Nowa us³uga ratuj±ca ¿ycie pojawi siê w Polsce. Czym jest Advanced Mobile Location i kiedy bêdziemy z tego korzystaæ?
Ministerstwo cyfryzacji zapowiedziało wdrożenie w Polsce usługi Advanced Mobile Location (AML), która ma ułatwić pracę służb, kiedy ktoś zadzwoni pod numer 112. Na czym polega działanie tej usługi i kiedy pojawi się w Polsce?
Jak sama nazwa wskazuje, AML to system lokalizowania dzwoniącego. Kiedy będziecie potrzebować ratunku i zadzwonicie na numer alarmowy, funkcja AML aktywuje się automatycznie i przekaże dokładną lokalizację waszego telefonu. To oznacza, że nawet jeśli nie znacie okolicy, służby będą w stanie was zlokalizować. AML lokalizuje urządzenie do 5 m na zewnątrz i średnio 25 m w pomieszczeniach.
Ministerstwo cyfryzacji podaje, że zastosowanie usługi AML skutkuje zmniejszeniem czasu reakcji służb ratunkowych średnio o 30 s, co w Polsce może uratować średnio 67 osób rocznie. AML działa już w Belgii, Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Islandii, Irlandii, Łotwie, Litwie, Mołdawii, Holandii, Norwegii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, Szwecji i Wielkiej Brytanii oraz częściowo w Austrii (tylko na urządzeniach z OS Android).
Co z prywatnością? Tu resort podaje, że dane są udostępniane tylko w trakcie połączenia głosowego i aktualizowane kilkukrotnie w. trakcie jego trwania. Po zakończeniu połączenia dane będą przechowywane jeszcze przez jakiś czas, a następnie zostaną trwale usunięte. Uruchomienie AML w Polsce jest planowane na 2027 r.
Usługa powstała w 2014 r., w Wielkiej Brytanii i została stworzona przez British Telecom, EE Limited oraz HTC. Mogą z niej korzystać właściciele smartfonów z systemem Android 2.3.7 Gingerbread lub nowszym oraz iOS 11.3 lub nowszym.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze