tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Romet 200 Ogar kultowy motorower z Bydgoszczy. To ju¿ 40 lat, odk±d wyjecha³ na drogi!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Romet 200 Ogar kultowy motorower z Bydgoszczy. To ju¿ 40 lat, odk±d wyjecha³ na drogi!

Autor: Tomasz Szczerbicki 2023.03.17, 17:17 2 Drukuj

Właśnie mija 40 lat od rozpoczęcia produkcji motoroweru Romet 200 Ogar. Był to pierwszy z rodziny tych gończych psów. W sercach wielu z nas pozostawiły one miłe wspomnienia. Głównymi zaletami pierwszego modelu Ogara była dwuosobowa kanapa i dobry silniki czeskiej Jawy.      

Protoplastą Rometa 200 Ogar był wcześniejszy model Romet 50 T-1 i po pochodny od niego prototyp T-3. Być może to przejście modelowe nie byłoby tak przełomowe gdyby nie silnik. Ogar dostał silnik od czeskiej Jawy. To źródło napędu było u nas dobrze znane z oryginalnych pojazdów Jawa i oceniane jako duże lepsze od naszych "kwadratowych" silników z Nowej Dęby. Ze względów prawnych silnik Jawy montowany w Ogarach był dławiony do 2 KM, aby zapewnić motorowerowi przepisową prędkość maksymalną 40 km/h. Przy niewielkim nakładzie pracy i kosztów można było ten silnik odblokować do nominalnej mocy 3,5 KM co, przy zmianie zębatek napędowych, dawało możliwość zwiększenia prędkości maksymalnej do poziomu 60 - 65 km/h a nawet nieco większej.  

NAS Analytics TAG

Cóż to był za szpan wśród nastolatków, gdy twój Ogra (osiągając 65 km/h) szybko odjeżdżał od Motorynek i Komarów kumpli, które wyciągałby maksymalnie 42 - 45 km/h. Drugi atut gończego psa to dwuosobowa kanapa, czyli miejsce dla oniemiałem z zachwytu dziewczyny. Takie to był reali drugiej połowy lat 80.  

Sporą grupę nabywców Ogarów stanowiły też osoby używające tych pojazdów do dojazdów do pracy lub emeryci wykorzystujący je na wyprawy na działkę lub na ryby. Ci też cenili jawoskie silniki, może nie za osiągi a bardziej za trwałości i niezawodność. Przykry jest fakt, ale nasze krajowe silniki z Nowej Dęby nie były wysoko cenione.     

Roczna produkcja Rometów 200 Ogar z silnikiem Jawy wahała się poziomie 35 000 - 38 000 egzemplarzy rocznie. Było to ściśle związane z zawartym kilkuletnim kontraktem na dostawy silników z Czechosłowacji. Według umowy trafiało ich do nas każdego roku blisko 40 000 sztuk, ale niewielka część z tej puli była używana do celów serwisowych (gwarancyjnych). Popyt na Ogary był dwu a nawet trzykrotnie większy. Barierą do zwiększenia produkcji był jednak limit dostarczanych silników. Trzeba było jakoś rozwiązać ten problem.

Romet 200 Ogar produkowany był w latach 1983 - 1990. W latach 1985 - 1990 wytwarzano też ulepszonego Rometa 201 Ogar, w którym zastosowano tylne amortyzatory z tłumieniem olejowym, co miało niewątpliwie wpływ na komfort jazdy. Była to jednak bardzo niewielka produkcja.

Pomysłem na zaspokojenie potrzeb rynku było uruchomienie, w 1986 roku, produkcji Rometa 205 Ogar. Ten model wyposażany był w krajowy silnik typu 023. Zmiany konstrukcyjne pomiędzy modelami 200 i 205 ograniczały się do modyfikacji wymuszonych montażem innych jednostek napędowych. 


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Ceny jednośladów

W tym roku wcześniej niż zwykle rozpoczyna się sezon motocyklowy. Zainteresowanym podajemy ceny, jakie udało nam się ustalić w końcu lutego bieżącego roku. Proponujemy traktować je raczej orientacyjnie, gdyż w warunkach samodzielności przedsiębiorstw ich wysokość może być inna w różnych Polmozbytach na obszarze kraju. Sprzedaż jednośladów prowadzą także inne przedsiębiorstwa. Poza tym część salonów sprzedaży dysponuje partiami jednośladów dostarczonymi jeszcze w ubiegłym roku.

Jawa 350 standard - 3.391.000 zł; wersja Lux - 4.009.000 zł.

MZ ETZ 150, w zależności od wyposażenia (obrotomierz, dwa lusterka, hamulec tarczowy, zapłon elektroniczny), kosztuje od 3.509.000 do 3.694.000 zł.

MZ ETZ 251 - 4.391.000 zł.

Chart - 2.200.000 zł

Ogar 200 - 1.400.000 zł

Ogar 205 - 1.350.000 zł           

"Motor" 12 / 1990 

Produkcja modelu 200 została zakończona w 1990 roku za sprawą braku dostaw silników. Model 205 wytwarzany był jeszcze przez 3 lata. W międzyczasie pojawił się inny pies myśliwski - Chart, ale to już inna historia.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê