Husaberg TE 250 2011 - Mr. Fantastic
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 Nastêpna strona »
Jako wielki fan motocykli, które w sposób naturalny spalaj± olej z paliwem, by³em niezdrowo podniecony pierwszymi zdjêciami dwusuwowych Husabergów. Potem nast±pi³a faza zw±tpienia w istnienie tych sprzêtów, któr± na szczê¶cie rozwia³ oficjalny filmik. Patrz±c na to, do jakiej perfekcji doprowadzono Husabergowe czterosuwy, wiedzia³em, ¿e do gry wkracza gro¼ny zawodnik.
Jednostka napêdowa
TE 250 nie ró¿ni siê tak bardzo od swojej konkurencji, jak mo¿na by³o siê spodziewaæ patrz±c po wcze¶niejszych modelach tej marki. W samej konstrukcji nie odnajdziemy rewolucji, ale Husaberg posiada kilka rozwi±zañ, które wysuwaj± go na czo³o stawki. Jak mówi± sami twórcy, s± to motocykle nie od in¿ynierów dla u¿ytkowników, ale od u¿ytkowników dla u¿ytkowników. Szwedzi zagospodarowali ka¿dy zakamarek konstrukcji, zwiêkszaj±c tym samym pojemno¶æ zbiornika paliwa do 11. litrów, przy zachowaniu p³askiej kanapy.
Mi³ym akcentem jest seryjnie montowana p³yta pod silnik. Je¿eli jeste¶my przy silniku to nie mamy tu autorskiej produkcji. Szwedzi pos³u¿yli siê doskonale znan±, jednocylindrow±, ch³odzon± ciecz± jednostk± napêdow± KTMa o pojemno¶ci 249ccm. Co wa¿ne, seryjnie wyposa¿on± w elektryczny rozrusznik. Magiczny guzik nie za ka¿dym razem od razu odpala maszynê, ale ostatecznie sprawi, ¿e zapomnicie o czym¶ takim jak kickstarter. Uwagê zwraca fakt, jak ¿ywy jest ten silnik - momentalnie wkrêca siê na obroty, mimo ¿e nie trzeba go mocno krêciæ, aby sprawnie siê poruszaæ. Sposób oddawania mocy mo¿ne ustawiæ za pomoc± sprê¿yn steruj±cych zaworem wydechowym lub zmieniaj±c mapê zap³onu przyciskiem z kierownicy. Muszê przyznaæ, ¿e zmiany nie zawsze s± odczuwalne. Na pochwa³ê zas³uguje 6. biegowa skrzynia biegów wspó³pracuj±ca z hydraulicznym sprzêg³em Brembo. Jedyn± rzecz± jak± mo¿na jej zarzuciæ to ciê¿ko wskakuj±cy luz na postoju.
Prowadzenie
Dobry silnik by³by niczym bez równie dobrego zawieszenia, a w³a¶nie takie znajdziemy w nowych Husabergach. Za prowadzenie odpowiada zupe³nie nowy 48. milimetrowy widelec z przodu i tradycyjnie z ty³u amortyzator WP z systemem PDS. Do¶æ twarde nastawy od razu zdradzaj±, ¿e jest to wyczynowa maszyna. Mimo mojej wagi powy¿ej 85 kilogramów, seryjne ustawienie spisywa³o siê ¶wietnie i nie my¶la³em ani przez chwilê o ¿adnych zmianach. Po ca³ym dniu jazdy po stromych podjazdach, kamienistych zjazdach, ³±kach i le¶nych duktach moje rêce nadal by³y sprawne.
Wyje¿d¿am z kamienistego podwórka, kieruj±c siê na trawiast± prost± z lekkim lewym zakrêtem. Motocykl jêczy na wysokich obrotach, zamykam 4. bieg. Atakujê najazd pod górê, kilka zakrêtów na ³±ce. Motocykl prowadzi siê rewelacyjnie, u¶miech nie schodzi z mojej twarzy, kiedy wychodzê z zakrêtu i na pe³nym gazie wrzucam kolejny bieg. Przeskok przez b³otnist± przeprawê i ogieñ na kamienisty podjazd. Czuæ lekko¶æ z jak± dwusuw pokonuje ¶liskie kamienie. W po³owie podjazdu zaczyna robiæ siê ciekawiej. Kto¶ zalega na poboczu, ale TE 250 nie przestaje jechaæ. Na ten jedno¶lad nie ma mocnych. Na szczycie obracam siê i zerkam w dó³. Ale to by³o dobre.
Sumuj±c…
Nie jest istotne czy powoli wspinamy siê kamienistym podjazdem czy rozwijamy prêdko¶æ, jakiej nie przewiduje polski kodeks drogowy na le¶nej szutrówce. We wszystkim tym Husaberg TE 250 czuje siê doskonale. Czy lepiej ni¿ KTM EXC 250, jego naturalny konkurent? To sprzêt skierowany do nieco innej klienteli. Husaberg teoretycznie jest o krok przed KTMem, ale tylko je¶li bêdziemy rozpatrywaæ obie marki w kategoriach wyczynowego sportu. W innym przypadku tañszy KTM mo¿e byæ lepszym rozwi±zaniem, zw³aszcza, ¿e ró¿nice technologiczne nie s± tak du¿e, jak w przypadku modeli czterosuwowych.
Foto: Husaberg
|
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 Nastêpna strona »
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzee tam, przeciez to tylko bardziej dopasiony ktm... bez sensu
OdpowiedzSkoro jest lepszy niz KTM (raczej jest) to mamy najlepsze moto pod s³oñcem. Husabergi ostatnio wpadaj± mi w oko. Ale cena- straszna rzecz!
Odpowiedz