tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 AFIR odmieni życie właścicieli samochodów i motocykli elektrycznych. Jak zmieni się krajobraz polskich dróg i sytuacja kierowców elektryków?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

AFIR odmieni życie właścicieli samochodów i motocykli elektrycznych. Jak zmieni się krajobraz polskich dróg i sytuacja kierowców elektryków?

Autor: Wojciech Grzesiak 2024.04.16, 13:58 1 Drukuj

Od 13 kwietnia obowiązuje rozporządzenie Rady Unii Europejskiej o tajemniczym skrócie AFIR. Określa wymagania dotyczące sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych przy drogach należących do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i nie tylko. Oznacza ono wiele udogodnień dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Co się zmieni? Jakie są plany?

AFIR obowiązuje od 13 kwietnia i zakłada, że przy głównych szlakach TEN-T muszą pojawić się stacje ładowania o mocy co najmniej 150 kW, które będą rozmieszczone w odstępach nie większych niż 60 km. Muszą też być ogólnodostępne, a więc będzie mógł z nich skorzystać każdy kierowca, a za naładowanie samochodu zapłaci kartą płatniczą, bez konieczności logowania się do jakiejkolwiek aplikacji. Obecnie na rynku działa kilku operatorów sieci ładowania pojazdów elektrycznych, co przyprawia kierowców o ból głowy.

NAS Analytics TAG

Dla sieci bazowej dróg AFIR zakłada, że do końca 2025 r. pojawią się strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW, rozmieszczone maksymalnie co 60 km po obu stronach trasy i obowiązkowy będzie przynajmniej jeden punkt ładowania o mocy minimum 150 kW. Do końca 2027 r. moc stref ładowania ma wynieść co najmniej 600 kW i w każdej strefie mają być przynajmniej dwa punkty ładowania o mocy minimum 150 kW.

W przypadku sieci kompleksowej dróg AFIR przewiduje do końca 2027 r. strefy ładowania w odległościach nie większych niż 60 km po obu stronach dróg i co najmniej wzdłuż 50 proc. długości kompleksowej sieci dróg moc każdej strefy ma wynosić minimum 300 kW, a obowiązkiem będzie zapewnienie co najmniej jednego punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW. Do końca 2030 r. strefy ładowania mają mieć moc minimum 300 kW na całej długości sieci i każda z nich ma mieć minimum jeden punkt ładowania o mocy co najmniej 150 kW. Do końca 2035 r. moc stref ładowania ma wynosić co najmniej 600 kW i w każdej z nich znajdą się co najmniej dwa punkty ładowania o mocy minimum 150 kW.

Zapisy te dotyczą ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy, a dla pojazdów ciężarowych odległość minimalna to 120 km, a docelowo 60 lub 100 km. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w odpowiedzi na AFIR zaproponowała 166 lokalizacji stref ładowania i 37 lokalizacji stacji tankowania wodoru. Z tej liczby 38 lokalizacji nie zostało jeszcze wydzierżawionych lub są w budowie, 45 lokalizacji jest zarządzanych przez prywatne firmy, a 83 lokalizacje to MOP wydzierżawione podmiotom paliwowym oraz operatorom stacji ładowania. Obecnie przy drogach szybkiego ruchu w Polsce istnieje 91 stacji ładowania ulokowanych na 87 MOP i są przeznaczone do ładowania pojazdów osobowych.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę