tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Joe Merkel i jego Flying Merkel, czyli historia "Latającej Angeli"
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Joe Merkel i jego Flying Merkel, czyli historia "Latającej Angeli"

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.07.01, 15:39 Drukuj

Amerykańska marka motocyklowa "The Flying Merkel" istniała w latach 1911 - 1917. Powstała w macierzy Harleya, czyli w mieście Milwaukee, ale po pewnym czasie przeniesiono ją do Middletown w stanie Ohio. Założycielem firmy był Joe Merkel. Trudno powiedzieć, czy był to krewny znanej pani kanclerz. 

Joe Merkel zaczął konstruować silniki do motocykli w 1902 roku. Tym pierwszym był jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 316 cm³. Rok później dobudował do niego resztę i tak powstał jego pierwszy autorski projekt - cały motocykl. Pięć lat później założył firmę Light Manufacturing and Foundry Company w Pottstown w Pensylwanii, która produkowała motocykle o nazwie "Merkel Light". W 1910 roku Merkel skonstruował swój pierwszy silnik dwucylindrowy. Oczywiście w układzie V, co w USA stawało się już standardem. Tamtejsze społeczeństwo - niezbyt obyte w wiedzy technicznej - stereotypowo wierzyło, że "V" jest najlepsze, bo takie motocykle produkują Harley i Indian.      

NAS Analytics TAG

Rozwój firmy przerósł jednak możliwości Joe Merkela i w 1911 roku jego przedsiębiorstwo zostało przejęte przez Miami Cycle and Manufacturing Company z Middletown w stanie Ohio.

Powstałe w 1895 roku The Miami Company produkowało rowery i mało popularne motocykle pod kilkoma nazwami, m.in. "Raycycle" i "Miami". Przejęcie firmy Merkel dało Miami produkt z najwyższej półki i podniosło rynkową rangę tej firmy. Po przejęciu zmieniono nazwę marki na "The Flying Merkel". 

Motocykl The Flying Merkel to ciekawa hybryda konserwatyzmu i nowoczesności. Linia motocykla z silnikiem V była typowa dla tamtych czasów, ale gdy bliżej przyjrzycie się temu motocyklowi dostrzeżecie kilka ciekawych rozwiązań technicznych, które były duchem przyszłości. Rozrząd silnika górno-dolny (jeden zawór w systemie sv a drugi ohv) to początek, drugie to użycie w silniku łożysk zamiast tulei z brązu, kolejne - i chyba najciekawsze - to miękkie zawieszenie tylnego i przedniego koła. Nie widać tego? Przyjrzy się dokładnie - pod siodełkiem widać kawałek rury, w której ukryto resorującą sprężynę tylnego koła. Podobnie z przodu, sprężyny umieszczone zostały w grubszym widelcu. To była dopiero nowoczesność. Do lat 40. miękkie zawieszenie tylnego koła było spotykane bardzo rzadko w motocyklach. U nas SHL 125 M04 do roku 1954 miała sztywną ramę z tyłu. Zawieszeniem tylnego koła The Flying Merkel wyprzedzić czas o dobre 30 lat. Spójrzmy w przyszłość dalej - dziś centralna sprężyna resorująca tylne koło jest powszechnie stosowana. W motocyklu  The Flying Merkel, wytwarzanym seryjnie, użyto tego rozwiązania chyba po raz pierwszy. Tu zaznaczam "wytwarzanym seryjnie", bo w jednostkowych egzemplarzach sportowych można znaleźć takie rozwiązanie już wcześniej, chociażby w wcześniejszych sportowych motocyklach Joe Merkela.   


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Miękkie zawieszenie było też ważną częścią marketingu tej marki, ich hasło reklamowe brzmiało: "Wszystkie drogi są gładkie dla The Flying Merkel".        

W 1911 roku widlasty silnik tego motocykla miał pojemność 884 cm³, a jego moc wynosiła 6 KM. Napęd przenoszony był przez dwuprzekładniową skrzynię biegów i dalej pasem na tylne koło. Taki układ napędowy pozwalał na osiągniecie prędkości maksymalnej ok. 95 km/h. W 1913 roku silnik uległ kilku modernizacjom.

Powstała też wersja wyścigowa, w której zwiększono pojemność skokową do 997 cm³, co skutkowało też wzrostem mocy, a żeby jeszcze bardziej zwiększyć osiągi ujęto trochę wagi z podwozia, np. usunięto hamulce. Motocykl The Flyig Merkel odniósł wiele sukcesów sportowych, ale to temat na oddzielny artykuł.

Motocykle The Flying Merkel goniły handlowo amerykańska konkurencje i w przeciągu kolejny lat miały szansę zbliżyć się do czołówki. Kluczowe w tym procesie były sukcesy sportowe. Wybuchła jednak I wojna światowa i rynek amerykański załamał się. Nie wytrzymał tego ekonomicznie firma. Ostatnie egzemplarze motocykli The Flying Merkel wyprodukowano w 1917 roku.     

I byłby to zapewne koniec historii gdyby nie Greg Merkel - prapra bratanek Joe. Powołał do życia firmę Flying Merkel Inc., która z zapomnienia wyciągnęła dawną markę. Tak pisze o tym przedsięwzięciu: (…) Flying Merkel była źródłem dumy w naszej rodzinie. Dla nas to coś więcej niż niesamowity kawałek Ameryki - to część naszej rodzinnej historii. Posunęliśmy tę dumę o krok dalej, walczyliśmy o prawa do posiadania tej marki i prowadzenia jej w przyszłości (…).  

Greg jest z zawodu architektem, nie planuje gigantycznego come back-u firmy, ale nie daje o niej zapomnieć. Oferuje gadżety z logiem firmy (czapki, koszulki, bluzy, naszywki) oraz replikę motocykla The Flying Merkel z 1911 roku. Replika ta kosztuje 28 000 dolarów. Obserwując ceny motocykli zabytkowych z tamtych lat cena wydaj się rozsądna. Zwłaszcza, że motocykl zbudowany jest z ogromną dbałością o szczegóły.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę