REJESTRACJA | LOGOWANIE

Mniejszy nie znaczy gorszy - Triumph Tiger 800 XCx vs Tiger Explorer XC

Michał Mikulski 

22/04/2016, 13:20 2
DRUKUJ

Wjeżdżamy w nieco dziurawe, polne drogi. I tu od pierwszych metrów widać przewagę 800-ki. To nie tylko kwestia różnicy w wadze, w tym przypadku sięgająca 40 kg, to głównie kwestia zawieszenia.

Wiosenne porządki przypomniały mi o świetnym, niezrealizowanym materiale przygotowanym w zeszłym roku. Otóż wczesną jesienią wybraliśmy się na Dolny Śląsk w towarzystwie dwóch Triumphów: Tigera Explorera XC i Tigera 800 XCx. Powód? Ustalenie czy rzeczywiście mniejszy w terenie znaczy lepszy, a jeśli tak - o ile lepszy. Do pomocy zaciągnąłem mojego kuzyna Krzycha (który właśnie leczy złamaną nogę po tym jak otrzymał kopniaka od dwusuwowego KTM 250 SX), dla którego było to jedno z pierwszych spotkań z motocyklami typu adventure.

Dlaczego padło na Triumphy? Zupełnie z przypadku. Równie dobrze mogłyby to być GS-y BMW, np. R 1200 GS Adventure i F 800 GS Adventure. Ważne jednak, że posiadaliśmy odpowiadające sobie wersje wyposażeniowe - uterenowionego Tigera 800 i uterenowionego Tigera Explorera. Dodam także, dla ścisłości, że nie jest to typowy test modeli. Nie tylko z tego powodu, że Triumph odświeżył gamę Tigerów na 2016 rok. Także z tego, że koncentrowaliśmy się na uniwersalnych różnicach (np. tych w wadze), a nie detalach charakteryzujących poszczególne modele.

Większy górą na szosie

Blisko 140-konny Tiger Explorer XC na utwardzonych drogach spisuje się ponadprzeciętnie. Jest komfortowy, przewidywalny i stabilny. Daje poczucie kontroli, mimo sporej masy oscylującej w granicach 260 kg. 19-calowe, szprychowane przednie koło to ogromny plus na asfalcie i mimo większych gabarytów, Explorer prowadzi się lepiej niż Tiger 800 (gdzie z przodu jest koło 21-calowe). Siedzisko na wysokości 837 mm w normalnych warunkach użytkowych (podczas wycieczki po lokalnych winklach) nie sprawia problemów nawet osobie o moim dziecięcym wzroście. Explorer dość słusznie kojarzy mi się z Versysem 1000, na którego premierze byłem kilka miesięcy temu. To solidny motocykl turystyczny.

Mniejszy Tiger 800 posiada rewelacyjny, lubiący obroty, trzycylindrowy silnik. Tigerem 800 spokojnie można utrzymać się za większym bratem, nawet jeśli wymaga to nieco bardziej aktywnej jazdy. I nie chodzi tutaj różnice w mocy, bo 95-konna jednostka napędowa przeszczepiona ze Street Tripla spisuje się bez zarzutów. Problemem jest 21-calowe przednie koło i szosowe Bridgestone’y Bettle Wing. To słaba kombinacja, zwłaszcza jeśli dorzucimy do niej posiadające relatywnie duży skok zawieszenie i tendencję do nurkowania podczas hamowania. W odróżnieniu od Explorera, Tiger 800 XCx ma wyraźnie wyczuwalny offroadowych charakter, co niekoniecznie jest plusem na asfalcie.

Mniejszy górą w terenie

Wjeżdżamy w nieco dziurawe, polne drogi. I tu od pierwszych metrów widać przewagę 800-ki. To nie tylko kwestia różnicy w wadze, w tym przypadku sięgająca 40 kg, to głównie kwestia zawieszenia. Pracujące w XCx z przodu i z tyłu zawieszenie marki WP pozwala na zaskakująco dużo. W zestawie z wyżej wspomnianym kole w stricte offroadowym rozmiarze, sporym prześwitem i dużą płytą pod silnik okazuje się, że mniejszy Tiger ma ogromne rezerwy. W odróżnieniu od Explorera…

 

Explorer XC w terenie, nawet lekkim, traci całą przewagę zdobytą na szosie. Momentalnie czuje się większą wagę motocykla. Szosowe rozmiary kół i tylko nieco lepsze opony Metzeler Tourance EXP dają kierowcy mocno mieszane odczucia. Z jednej strony ogmolowany, obudowany i sprzedawany jako offroadowy motocykl - z drugiej ciągle dobijające zawieszenie Kayaba, tłukąca o podłoże płyta pod silnikiem i strach przed wywrotką (bo kto to podniesie?). W terenie to miks wysokiej wagi i gubiącego się przy szybszej jeździe zawieszenia. Różnica pomiędzy sprzętami jest znacząca, a powiększa się z każdym kolejnym kilometrem.

Docieramy do poligonu w Jeleniej Górze. Pierwsza duża przeszkoda - ogromna kałuża rozjeżdżona przez samochody offroadowe. Siedzę za sterami Explorera i dochodzę do daleko idących wniosków, że pokażę jadącemu 800-ką „Młodemu” jak się pokonuje takie przeprawy. Atakuję jako pierwszy, by po kilku metrach stanąć w błocie po kolana. Rozwiązanie? Ruszanie motocyklem na boki, delikatny gaz i 5 minut grzebania się z wyciągnięciem motocykla. W tym samym miejscu Tiger 800 XCx przelatuje bokiem, po grzbiecie krańców drogi na który dużym motocyklem po prostu bym się nie pchał. Kilkaset metrów dalej atakujemy nieduży podjazd. Identyczna sytuacja: 800-ka wskakuje bez problemu, a posiadający mniejszy prześwit Explorer zawiesza się płytą pod silnikiem i koniecznie jest niełatwe wycofywanie. W każdym miejscu gdzie przedzieranie się 800-ką nie jest problemem, Explorer zostaje z tyłu.

Jedynie na gładkich, polnych drogach można próbować uciekać mocniejszym Explorerem, w czym pomaga kontrola trakcji.

Uniwersalne różnice

Czy mniejsza waga oznacza lepsze właściwości terenowe? Tak. I nie ma tu znaczenia o jakiej marce motocykli mówimy. Powyższe różnice dotyczyłyby tak samo BMW F 800 GS i BMW R 1200 GS. Ogromną rolę w przypadku Triumphów odegrało świetne zawieszenie WP w Tigerze 800 XCx, ale jestem przekonany, że jeśli byłby to GS-y różnica nadal byłaby wyraźna (nawet biorąc pod uwagę fakt nisko położonego środeka ciężkości w dużym GS-ie). Kolejny ograniczeniem są opony. Explorer XC radziłby sobie dużo lepiej, gdyby otrzymał lepsze opony. To samo tyczy się 800-ki, do której najchętniej włożyłbym maksymalnie offroadowe ogumienie.

Najciekawszym wnioskiem z naszego wypadu był fakt, że motocyklami typu adventure można świetnie bawić się w terenie. Odkładając na bok strach o życie (śmierć przez przygniecenie), uśmiech nie schodził nam z twarzy. Miejsca na lekkich sprzętach offroadowych uznawane za nudne były ogromnym wyzwaniem. Do pokonywania wielu przeszkód musieliśmy działać zespołowo, a gdy już się udało śmialiśmy się sami do siebie, że czasem wybór naszych ścieżek był totalnie bez sensu. I chyba o to w takich motocyklach dokładnie chodzi. O przekraczanie barier, nawet jeśli barierą jest nieduża kałuża, którą na hard enduro przelatuje się na jednym kole bez odpuszczania gazu.

Foto: M.Petkowicz (pon-check.com)

zegary tiger explorer xc triumph tiger 800 xcx zegary
triumph tiger 800 xcx zawieszenie triumph tiger 800 xcx logo
zegary triumph tiger 800 xcx triumph tiger 800 xcx manetka
bok tiger explorer xc kolo tiger explorer xc
polne drogi tiger 800 vs tiger explorer silnik triumph tiger 800 xcx


dwa tygrysy triumphdwa modele triumph tiger
skok triumph tiger 800duzy triumph tiger skok
bok tiger explorerdroga polna triumph explorer
explorer triumph gaz 2015akcja triumph tiger
duzy triumph tigerlas tiger 800 vs tiger explorer
explorer xc triumph gazkontrola trakcji tiger 800
czekajac na lepsze czasy triumphmaly triumph tiger skok
miedzy drzewami triumph tigerpolna droga 800 tiger
polna droga tiger 800 vs tiger explorerskok triumph tiger
akcja tiger explorer xctiger 800 polna droga gaz
tiger 800 polne drogitiger explorer polna droga
tiger explorer triumphwidoczek tiger 800 vs tiger explorer
w lesie tiger 800 vs tiger explorerzjazd las triumph
2015 tiger explorer xcbialy tiger explorer xc
kamienie tiger explorer xcprzod triumph tiger 800 xcx
terenowy tiger explorer xctriumph tiger 800 vs tiger explorer
triumph tiger 800 vs tiger explorer kopalniatriumph tiger 800 vs tiger explorer statyka
triumph tiger 800 xcxtriumph tiger 800 xcx bok
triumph tiger 800 xcx z bokutriumph tiger explorer xc
w terenie triumph tiger 800 xcxz boku triumph tiger 800 xcx
gmole triumph tiger 800 xcxhalogeny tiger explorer xc
handguard tiger explorer xclampa tiger explorer xc
lampa triumph tiger 800 xcxlogo tiger explorer xc
manetka tiger explorer xcoslony triumph tiger 800 xcx
plyta pod silnik triumph tiger 800 xcxsilnik tiger explorer xc
tarcza triumph tiger 800 xcxtlumik triumph tiger 800 xcx
triumph tiger 800 xcx gmoletriumph tiger 800 xcx handguard
triumph tiger 800 xcx lampatriumph tiger 800 xcx lampa przod
 zawieszenie tiger explorer xc
Zobacz również
26/04/2016 23:04 sav
Mniejszy nie znaczy gorszy - Triumph Tiger 800 XCx vs Tiger Explorer XC

Fajny materiał, dziękuję ale jako posiadacza Triumpha od początku roku nurtuje mnie pytanie, kto jest importerem marki po wycofaniu się Intercars. Czy można liczyć na research w tej kwestii? Sytuacja jest bezprecedensowa, mój... » czytaj dalej

odpowiedz

DODAJ KOMENTARZ

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty.

Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

GIEŁDA - NAJNOWSZE OGŁOSZENIA

 -
Triumph Sprint ST (2005) Białystok / podlaskie
11900 zł
 -
Triumph Speed Triple (2011) Czechowice-Dziedzice / śląskie
29400 zł
 -
Triumph Street Triple R (2010) Szczecin / zachodniopomorskie
20500 zł

POLECAMY

.

NAJNOWSZE

FOTONEWSY

FOTO BLOGI

WIDEO

KONTAKT Z REDAKCJĄ