tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 PKP i GITD będą wspólnie instalować fotoradary. To koniec wolnej amerykanki na przejazdach kolejowych?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

PKP i GITD będą wspólnie instalować fotoradary. To koniec wolnej amerykanki na przejazdach kolejowych?

Autor: Andrzej Sitek 2021.11.17, 11:35 Drukuj

Wypadki na przejazdach kolejowych należą do najtragiczniejszych w skutkach i pomimo faktu, że punkty styku dróg oraz torowisk są zazwyczaj bardzo dobrze oznaczone, kierowcy wciąż wjeżdżają pod nadjeżdżające pociągi. Niestety bardzo często robią to z pełną świadomością. PKP chce wreszcie skończyć z tym procederem.

Tylko za 20 proc. zdarzeń odpowiada system kolejowy, reszta to wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych i w trakcie nielegalnego przechodzenia przez tory.

NAS Analytics TAG

W 2020 r. doszło co prawda do spadku liczby wypadków w transporcie kolejowym w stosunku do lat poprzednich, ale jest to zarówno efekt ograniczeń w przemieszczeniu się związanych z pandemią, jak i szerokiej akcji informacyjnej PKP, mającej na celu zmniejszenie liczby zdarzeń drogowo-kolejowych.

Wystarczy nadmienić, że pociągi pasażerskie i towarowe przejechały ogółem o prawie 15 mln pociągokilometrów mniej w zeszłym roku niż w 2019 r., co oznacza spadek o około 6 proc.

Ale pomimo tego faktu, w 2020 roku na liniach kolejowych odnotowanych zostało aż 425 wypadków. To co prawda mniej o 19 proc. w stosunku do 2019 r., gdy doszło do 525 wypadków, ale wciąż zbyt często dochodzi do zdarzeń z udziałem składów kolejowych i pojazdów samochodowych oraz pieszych.

Do ogólnej liczny zdarzeń trzeba też dodać wypadki na bocznicach kolejowych. Odnotowano 111 tego typu zdarzeń wobec 117 rok wcześniej (spadek o 5,1 proc.).

Wypadki kolejowe mają najczęściej poważniejszy przebieg i skutki niż zdarzenia drogowe, ale poza ofiarami i rannymi chodzi również o koszty utrudnień w ruchu kolejowym, bo z oczywistych względów pociąg nie mogą po prostu ominąć zamkniętego z powodu wypadku fragmentu torowiska czy przejazdu.

Jednocześnie kolejowe systemy kamer co raz częściej rejestrują bardzo niebezpieczne zachowania kierowców i pieszych. W związku z tym PKP chce ściślej współpracować z GITD w celu rozbudowy systemu automatycznego nadzoru na przejazdach. Chodzi po prostu o fotoradary.

Będą to takie samie urządzenia, jakie spotkamy na drogach, współdziałające z sygnalizacją kolejową. Mówiąc krótko, fotoradary zrobią zdjęcie pojazdu, którego kierowca pomimo czerwonego światła na kolejowym sygnalizatorze, wjedzie na tory.

Działania już są w toku. Obecnie planowanych jest pięć urządzeń na przejazdach. W trakcie ustaleń są kolejne. Inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2023 roku. Lokalizacje fotoradarów będą ustalane na podstawie wskazań PKP.

Czy fotoradary to kolejne narzędzie do wyciągania pieniędzy z kieszeni Polaków? A może po prostu urządzenia dyscyplinujące kierowców, którzy za nic mają bezpieczeństwo swoje i innych ludzi?    

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę