpierścienie kolanek 40 zł
Rura kolektorów 46 zł
Łożyska wahacza 128 zł
Końcówki osi wahacza 45 zł
Emblemat Suzuki zbiornik paliwa złoty 54 zł
Emblemat Suzuki zbiornik paliwa srebrny 47 zł
Emblemat Suzuki zbiornik paliwa srebrny 62 zł
Śruby reflektora 11 zł
Śrubki reflektora 26 zł
śrubki maskownic wydechu chrom 22 zł
Śruby tłumik-rama 17 zł
Nakrętki kołpakowe zegarów 25 zł
Gumki kierunkowskazów 29 zł
Gumki kierunkowskazów 29 zł
Podkładka śruby centralnej główki ramy 7 zł
Bieżnia łożyska igiełkowego wahacza 91 zł
Ocynk 130 zł
Łożysko główki ramy 100 zł
Śruba zacisku hamulcowego 25 zł
Tulejki sidenblocków zegarów 15 zł
Śruba tylnego bębna 9 zł
Nakrętka tylnego bębna 7 zł
Podkładki dystansowe wahacza 34 zł
Chromowanie 50 zł
Nakrętki wahacza 29 zł
śrubki maskownic wydechu chrom 18 zł
Akumulator BB10L-A2 134 zł
Pływaki gaźnika 73
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê