tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nowa S5 na Warmii i Mazurach
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nowa S5 na Warmii i Mazurach

Autor: Andrzej Sitek 2025.08.28, 10:07 Drukuj

Na Warmii i Mazurach szykuje się wielka zmiana. W planach jest budowa prawie 50 kilometrów świeżutkiej ekspresówki, która ma wpiąć region w siatkę szybkich dróg i otworzyć nowy rozdział w podróżach, również na dwóch kołach.

Chodzi o odcinek S5 od Wirwajd pod Ostródą aż po Nowe Marzy w stronę Grudziądza. Wariant trasy został już wskazany przez GDDKiA podczas posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych i to właśnie on trafi teraz do wniosku o decyzję środowiskową. Tym samym zakończono etap analiz techniczno-ekonomiczno-środowiskowych i ekspresówka staje się coraz bardziej realna.

NAS Analytics TAG

Warmińsko-mazurski kawałek to wariant W4, czyli 48,5 kilometra drogi w układzie 2x2 pasy, z aż 118 obiektami inżynierskimi. Wśród nich znajdą się 23 wiadukty, 19 mostów i 76 przejść dla zwierząt, które mają nie tylko chronić faunę, ale też zapewnić jej swobodę przemieszczania się wzdłuż korytarzy ekologicznych. To pokazuje, że inwestycja nie tylko skróci czas jazdy, ale i zadba o równowagę między nowoczesną infrastrukturą a środowiskiem.

Nowa ekspresówka zostanie powiązana z siecią lokalną przez węzły Franciszkowo, Iława Południe, Biskupiec i Mierzyn. Co więcej, na wniosek samorządów analizowany jest dodatkowy węzeł Iława Zachód. GDDKiA przedstawiła już możliwe rozwiązania i zapowiada starania o środki na jego realizację jako osobnego zadania. To dobra wiadomość dla kierowców, bo dodatkowe włączenie oznacza łatwiejszy dostęp do drogi i mniej korków w lokalnym ruchu.

Po stronie kujawsko-pomorskiej postawiono na wariant W1A, co oznacza kolejne 39 kilometrów nowej S5. Całość inwestycji, czyli niemal 90 kilometrów między Ostródą a Grudziądzem, ma kosztować około 6,8 miliarda złotych. Sporo, ale to ważna droga, która połączy południową obwodnicę Ostródy z gotowym już fragmentem S5, który dzięki autostradzie A1 prowadzi dalej w stronę Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia.

Teraz kluczowym krokiem jest uzyskanie decyzji środowiskowej, którą wyda Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie i w Bydgoszczy. Procedura obejmie konsultacje społeczne w obu województwach, co oznacza, że mieszkańcy regionu będą mogli wnieść swoje uwagi i propozycje. Dopiero po tym ruszy faza projektowania i realizacji.

Całe przedsięwzięcie wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą do 2033. I właśnie w tym roku, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kierowcy mają po raz pierwszy przejechać nową trasą. To oznacza, że za mniej niż dekadę podróż przez Warmię i Mazury nabierze zupełnie innego tempa, a motocykliści dostaną kolejny odcinek idealny do szybkich i komfortowych przelotów.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê