Peugeot Metropolis 400i - samochodopodobny

Autor: Lovtza 2014.07.16, 10:52 2 Drukuj

Peugeot określa Metropolisa 400i jako swój najbardziej ambitny projekt skutera w historii firmy. Nie ma w tym cienia przesady, ponieważ zbudowanie konkurencyjnego trójkołowca nie jest rzeczą prostą. Francuzi nie podjęli się jednak tego projektu motywowani jedynie ambicją, zostali de facto postawieni pod ścianą. Od 2006 roku bardzo dobre wyniki notuje bowiem ich najpoważniejszy rywal – Piaggio i to właśnie z modelem MP3. Włoski trójkołowiec, początkowo traktowany jako ciekawostka ornitologiczna, z czasem wypełnił ulice zachodnich metropolii, a szczególną popularność zdobył nomen omen… w Paryżu.

Peugeot nie mógł biernie przyglądać się tej sytuacji, szczególnie, że we Francji koncerny skuterowe grają o zdecydowanie wyższą stawkę, niż mogłoby się to wydawać z naszej polskiej perspektywy. Jest nią bowiem ogromna liczba kierowców samochodów, którzy zgodnie z francuskim prawem mogą dosiadać trójkołowców posiadając prawo jazdy kategorii B. Włochom z Piaggio udało się przekonać wielu właścicieli aut, że zamiast stać w korkach, mogą szybciej i sprawniej (a dzięki trzem kołom - jednocześnie bezpiecznie) przemieszczać się w godzinach szczytu przez miasto. Francuzi liczą na to, że również ugryzą coś z tego dużego tortu.

Aby możliwie maksymalnie upodobnić Metropolisa do samochodów zastosowano w nim kilka „samochodopodobnych” rozwiązań. Te najważniejsze to rozbudowana deska rozdzielcza, czujniki ciśnienia w kołach, system keyless, zamykane elektrycznie schowki, wyjścia 12V i stylizacja nadwozia z rozbudowanymi lampami LED. Nawet kształt i sposób otwierania tylnego bagażnika bardziej przypomina rozwiązania samochodowe, niż skuterowe.

Poza tym Metropolis 400i to skuter jak każdy inny. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna i odprężona. Szyba obszerna, wysoka i regulowana. Wszystkie wskaźniki są pod ręką. Poziom wykonania wszystkich podzespołów jest bardzo wysoki, zastrzeżeń nie budzą także użyte materiały. Rozczarowuje jedynie pojemność schowków. Ten główny pod siodłem jest po prostu nieco za mały. Tylny kuferek mieści z trudem integralny kask. Czy naprawdę nie dało się tego połączyć w jedną całość, aby uzyskać bardziej praktyczny efekt końcowy?

Francuzi zastosowali z przodu zestaw dwóch 12 calowych kół, lekkich aluminiowych wahaczy, zwrotnice i drążki kierownicze. Taka konstrukcja umożliwia oparcie maszyny na trzech punktach, co daje stabilność. Stabilność zarówno w przypadku jazdy po nierównych nawierzchniach, ale także stabilność podczas hamowania. Konstruktorzy przekonują, że trójkołowce dzięki swojej konstrukcji potrzebują o 20% krótszej drogi hamowania w stosunku do klasycznych skuterów. To spora różnica. Co ważne Metropolis znakomicie radzi sobie z podjazdami pod krawężniki, z wybrzuszeniami asfaltu pomiędzy pasami jezdni, z różnymi nawierzchniami. W czasie postoju, lub tuż przed zatrzymaniem można przyciskiem na kierownicy zablokować cały mechanizm przedniego zawieszenia, co oznacza, że pojazd będzie sam stał w pionie, a kierowca nie musi trzymać nóg na jezdni. Ważny jest też efekt psychologiczny. Nie jest żadną tajemnicą, że jednoślady nawet na zachodzie uważane są za mniej bezpiecznej, niż samochody i wiele osób patrzy na nie z obawą. Dodatkowy punkt podparcia to argument sam w sobie, dzięki czemu na taki pojazd siada wiele osób, które nie zdecydowałyby się na tradycyjny jednoślad.

Jak to jeździ? Jeździ zupełnie normalnie. Peugeota wprowadzamy w zakręt absolutnie tradycyjnie, czyli przeciwskrętem. Pojazd posłusznie wchodzi w złożenie, choć informacja zwrotna płynąca z przedniej osi jest o wiele bardziej mdła niż, w przypadku tradycyjnego jednośladu. Dzieje się tak dlatego, że kierowcę separuje od kół układ kierowniczy bardzo zbliżony w swojej zasadzie działania do tego samochodowego. Przy dynamicznych zmianach kierunku czuć też większą masę pojazdu, niż w przypadku standardowego jednośladowego pojazdu.

Stabilność ma dwa oblicza. Jedno jest kojące i relaksujące, drugie jest zwodzące. Na Metropolisie rzeczywiście można szybko poczuć się bardzo bezpiecznie (szczególnie na mokrej, zabrudzonej nawierzchni), natomiast przy słabej informacji zwrotnej z przedniego zawieszenia, należy uważać aby nie przedobrzyć. Szczególnie na mokrej nawierzchni, gdzie opony Michelin City nie rzucają skutecznością na kolana.Jest to o tyle istotne, że napęd Peugeota jest bardzo skuteczny. 37-konny jednocylindrowiec generuje niski poziom wibracji, pracuje bardzo płynnie i nadaje Metropolisowi bardzo dobrą dynamikę. Tak dobrą, że podczas jazdy w deszczu tylne koło relatywnie łatwo wpada w poślizg. Rozpędzenie się do 150 km/h nie stanowi dla francuskiego trójkołowca żadnego problemu, a w czasie wyprzedzania nawet poza terenem zabudowanym są typowo „motocyklowe” osiągi. Brak ABSu w tego typu pojeździe jednoznacznie stresuje, bo mało czytelne informacje z zawieszenia oraz przeciętna dozowalność mocnych hamulców nie ułatwiają zapanowania nad pierwszymi oznakami uślizgu.

Jak wygląda codzienne życie z 400-tka? Producent starał się uczynić użytkowanie pojazdu tak praktycznym jak to możliwe. System zdalnego kluczyka (Keyless) rozpoznaje właściciela z odległości 1,5 metra i pozwala na uruchomienie pojazdu. Elektrycznie zwalniane są zamki obu bagażników. Zużycie paliwa przy normalnej jeździe to 4,8 litra na każde 100 km. Przy 13 litrowym baku w miejskich warunkach daje to bardzo przyzwoity promień działania. To jednocześnie pojazd, który znakomicie sprawdza się jeśli właściciel mieszka dalej od centrum miasta. Bardzo dobre osiągi umożliwiają szybkie przedarcie się z przedmieścia do ścisłego centrum.

Czy Metropolis ma szansę zawojować polskie ulice i centra naszych miast? Niestety nie. Powodem takiego stanu rzeczy nie jest sam produkt, który budzi uznanie z powodu osiągów, walorów jezdnych i jakości wykonania. Powodem niskiej popularności Metropolisa będzie jego cena. Blisko 38 tysięcy złotych za dosyć ekstrawagancki pojazd to na chwilę obecną cena zaporowa dla polskiego odbiorcy. Oczywiście znajdzie się grono zapaleńców, które znajdzie w Peugocie przyjaciela na dobre i na złe (nawierzchnie), ale liczebnością grono to nigdy nie dorówna armii pragmatyków z Paryża, Mediolanu i Madrytu, którzy trójkołowcach takich jak Metropolis widzą przede wszystkim sprawne narzędzie do przemieszczania się przez miasto…

Pulsy dodatnie

- wysoki komfort użytkowania
- stabilność, w tym podczas hamowania
- nowoczesne rozwiązania (np. system Smart Key)
- dynamiczny i dopracowany napęd

Plusy ujemne

- wysoka masa skutera
- słaba informacja zwrotna z układu kierowniczego
- mała pojemność bagażnika
- cena
- brak ABS w standardzie

Model Peugeot Metropolis 400i
Napęd 
Typ silnika Jednocylindrowy, czterosuwowy, 4 zaworowy
Pojemność skokowa 399cc
Moc 27,4 kW (37,2 KM)
Chłodzenie Cieczą
Przeniesienie napędu Przekładnia CVT
Norma emisji spalin Euro 2
Gwarancja 2 lata
Zbiornik paliwa 13.5 litra
Wymiary 
Długość (mm) 2152
Szerokość (mm) 775
Wysokość (mm) 1450
Rozstaw osi (mm) 1500
Waga pojazdu gotowego do jazdy (kg) 256
Wysokość siedzenia (mm) 780
Podwozie 
Zawieszenie z przodu Wahaczowe, z jednym amortyzatorem
Zawieszenie z tyłu Dwa amortyzatory hydrauliczne
Hamulce przód Tarczowe, zaciski jednotłoczkowe, 200mm (x2)
Hamulce tył Tarczowe 240mm, zacisk jednotłoczkowy
Koła z przodu 2 x 12 cali
Koło z tyłu 14 cali
Wyposażenie dodatkowe Regulowana szyba przednia, elektrycznie otwierane bagażniki, wyjście do zasilania 12V, centralna podstawka, Smart Key, komputer pokładowy, immobilizer
Cena 37800 pln
Zdjęcia
2014 Peugeot Metropolis 400i bialy2014 Peugeot Metropolis 400i nawrot
2014 Peugeot Metropolis 400i miasto2014 Peugeot Metropolis 400i zakrety
2014 Peugeot Metropolis 400i na miescie2014 Peugeot Metropolis 400i na mokrym
2014 Peugeot Metropolis 400i WarszawaWarszawa Peugeot Metropolis 400i 2014
2014 Peugeot Metropolis 400i z przodu2014 Peugeot Metropolis 400i
Peugeot Metropolis 400i 2014 bokPeugeot Metropolis 400i 2014
Peugeot Metropolis 400i 2014 przodPeugeot Metropolis 400i 2014 od tylu
Peugeot Metropolis 400i 2014 kola skreconePeugeot Metropolis 400i 2014 tyl
Bagaznik Peugeot Metropolis 400iBlokowanie kol Peugeot Metropolis 400i
Hamulce Peugeot Metropolis 400iHamulec postojowy Peugeot Metropolis 400i
Kierownica Peugeot Metropolis 400iKierunkowskaz Peugeot Metropolis 400i
Kola Peugeot Metropolis 400iKuferek Peugeot Metropolis 400i
Lampy Peugeot Metropolis 400iLogo Peugeot Metropolis 400i
Mechanizm Peugeot Metropolis 400iNaped Peugeot Metropolis 400i
Otwarty Peugeot Metropolis 400iOtwieranie bagaznikow Peugeot Metropolis 400i
Peugeot Metropolis 400iPeugeot Metropolis 400i owiewki
Plastiki Peugeot Metropolis 400iPrzeguby Peugeot Metropolis 400i
Przelaczniki Peugeot Metropolis 400iSchowek Peugeot Metropolis 400i
Silnik Peugeot Metropolis 400iUchwyt Peugeot Metropolis 400i
Wlacznik Peugeot Metropolis 400iWskazniki Peugeot Metropolis 400i
Zawieszenie Peugeot Metropolis 400iKola prosto Peugeot Metropolis 400i 2014
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:Fazi 17/07/2014 05:11

Piękna rzecz!

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę