Ile lat ma Romet? Okr±g³a rocznica marki, która powsta³a w bardzo trudnych czasach
Romet ma już 75 lat. Ta rocznica to nie tylko wiek metrykalny, ale także istotna część historii polskiej motoryzacji. Warto o tym pamiętać.
W 1949 roku cały kraj borykał się z likwidacją szkód wojennych, a komunizm nabierał rozpędu. W tym trudnym okresie powołane zostały ZZR — Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy. Okazało się, że Polacy potrzebują podstawowych środków lokomocji. Rozwój firmy był na tyle szybki, a w 1953 roku wybudowano kolejną fabrykę. Nazwy takie jak Kometa, Gazela, Jubilat czy słynny Wigry kojarzą się właściwie każdemu, kto urodził się kraju pod biało-czerwoną flagą.
Jednak to wczesne lata 50. przyniosły początek motorowerowej historii Rometa. W czasach trudnego rynku Romet zdecydował się na produkcję motorowerów, by zapewnić Polakom tanie środki transportu. Tak narodził się legendarnej Komar, który zdobył sympatię wielu użytkowników i chyba nie będzie przesadą, jeśli napiszę, że stał się polskim odpowiednikiem Hondy Cub. W 1961 roku Komar trafił do blisko czterech tysiącach klientów, co stanowiło ponad 30 proc. całego rynku silnikowych jednośladów w Polsce. Kulminacją tej hossy był rok 1968, kiedy sprzedaż Rometa stanowiła 98 proc. rynku.
Marka rozwijała się dalej i w latach 70. I 80. powstało kilka innych interesujących modeli, takich jak Ogar 200, 50 T-1, 750, Kadet oraz niezwykle popularna motorynka Pony. Pony była przeznaczona dla młodzieży, a jej prostota i ekonomiczność zdobyły serca wielu fanów.
Ale lata 80. przyniosły też zmiany. Rometowi zaczęła zagrażać konkurencja zagraniczna, szczególnie Simson i Jawa. Import jednośladów o stosunkowo zaawansowanej technologii i w konkurencyjnych cenach wpłynął negatywnie na stabilną pozycję Rometa na rynku.
W 1998 nastąpiło to, czego się obawiano. Nieudana prywatyzacja doprowadziła do upadku głównego zakładu w Bydgoszczy, a firma zaczęła słabnąć. W 2005 roku Romet S.A. został ostatecznie wykreślony z KRS, co przypieczętowało oficjalny koniec firmy.
Jednak w 2006 roku pojawiła się nowa nadzieja dla Rometa w postaci Akrus S.C., która wchłonęła pozostałości po dawnej firmie, tworząc Arkus&Romet Group. To oznaczało odradzający się Romet Motors — nowe życie dla marki. Dziś, mimo konkurencji elektronicznych systemów wspomagających i zaawansowanych technologicznie pojazdów, historia Rometa niesie ze sobą nostalgiczne wspomnienia i sentyment do czasów, gdy Komar, Ogar, Pony i inne modele kształtowały pejzaż motoryzacyjny w Polsce.
Marka Romet nadal pozostaje częścią naszej historii, przypominając o latach, gdy dwie kółka odmieniały życie wielu Polaków. Dzisiejsze wyzwania są inne niż te sprzed lat, ale Romet wciąż stara się znaleźć swoje miejsce w sercach użytkowników, kontynuując swoją niezwykłą linię czasu na rynku motoryzacyjnym.
75-lecie marki to bardzo ważny moment, ale nie chodzi przecież wyłącznie o sentyment, tylko przyszłość i kolejne, nadchodzące lada oraz dekady. Współczesny Romet bazuje na nowoczesnych technologiach i posiada własne centrum badawczo-rozwojowe. Romet Motors to obecnie również potężny dystrybutor takich marek jak Zipp, Bajaj, UM i Benda. Jednocześnie w ofercie dostępny jest szeroki wachlarz blisko trzydziestu modeli silnikowych Rometów w niemal każdej kategorii, poza motocyklami ciężkimi.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze