tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Darmowy bilet kolejowy w zamian za prawo jazdy. Jak niemieckie miasta zachêcaj± do przesiadki z samochodu na poci±g?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Darmowy bilet kolejowy w zamian za prawo jazdy. Jak niemieckie miasta zachêcaj± do przesiadki z samochodu na poci±g?

Autor: Wojciech Grzesiak 2023.09.28, 07:28 Drukuj

W Polsce raz do roku obchodzimy dzień bez samochodu. Po okazaniu dowodu rejestracyjnego samochodu można wtedy korzystać za darmo z komunikacji miejskiej. Niemcy poszli bardzo wiele kroków dalej i oferują wymianę prawa jazdy na bilety sieciowe. W całej sprawie jest jednak haczyk, a nawet bardzo wiele haczyków.

Inicjatywa wymiany prawa jazdy na bilety sieciowe komunikacji miejskiej odbywa się w ramach oferty "Deutschland mobil 2030". Miasta i gminy przystępują do tego programu dobrowolnie i ustalają swoje zasady. Tak oto np. Lübeck rozda 2 tys. biletów - 1 tys. w 2023 r. i po 500 w 2024 i 2025 r. Co ciekawe, nie ma tu mowy o ograniczeniach czasowych. W Leverkusen z kolei z programu mogą skorzystać osoby, które mają ukończone 75 lat. Darmowy bilet będzie ważny przez 12 miesięcy. Władze Bonn oferują bilet na pół roku dla kierowców, którzy ukończyli 60 lat. Z kolei powiat Ennepe-Ruhr nie przewiduje ograniczeń wiekowych, ale za to rozdawał jedynie 20 biletów na zasadach loterii.

NAS Analytics TAG

W całej akcji jest jednak bardzo poważny haczyk, ponieważ jeżeli ktoś zdecyduje się oddać prawo jazdy, żeby otrzymać Deutschlandticket, to rezygnuje z uprawnień na poważnie i ze wszystkimi konsekwencjami. To oznacza, że aby odzyskać uprawnienia, będzie trzeba przejść szkolenie teoretyczne i praktyczne, a następnie zdać państwowe egzaminy. Niemieckie media często akcentują, że akcja jest skierowana przede wszystkim do seniorów.

Czym jest Deutschlandticket? Bilet kosztuje 49 euro miesięcznie i jest ważny we wszystkich autobusach i pociągach na trasach lokalnych i regionalnych. Nie obowiązuje w pociągach klasy ICE, IC, EC, prywatnych autokarach i statkach, chyba że mowa o lokalnych promach i przeprawach. Bilet może również być benefitem, ponieważ przewidziano opcję Job-Ticket, gdzie pracodawca pokrywa co najmniej 25 proc. ceny biletu. Projekt rozpoczął się przy okazji wojny w Ukrainie, kiedy to wzrosły ceny energii i surowców. Bilet kosztował wtedy 9 euro i sprzedawano go przez 3 miesiące. Projekt okazał się sukcesem, więc zarządzono kontynuację, ale już w wyższej cenie.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê