Mondial 250 Bialbero z 1957 roku trafi na sprzeda¿. Na tym modelu Provini zdoby³ mistrzostwo W³och
Wyścigowy model Mondial 250 Bialbero z 1957 roku pojawi się podczas 33. aukcji Mecum w Las Vegas, która odbędzie się w dniach 24-27 stycznia 2024 r. Na tym egzemplarzu dwukrotny mistrz świata GP Tarquinio Provini rywalizował w klasie 250GP w 1957 roku.
Warto przypomnieć, że Mondial, a właściwie FB Mondial, to włoska firma z niezwykle bogatą historią i aż 10. tytułami mistrzowskimi w królewskiej klasie Grand Prix w latach 50. Marka pojawiła się w 1929 roku w Mediolanie wysiłkiem braci Boselli: Luigiego, Carlo, Ettore i Ady. "FB" oznacza "Fratelli Boselli", czyli po prostu "braci Boselli". Ojcem przedsiębiorczych braci był Giuseppe Boselli, szanowany pilot i współwłaściciel GD, słynnej firmy motocyklowej z Bolonii.
Mondial był raczej "butikiem", producentem specjalizującym się w motocyklach o wysokich osiągach i małej pojemności skokowej. Duża część produkcji każdego modelu była wykonywana ręcznie, co utrzymywało ją na niskim poziomie, a liczba egzemplarzy wyjeżdżających z montowni wahała się zwykle od 1000 do 2000 sztuk rocznie. Mondial był w stanie kontynuować ten sukces przez wiele lat, trzymając się sprawdzonej metody.
Ale pod koniec lat 50. świat zaczął się zmieniać, a włoska firma przestała za nim nadążać. W 1960 roku fabrykę opuścił ostatni motocykl w całości wykonany przez Mondial. Następnie właściciele kontynuowali działalność, kupując silniki od innych producentów. W tej hybrydowej formie motocykle z ramą Mondial i częściami pomocniczymi, ale z silnikami innych marek, były produkowane przez fabrykę przez następne 19 lat. Ostatecznie Mondial całkowicie zaprzestał produkcji w 1979 r., aż do odrodzenia się prawie dwadzieścia lat później.
Skąd się wziął Mondial 250 Bialbero z 1957? Chociaż jego pochodzenie nie jest do końca jasne, ze względu na stożkowy układ rozrządu silnika DOHC, uważa się, że jest to Mondial 250 Bialbero, na którym dwukrotny mistrz świata GP Tarquinio Provini rywalizował w klasie 250GP w 1957 roku. Provini zwyciężył na swoim Mondialu w Dutch TT i GP Włoch, zajmując drugie miejsce w serii mistrzostw świata. W tym samym roku Provini wygrał mistrzostwa Włoch na Mondialu.
Po wycofaniu z wyścigów ten egzemplarz Mondial 250 Bialbero został zakupiony od firmy Mondial w 1977 r. do kolekcji Nerini/Daddario/Valgrande we Włoszech. Trafił do słynnego Muzeum Morbidelli w Pesaro, które zostało zamknięte w 2019 roku. To właśnie w tym miejscu kultowa aluminiowa owiewka została odrestaurowana przez Giancarlo Morbidelliego. Z kolei Roberto Totti z Totti Motori przeprowadził lakierowanie i kosmetyczną renowację.
Później Mondial 250 Bialbero z 1957 roku trafił do kolekcji Museo Moto Italia Johna Goldmana w San Francisco. W rękach Goldmana został ponownie przemalowany przez Pete'a Misthosa z Underground Colors, poddany tuningowi przez mistrza mechaniki Davida Harrisa z The Zen House, a Evan Wilcox z Evan Wilcox Metal wykonał regulację owiewek.
Dlaczego ten egzemplarz jest taki wyjątkowy? Otóż w fabryce Mondial powstało tylko siedem sztuk tego motocykla. Egzemplarz wystawiony na aukcji był pierwszym z siedmiu zbudowanych 250 Bialbero.
Aukcja historycznego Mondial 250 Bialbero odbędzie się w sobotę 27 stycznia i jest główną atrakcją wydarzenia domu aukcyjnego Mecum Las Vegas. Z owiewką lub bez i niezależnie od tego, czy jest to ta sama maszyna, którą Provini jeździł w GP, czy nie, ten motocykl jest prawdziwym dziełem sztuki inżynieryjnej i dziedzictwem dwukołowej motoryzacji. W tym aspekcie jest właściwie bezcenny.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze