REJESTRACJA | LOGOWANIE

Kawasaki Er-6n kontra Yamaha XJ6 - różne charaktery

Alfredo Verdicchio / Due Ruote

05/11/2009, 10:35 12
DRUKUJ

Dobry wybór na pierwszy motocykl

Motocykle klasy średniej, określane też jako „budżetowe" zostały stworzone po to, by zaspokoić potrzeby wszystkich tych, którzy dopiero przeszli do „dorosłej" pojemności. Projektanci starają się pogodzić w nich wysoką jakość i możliwości finansowe kupujących. W 2009 roku uznanych od dawna liderów tego segmentu, czyli Suzuki Bandit i Hondę Hornet wsparło dwóch nowicjuszy.

Sami doskonale wiecie jak wygląda zimą życie motocyklisty. Każdego ranka wstajemy z łóżka, a nasze ciało boli nas jeszcze bardziej, niż gdy kładliśmy się do niego wieczorem. Zawsze jednak po nocy przychodzi dzień. Podciągamy żaluzje, a na ulicy nareszcie doskonała pogoda. Wiosna, najwyższy czas! Po wielu dniach zakładania ocieplaczy, przeciwdeszczówek i innych wynalazków, nawet niewielka ilość ciepła wydaje się jakimś mirażem.

Kwiecień, północne Włochy. Słońce przedarło się przez chmury, jednak jak na razie nie ma jeszcze wystarczającej mocy by nagrzać powietrze. Na pewno lepsze to niż śnieg i deszcz prześladujące nas od pierwszych miesięcy tego roku. Kawasaki ER6-n i Yamaha XJ6 spodobałynam się od razu, ponieważ bez problemu utrzymają przyczepność nawet na mokrych nawierzchniach i zdradzieckim rozmokłym śniegu. A przecież w takich warunkach nietrudno wpaść w poślizg...

Motocykle „mobilne"

Usiąść na motocyklu dającym poczucie pewności i pełnej kontroli to wielka przyjemność. Jest to zasługa nisko położonego siedzenia, szybko rozgrzewających się opon i prawidłowo wyregulowanego zawieszenia, które przetrwa nawet „kratery" w wymytej deszczem nawierzchni. Korzystając z dobrej pogody zjedliśmy śniadanie na ulicy, zupełnie jak nad morzem w wakacje i dokładnie umyliśmy ER-6N, który przyjechał do redakcji przed XJ6 w okresie załamania pogody. Był cały pokryty plamami soli, która niczym pijawka wsiąka w każdą powierzchnię stalową czy plastikową i aby ją usunąć trzeba niestety trochę się pomęczyć. Na szczęście polerowane rury wydechowe wykonane ze stali nierdzewnej są w stanie wytrzymać bardzo dużo. Golasy mają tą wielką zaletę, że wszystko znajduje się na wierzchu i umycie takiego motocykla jest proste jak przemnożenie dwa razy dwa. Sprzęt Yamahy miał więcej szczęścia. Pojawił się przed naszymi oczyma czyściutki i błyszczący, do tego w ogóle bez śladów wody, a na jego tylnym błotniku nie było nawet grama soli, której było mnóstwo na ER-6N.

Jedno oblicze, jeden gatunek

Pod względem ochrony przed wodą rozrzucaną przez tylne koło XJ6 przypomina Hondę Hornet. Jeżeli musicie wyjechać nim w czasie deszczu, to nie bierzcie ze sobą ani plecaków, ani znajomych - wszyscy przemokną do suchej nitki.Pierwsze wrażenie o XJ6 jest takie samo jak w przypadku każdego innego motocykla Yamahy: nie można oderwać od niego wzroku. Jeżeli zauważycie go z daleka, wówczas pojawia się potrzeba przyjrzenia mu się z bliska. Dzięki logicznie poprowadzonym linkom oraz przewodom i ładnie skrojonym plastikom, cięgna nie psują wyglądu maszyny, ? biały metalizowany kolor pięknie kontrastuje z brązem na karterze silnika. Jednak dokonując oceny całościowej, należy uznać, że konstruktorzy poszli na łatwiznę, nie wysilając się zbytnio: zauważalne jest bliskie podobieństwo do bardziej znanych FZ6 i FZ1, z których zapożyczono wiele elementów: silnik, reflektor, zegary i kierownicę. Prawdę powiedziawszy, z czasem to podobieństwo przyprawia o wrażenie, że ten motocykl „już gdzieś widziałem", co jest nieco nużące.

Ponadto XJ6 pozostawia mały niedosyt, ponieważ zrezygnowano z niektórych elementów owiewki zastosowanych w FZ6S. Oczywiście nie sugerujemy, że motocykl został źle wykonany dla swojej kategorii cenowe j , jednak w 2009 roku design niektórych części wydaje się mało nowoczesny.Zwróćmy uwagę na części, które zostały już zaprezentowane w pierwszym FZ6 - takie jak stopka boczna i wahacz wykonane w sposób oszczędny. To samo dotyczy zamontowanego pod silnikiem tłumika wyglądającego nijak w porównaniu z podobnym, ale chromowanym i ciekawie wyglądającym rozwiązaniem w ER-6N.

Krok naprzód ku lepszej jakości

W Kawasaki stwierdziliśmy wyczuwalne wibracje na podnóżkach w okolicy 5000 obr/min. Pomijając wspomnianą niedoskonałość, można śmiało powiedzieć, że technicy z Akashi wykonali doskonałą robotę. Nowy ER-6n nie tylko otrzymał absolutnie nowy wizerunek, ale i zrobił krok naprzód w kategorii atrakcyjności. Spawy, przewody, chromowanie, jakość materiałów, futurystyczny kokpit, regulowane klamki na kierownicy, nowoczesne lusterka zapewniające doskonały widok do tyłu - wszystko godne rywalizacji z najlepszymi konkurentami, którzy królują na rynku - Suzuki Bandit i Hondą Hornet.

W przypadku Kawasaki do plusów należy do tego dodać przyjazną dla portfela cenę, ponieważ dostępne są wersje z, lub bez ABSu, dzięki czemu ER-6N jest większości europejskich krajów najtańszym japońskim nakedem. Nieważne, czy stoisz na światłach, na parkingu czy przy barze - wszyscy zwrócą na niego uwagę. Być może dzięki rzucającej się w oczy barwie, agresywnemu reflektorowi lub odsłoniętemu amortyzatorowi (bez progresywnego układu dźwigni, ale z lepszym dostępemdo regulacji napięcia wstępnego). A może dzięki tym wszystkim elementom? W każdym razie ER-6n nie może pozostać niezauważony.

Dbałość o detale

Wygląd zewnętrzny to nie jedyny ważny element motocykla. Kupując motocykl dla siebie należy uwzględnić także komfort i dynamikę.Pomimo wąskiej i kompaktowej konstrukcji Kawy, dobra ergonomia zapewnia komfort siedzenia umożliwiając wygodne rozlokowanie się za sterami motocykliście nawet o niższym wzroście, chociaż im wyższy jeździec tym czuje się na tym motocyklu pewniej.

Natomiast XJ6 dzięki szerokiemu 4-cylindrowemu silnikowi wygląda potężniej i przeznaczona jest dla kierowców o większej posturze. Motocykl jest szeroki, ale jednocześnie łatwo można objąć go nogami. Siedząc na XJ, kierowca jest bardziej wyprostowany i ma większą swobodę ruchów, ponieważ kierownica nie znajduje się tak blisko ciała jak w ER-6n. Co prawda siedzenie nie jest tak optymalnie położone jak w Hondzie CBF600N, ale blisko mu do ideału. Dodatkowo w Yamasze istnieje możliwość regulacji kierownicy w dwóch położeniach, co zajmuje zaledwie parę minut, chociaż w praktyce jest to rzadko wykorzystywane, ponieważ w położeniu standardowym wszyscy, nawet osoby wysokie czują się wygodnie. Dla pasażera przewidziano trochę za wąskie i niezbyt komfortowe siedzenie, a uchwyty są zbyt drobne i trudno je złapać. W Kawasaki aspekt ten rozwiązano nieco lepiej. Siedzenie jest bardziej komfortowe, a rączki mają wygodny kształt.ER-6n przewidziano także elementy ułatwiające montaż bagażu, rozmieszczając je bezpośrednio pod siedzeniem. Nie są one zbyt ładne z wyglądu, ale w praktyce okazują się bardzo przydatne. Zapinasz siatkę o haczyki i plecak jest dobrze przymocowany, co trudno przecenić przy codziennym korzystaniu z motocyklu.

Różne charaktery

W mieście miękkie sprzęgło i precyzyjna skrzynia XJ6 daje jej przewagę. Mniej przekonywująca jest skrzynia biegów w ER-6N. Sprzęgło pracuje nieco sztywno, ? skrzynia jest mało precyzyjna. Zadziwiające jest, że ten sam mankament występował już we wcześniejszej wersji i pozostawiono go w nowej. Są to co prawda drobiazgi, o których można szybko zapomnieć, należy tylko przyzwyczaić się do silnika z dobrym momentem obrotowym na średnich obrotach, który pozwala uniknąć szarpanej zmiany biegów.

A ten rzędowy twin? Prawdziwy Kawasaki! Trochę nerwowy d? 3000 obr/min, jednak przy 4000 i więce j zawsze „gotowy do pracy i obrony". Do tego przyjemnie zadziorny. Wystarczy odkręcić gaz i ER-6N dostaje kopa. Bardziej wyraźny charakter Kawasaki widoczny jest również w sposobie jazdy. Pokonywanie zakrętów w sposób agresywny jest łatwiejsze zarówno dzięki wyżej położonemu siedzeniu, jak i bardziej wyrazistemu napędowi.

XJ6 jest z zupełnie innej beczki. Łagodniejszy i płynnie prowadzący się w czasie pokonywania zakrętów. Zawieszenie, choć proste w swej konstrukcji dokładnie wykonuje swoją pracę. Czterocylindrowiec Yamahy pozbawiony jest agresji, hamowanie silnikiem jest prawie nieodczuwalne. Takie samo wrażenie sprawiają również hamulce, delikatne i dobrze wyważone.

Co zatem wybrać? Zadziorne i charakterne Kawasaki, czy spokojną i delikatną Yamahę? Odpowiedź na to pytanie pozostawiamy tobie, natomiast pewne jest że każdy z tym motocykli to dobry wybór na twój pierwszy motocykl.



Kawasaki ER6 Yamaha XJ6 DR090Yamaha XJ6 2009 wiosna
Kawasaki ER-6N 2009 Kawasaki ER-6N 2009 na miescie
Kawasaki ER-6N 2009 Wlochy Yamaha XJ6 2009 biala zakret
Yamaha XJ6 2009 i Kawasaki ER6N Yamaha XJ6 2009 kontra Kawasaki ER6
Yamaha XJ6 2009 miasto Yamaha XJ6 2009 motocykl uniwersalny
Yamaha XJ6 zakret Kawasaki ER-6N 2009 w trasie
Yamaha XJ6 2009 klasa srednia na drodze Yamaha XJ6 2009 praktycznosc
Kawasaki ER-6N 2009 mycie motocykle Kawasaki ER-6N 2009 sniadanie
Kawasaki ER-6N 2009 widoki Yamaha XJ6 2009 wycieczka
Kawasaki ER-6N 2009 siedzenie i uchwyty Kawasaki ER-6N 2009 przyrzady
Kawasaki ER-6N 2009 ustawienie zawieszenia Yamaha XJ6 2009 regulowana kierownica
Kawasaki ER-6N 2009 regulacja klamek Yamaha XJ6 2009 regulacja kierownicy
Yamaha XJ6 2009 lusterko Yamaha XJ6 2009 brzydki tlumik
Osiagi Yamaha XJ6 2009 Kawasaki ER6N Kawasaki ER-6N 2009 do knajpki
Kawasaki ER-6N 2009 od tylu Yamaha XJ6 2009 od przodu
DR090414027
Konkurenci:
prosta gladius suzuki test 2009 b mg 0065
bmw f800 zakret
suzuki bandit650 zlozenie
Yamaha FZ6 01

Dane techniczne

Model Kawasaki ER-6N
 
Typ silnika chłodzony cieczą, czterosuwowy, dwucylindrowy rzędowy
Pojemność silnika 649 cm3
Średnica x skok tłoka 83 x 60 mm
Stopień sprężania 11.3:1
Układ rozrządu/ilość zaworów DOHC, 8 zaworów
Moc maksymalna 53 kW (72.1 KM) przy 8,500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 66 N·m (6.7 kgf·m) przy 7,000 obr/min
Układ zasilania Wtrysk paliwa: o38 mm x 2 (Keihin)
Zapłon Iskrowy
Rozrusznik Elektryczny
Smarowanie Obieg wymuszony
Układ przeniesienia napędu 6-biegowa
Przełożenie napędu Łańcuch napędowy
Przełożenie podstawowe 2.095 (88/42)
Przełożenie biegu 1 2.438 (39/16)
Przełożenie biegu 2 1.714 (36/21)
Przełożenie biegu 3 1.333 (32/24)
Przełożenie biegu 4 1.111 (30/27)
Przełożenie biegu 5 0.966 (28/29)
Przełożenie biegu 6 0.852 (23/27)
Przełożenie całkowite 3.067 (46/15)
Sprzęgło wielotarczowe, mokre
Typ ramy wysoko-wytrzymała stal
Kąt pochylenia główki ramy / Wyprzedzenie 24.5° / 102 mm
Przednie zawieszenie zawieszenie o średnicy 41 mm
Tylne zawieszenie Pojedyńczy amortyzator z regulacją dobicia.
Skok przedniego zawieszenia 120 mm
Skok tylnego zawieszenia 125 mm
Opony, przód 120/70ZR17M/C (58W)
Opony, tył 160/60ZR17M/C (69W)
Hamulce przednie Podwójne tarcze plywające o średnicy 300 mm i nieregularnym kształcie. Zaciski hamulcowe dwutłoczkowe
Hamulce tylne Pojedyńcza tarcza o średnicy 220 mm o nieregularnym kształcie.
Kąt skrętu, lewy / prawy 35° / 35°
Wymiary (D x S x W) 2,100 mm x 760 mm x 1,100 mm
Rozstawa osi 1,405 mm
Prześwit 140 mm
Wysokość siedzenia 785 mm
Pojemność zbiornika paliwa 15.5 litrów
Masa pojazdu gotowego do użytku 200 kg / 204 kg (ABS)
Model Yamaha XJ6
Silnik -
Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-suw, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, DOHC
Pojemność skokowa: 600 cm3
Średnica x skok tłoka: 65,5 x 44,5 mm
Stopień sprężania: 12,2 : 1
Moc maksymalna: 57,0 kW (78 KM) przy 10.000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 59,7 Nm (6,1 kg-m) przy 8.500 obr/min
Smarowanie: Mokra miska olejowa
Gaźnik: Wtrysk paliwa
Sprzęgło: Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonowy: TCI
Starter: Elektryczny
Układ przeniesienia napędu: Sekwencyjna, 6-biegowa
Przeniesienie napędu: Łańcuch
Pojemność zbiornika paliwa: 17,3 l
Pojemność zbiornika oleju: 3,4 l
Podwozie -
Podwozie: Stalowa
Zawieszenie przód: Widelce teleskopowe
Skok zawieszenia przód: 130 mm
Zawieszenie tył: Wahacz typu monocross
Skok zawieszenia tył: 130 mm
Kąt główki ramy 26^(o)
Wyprzedzenie koła 103,5 mm
Hamulec przód: Podwójna tarcza, ? 298 mm
Hamulec tył: Pojedyncza tarcza, ? 245 mm
Opona przód: 120/70 ZR17M/C (58W)
Opona tył: 160/60 ZR17M/C (69W)
Wymiary -
Długość (mm): 2120 mm
Szerokość (mm): 770 mm
Wysokość (mm): 1085 mm
Wysokość siedzenia (mm): 785 mm
Rozstaw osi (mm): 1440 mm
Min. prześwit (mm): 140 mm
Masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy (kg): 205 kg
TAGI 
Yamaha (2020)
Kawasaki (919)
ER-6n (8)
Yamaha XJ6 (14)
XJ6 (14)
07/07/2010 19:59 madness
Kawasaki Er-6n kontra Yamaha XJ6 - różne charaktery

Moi Drodzy! Zastanawiam się dlaczego w komentarzach pojawia się tyle drwin dotyczących "motocykli budżetowych" o pojemnościach oscylujących w okolicach 600 cm. Czy Prześmiewcy zapomnieli już, że oprócz Nich - "twardzieli" ... » czytaj dalej

odpowiedz

DODAJ KOMENTARZ

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty.

Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

GIEŁDA - NAJNOWSZE OGŁOSZENIA

 -
Kawasaki ER-6n ABS (2016) Gliwice / śląskie
20000 zł
 -
Yamaha YZF R6 (2001) Żywiec / śląskie
7499 zł
 -
Kawasaki Ninja ZX-6R (1999) Góra Kalwaria / mazowieckie
2000 zł
 -
Yamaha XVS 1100 Drag Star (2008) Krasocin / świętokrzyskie
24500 zł
 -
Yamaha XJ 600 (1990) mragowo / warmińsko-mazurskie
10 zł
 -
Yamaha X-Max 125 (2015) Gdynia / pomorskie
17900 zł

POLECAMY

.

NAJNOWSZE

FOTONEWSY

FOTO BLOGI

WIDEO

KONTAKT Z REDAKCJĄ