Jazda motocyklem w korku: miêdzy autami czy po pasie awaryjnym?
Przeciskanie się w korku motocyklem to jeden z naszych rytuałów. Dzięki temu oszczędzamy swój czas i skracamy korki innym. Ale którędy w zasadzie się przeciskać - między kolumnami stojących samochodów czy wygodnie, po pasie awaryjnym?
Wbrew opiniom wielu kierowców samochodów, motocykliści nie przeciskają się w korkach z niecierpliwości czy cwaniactwa. Każdy doświadczony biker wie, że stanie motocyklem w korku stwarza ryzyko zasłabnięcia na skutek ekspozycji na bardzo wysoką temperaturę i wysoki poziom spalin. Jazda między samochodami zapewnia zatem minimum chłodzenia i pozwala szybciej opuścić miejsca o nadmiernym stężeniu szkodliwych zanieczyszczeń.
Jazda między autami w korku…
Najczęściej wybieranym przez motocyklistów sposobem przemieszczania się do przodu jest wirtualny korytarz między samochodami. Jest to rozwiązanie najbezpieczniejsze, o ile zachowuje się podstawowe środki bezpieczeństwa - nie przesadza z prędkością, trzyma palce na klamce, a stopę na dźwigni hamulca, bacznie obserwuje zachowanie innych uczestników ruchu.
Kierowcy w ogromnej większości spodziewają się jakiegoś ruchu w tej części drogi, dlatego zwykle uważnie przemieszczają się do przodu. Do rzadkości należą sytuacje, gdy ktoś otworzy drzwi, czy wyjdzie z samochodu.
...czy może wygodniej pasem awaryjnym?
Coraz częściej jednak można zauważyć motocyklistów przeciskających się do przodu po pasie awaryjnym. To bardzo wygodne rozwiązanie, niestety po pierwsze, w odróżnieniu od jazdy między samochodami, niezgodne z prawem, po drugie szalenie niebezpieczne. Pas awaryjny, jak sama nazwa wskazuje, służy do zatrzymania pojazdu w czasie awarii, nie do wygodnej jazdy w korku.
Kiedy na drodze tworzy się zator, zwłaszcza długotrwały, związany z wypadkiem lub blokadą drogi, sytuacji awaryjnych, które wymagają skorzystania z pasa na poboczu drogi robi się zaskakująco dużo - choroba lokomocyjna, zasłabnięcie, nagła potrzeba fizjologiczna, przegrzanie silnika, usterka skrzyni biegów.
Kierowca, który ma na pokładzie pasażera szykującego się do wymiotowania albo tracącego przytomność, nie będzie się zastanawiał czy po pasie awaryjnym nie jedzie akurat wygodnie motocykl, bo motocykla nie powinno tam w ogóle być! Ten pas jest do użytku tylko w sytuacjach awaryjnych.
Jazda motocyklem w korku - tylko między autami!
Reasumując - korzystając z pasa awaryjnego aby ominąć korek, nie tylko narażasz się na mandat, ale także na poważne niebezpieczeństwo ze strony kierowców, którzy po prostu nie spodziewają się tam jednośladu. O tym jak prawidłowo jeździć w korku, dowiesz się z naszego artykułu.
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzeWczoraj do¶wiadczy³em agresji ze strony motocyklisty, który przeciska³ siê pomiêdzy samochodami, poniewa¿ jego zdaniem powinienem jechaæ blisko prawej krawêdzi prawego pasa... Z prawej strony ...
OdpowiedzPrzejedzcie sie w pi±tek S w kierunku Pruszkowa, jad± trzy pasy wolno ale jad±, a awaryjnym ¶migaj± cwaniaczki i nie s± to motocykli¶ci
OdpowiedzOsobi¶cie uwa¿am, ¿e jazda pasem awaryjnym jest nawet bezpieczniejsza ni¿ pomiêdzy samochodami, o ile nie traktujemy go jak normalnego pasa, tylko stosujemy siê do tych samych zasad (powoli i ...
OdpowiedzNie zgodzê siê. Tak jak napisa³ autor - pas ten s³u¿y do nag³ych wypadków. Wystarczy przejechaæ siê chwilê po trasach ekspresowych by zobaczyæ jak du¿o jest tam teraz samochodów. Druga sprawa to fakt, ¿e pasa tego czêsto u¿ywaj± s³u¿by ratunkowe i tak, je¿d¿± tak¿e pod pr±d, a wtedy czasu na reakcjê, czy zjazd za bardzo nie ma, bo nie je¿d¿± powoli. Trzecia sprawa to zbyt ma³e pojêcie o niebezpieczeñstwie, tak jak mówisz pas jest szerszy, sprzyja manewrom, ale jednak to powoduje ¿e jedziemy szybciej. Ostatnia sprawa która absolutnie dyskwalifikuje ten pas to wyprzedzanie po prawej stronie. Zawsze starajmy siê je¼dziæ z lewej strony innych pojazdów. W przypadku jazdy w korku czêsto kierowcy s± ¶wiadomi tego ¿e pomiêdzy 2 pierwszymi pasami robi siê "korytarz ¿ycia" wiêc zachowuj± ostro¿no¶æ i odstêp od linii. Ale tak jak mówiê, nie mamy pewno¶ci ¿e to zrobi± (Polska xD). Na twoj± korzy¶æ przemawia jednak w³a¶nie nasz kraj. W Polsce ma³o kto potrafi siê zastosowaæ do zasad ruchu, korytarze ¿ycia nie istniej±, a pas awaryjny u¿ywaj± nawet samochody stoj±ce w korku. Dlatego wykorzystujemy ka¿d± okazjê i jednak czujemy siê (z³udnie) bezpieczniej na pasie awaryjnym. Dla mnie jest to jednak oczywiste - wolê czuæ siê mniej bezpiecznie, ale to sprawia ¿e jestem bardziej bezpieczny.
OdpowiedzNic g³upszego nigdy nie czyta³em :):):)
Odpowiedz