tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Pierwsze motocykle odrodzonej Armii Polskiej. Czy jeździła armia po 123 latach zaborów?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Pierwsze motocykle odrodzonej Armii Polskiej. Czy jeździła armia po 123 latach zaborów?

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.02.08, 10:11 Drukuj

Po zakończeniu I wojny światowej Polska odzyskała niepodległość po 123 latach zaborów. W tym czasie nasz kraj był podzielony pomiędzy trzy mocarstwa. Stan ten nie sprzyjał rozwojowi przemysłu motoryzacyjnego. Nie leżało to w interesie zaborców, traktujących ziemie polskie jako potencjalne zaplecze przyfrontowe.

Po odzyskaniu niepodległości, w listopadzie 1918 roku, Polska borykała się z dużymi trudnościami scalenia i integracji terenów podległych wcześniej oddzielnym organizmom państwowym - z odmiennymi językami urzędowymi, prawami, obyczajami i systemami monetarnymi. Dodatkowo na trzech frontach (wschód, południe i zachód) trwała nadal walka o kształt naszych granic.   

NAS Analytics TAG

W pierwszych latach kształtowania się państwowości Armia Polska posiadała wiele bardzo różnych, i przeważnie zużytych, motocykli. Były to pojazdy pochodzące głównie ze zdobyczy wojennych oraz w mniejszej liczbie z dokonywanych pospiesznych i nieco chaotycznych zakupów w zachodnich demobilach. Ów pośpiech spowodowany był działaniami wojennym na naszych ziemiach. Nie było czasu na badania poligonowe, dysputy i targi, pojazdy były potrzebne na froncie od zaraz.

Zmotoryzowanie armii młodego państwa polskiego wymagało zakupów odpowiedniego sprzętu tam, gdzie tylko to było możliwe. Po zakończeniu I wojny światowej świetną okazją stała się wyprzedaż demobilu. Polska Wojskowa Misja Zakupów, działająca we Francji, zakupiła do końca 1920 roku kilkaset motocykli z demobilu wojsk francuskich, brytyjskich i amerykańskich. Były to głównie pojazdy: Harley-Davidson, Indian, BSA, Triumph i Sunbeam.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

(…) W okres walki o granice weszła Polska z nielicznym taborem motorowym rozmaitego pochodzenia i różnej jakości. W pierwszych miesiącach niepodległości były to przeważnie pojazdy uzyskane w czasie rozbrajania oddziałów niemieckich i austriackich (…). Sytuacja zaczęła poprawiać się stopniowo w drugiej połowie 1919 roku. (…) Zwiększono częstotliwość transportów samochodów z demobilu francuskiego i amerykańskiego, zakupionych we Francji przez Polską Misję Wojskową Zakupów. Do końca maja uzyskano nabyte u przedstawicieli USA we Francji 875 samochody różnych typów i 500 motocykli (marki Indian), zaś do końca 1920 roku Misja wysłała do Polski przypuszczalnie 2271 samochodów oraz ok. 321 motocykli. (…)

Jan Tarczyński, Krzysztof Barbarski, Adam Jońca "Pojazdy w Wojsku Polskim 1918 - 1939".

W lecie 1921 roku Ministerstwo Spraw Wojskowych rozpoczęło planowane ujednolicanie marek i typów motocykli wojskowych. Ustalono pokojową organizację armii.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę