tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 GP San Marino - Zapowiedź
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

GP San Marino - Zapowiedź

Autor: Michał "Mick" Fiałkowski 2008.08.28, 14:51 Drukuj

Czy Grand Prix San Marino, trzynasta runda tegorocznych mistrzostw świata królewskiej klasy MotoGP, tym razem okaże się szczęśliwa dla prowadzącego w tabeli i mieszkającego zaledwie kilka kilometrów od toru Misano, Valentino Rossiego?

Z pewnością rozgrywane w sąsiedztwie słynnego kurortu wypoczynkowego w Rimini, niedzielne wyścigi będą wielkim świętem dla włoskich kibiców. Nie dość, że Valentino Rossi prowadzi w klasyfikacji generalnej MotoGP, to jeszcze w 250'tkach tempo narzuca pochodzący z pobliskiej Cattolici, Marco Simoncelli.

Misano znikło z kalendarza Grand Prix po tragicznym wypadku z 1993 roku, w wyniku którego paraliżowi uległ trzykrotny mistrz świata i najlepszy wówczas zawodnik w stawce, Amerykanin Wayne Rainey. Dzięki wylaniu nowego asfaltu i odwróceniu kierunku jazdy, Grand Prix San Marino powróciło do łask rok temu, ale wyścig fatalnie zakończył się dla faworyta zdecydowanej większości zgromadzonych na torze kibiców.

Starający się dotrzymać kroku prowadzącemu w tabeli Caseyowi Stonerowi, Rossi postanowił na Misano po raz pierwszy wykorzystać jednostkę napędową z pneumatycznym rozrządem jednak system uległ awarii już po kilku okrążeniach i Włoch do swojego garażu wrócił bez punktów, a kilka tygodni później musiał definitywnie rozstać się z mistrzowską koroną, po którą w MotoGP sięgał wcześniej aż pięciokrotnie.

W tym sezonie sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej i nic nie wskazuje na to, aby trzynasta runda mistrzostw świata także tym razem okazała się dla „Doktora" pechowo. Dzięki piątemu w tym roku zwycięstwu, po wyścigu o Grand Prix Czech w Brnie Rossi prowadzi w generalce z przewagą aż pięćdziesięciu punktów nad Stonerem. Nawet gdyby Australijczyk powtórzył swój ubiegłoroczny wyczyn i w najbliższą niedzielę po raz drugi z rzędu wygrał wyścig o Grand Prix San Marino, jego strata do lidera nadal będzie ogromna.

Bez szans na mistrzowski tytuł wydaje się z kolei trzeci w tabeli Dani Pedrosa, który choć prowadził w serii jeszcze nieco ponad miesiąc temu, w trzech ostatnich wyścigach zdobył zaledwie jeden punkt i jego strata do Rossiego wynosi już aż sześćdziesiąt pięć oczek. Rok temu Hiszpan zakończył Grand Prix San Marino już w pierwszej szykanie po storpedowaniu przez ówczesnego zawodnika Kawasaki, Francuza Randy'ego De Puniet, a że od czasu kontuzji po lipcowym upadku w Niemczech (złamany palec i nadgarstek oraz skręcona kostka) wciąż nie doszedł jeszcze do pełni sił, 22'latek z przedmieść Barcelony z pewnością nie będzie w ten weekend zbyt wesoły.

Co z oponami?

Przed niedzielnym wyścigiem klasy MotoGP wiele osób zadanie sobie pytanie - czy opony Michelin po raz kolejny dostaną ostre lanie od Bridgestone'ów? Na mecie ubiegłorocznej Grand Prix San Marino pierwszy z zawodników korzystających z francuskiego ogumienia, Hiszpan Carlos Checa, zameldował się na szóstej pozycji, ze stratą ponad trzydziestu sekund do triumfującego Stonera.

To dużo, jednak trzeba wziąć pod uwagę fakt, że już w początkowej fazie wyścigu wycofali się z niego najlepsi podopieczni Michelin - Valentino Rossi i Dani Pedrosa, a Nicky Hayden po wyjeździe na pobocze w pierwszej szykanie dotarł do mety na odległej, trzynastej pozycji.

Tym sposobem Michelin nie dysponuje kluczowymi danymi na temat wytrzymałości opon swoich czołowych zawodników z ubiegłorocznego wyścigu, więc do najbliższego weekendu przygotowywał się trochę w ciemno. Ktoś mógłby powiedzieć, że przecież Rossi, Pedrosa i Hayden przejechali mnóstwo okrążeń w treningach wolnych, ale trening to nie to samo co wyścig. Biorąc pod uwagę wpadki Michelin w Niemczech, USA i Czechach, brak tak ważnych informacji może okazać się dla nich kolejnym dramatem i jeśli faktycznie tak się stanie, to chyba także początkiem końca Francuzów w MotoGP.

Na szczęście szanse na kolejny weekend w kratkę, tak jak miało to miejsce w Brnie, są raczej niewielkie. Prognozy przewidują idealne warunki pogodowe na cały weekend, co pozwoli zawodnikom wytypować najlepsze opony na niedzielę.

Rossi kontra Stoner - starcie numer trzy

Choć w dwóch ostatnich wyścigach triumfował Valentino Rossi, a Casey Stoner popełniał bardzo kosztowne błędy, to jednak wydaje się nam, że to Australijczyk dysponuje obecnie nieco mocniejszym pakietem i jeśli tylko w Misano nie popełni żadnej gafy, może nieco zredukować swoją stratę do „Doktora" w generalce.

Nie wiadomo mimo wszystko jak 22'latek zachowa się w bezpośredniej walce z wyścigowym weteranem na ostatnim okrążeniu więc tak naprawdę wszystko może się zdarzyć. Przewaga „psychiczna" leży po stronie Rossiego, który ma przecież w tabeli spory zapas, jednak w Misano obaj ścigać się będą pod ogromną presją - Valentino ze strony swoich fanatycznych kibiców, Casey ze strony licznych tifosi, którzy podobnie jak kierownictwo Ducati liczyć będą w niedzielę na spektakularne zwycięstwo.

Przyszłoroczne składy

Najprawdopodobniej w Misano w odpowiednie miejsca trafią kolejne puzzle układające się w co raz lepszy obraz przyszłorocznych składów MotoGP. Prowadzący w klasyfikacji generalnej klasy 250ccm Włoch Marco Simoncelli już w Brnie przyznał w naszym ekskluzywnym wywiadzie, że w San Marino będzie już wiadomo czy zostanie w ekipie Metis Gilera na kolejny sezon, czy podpisze umowę z ekipą Alice Ducati i zadebiutuje w królewskiej klasie.

Co raz bliżej podpisania swoich umów z Suzuki są Chris Vermeulen, który cały czas walczy o jak najlepsze warunki i z pewnością pieniądze oraz Loris Capirossi, który już dawno przystał na propozycję Japończyków i musi tylko podpisać stosowne dokumenty. Jeśli tak się faktycznie stanie, spadnie szansa na zobaczenie w przyszłym roku w MotoGP Amerykanina Bena Spiesa, którym jednak cały czas interesuje się prywatny zespół Ducati. Inni kandydaci Alice - kierowca testowy Ducati, Niccolo Canepa oraz fińska gwiazda KTM - Mika Kallio.

Marco Melandri już w Brnie potwierdził, że opuszcza przedwcześnie zespół z Bolonii i w przyszłym roku ścigać się będzie w Kawasaki, które być może wystawi aż trzy motocykle, a dodatkową maszyną zaopiekuje się Jorge „Aspar" Martinez, „opiekujący" się Tonim Eliasem lub ewentualnie Anthony'm Westem.

Miejsce Melandriego w kierowanej przez Livio Suppo ekipie „Czerwonych" zajmie najprawdopodobniej Nicky Hayden, który jednak cały czas odmawia nam na ten temat komentarza i każe czekać na oficjalne info - z tonu jego wypowiedzi możemy jednak wywnioskować, że wszystko jest raczej kwestią czasu.

Podobnie jak Vermeulen i Suzuki, Andrea Dovizioso także próbuje chyba wynegocjować od ekipy Repsol Honda lepsze warunki, ale i w jego przypadku ostateczne podpisanie kontraktu wydaje się tylko kwestią czasu. Nie wiadomo z kolei kto zastąpi „Doviego" w JiR Honda i choć niektórzy cały czas łączą Haydena z ekipą Luci Montirona, mamy nadzieję, że „Kentucky Kid" podjął już rozsądną decyzję i wskoczy na Desmosedici.

Grand Prix San Marino na Eurosport

Olimpijski szał już za nami, więc znacznie więcej pokaże w ten weekend stacja Eurosport, na antenie której w sobotę i w niedzielę zobaczymy typową, pełną relację z kwalifikacji i wyścigów.

Niestety piątkowe kwalifikacje klas 125 i 250ccm oraz drugi trening wolny MotoGP obejrzeć będzie można jedynie za pośrednictwem oficjalnej strony mistrzostw, motogp.com, na której za dostęp do wszystkich materiałów wideo (zarówno treningi, kwalifikacje i wyścigi, jak i wywiady z zawodnikami) z Grand Prix San Marino, posiadacze wypukłych kart kredytowych zapłacą jedyne dziewięć Euro. Jeśli jednak nie macie takiej możliwości, zapraszamy w piątek oraz przez cały weekend na nasze dokładne relacje z wydarzeń na torze w Misano.

Sobota

13:00-13:45 - Druga kwalifikacja 125ccm
13:45-15:00 - Kwalifikacja MotoGP
15:00-16:00 - Druga kwalifikacja 250ccm

Niedziela

09:45-10:15 - rozgrzewka MotoGP
10:15-10:45 - Wstęp
10:45-12:00 - Wyścig 125ccm (start o 11:00, 23 okr)
12:00-13:15 - Wyścig 250ccm (start o 12:15, 26 okr)
13:15-15:00 - Wyścig MotoGP (start o 14:00, 28 okr)


NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę