Honda VFR1200F - szał pod kontrolą

Autor: Lovtza 2010.06.23, 11:16 7 Drukuj

Dynamiczny, wygodny i świetnie wykonany, choć nie pozbawiony niedoróbek. Tylko tyle i jednocześnie aż tyle

Gdy dziś do salonów trafia nowy, flagowy pojazd jakiejkolwiek marki, jego intronizacji towarzyszy zaplanowana w najdrobniejszym szczególe ofensywa reklamowa. Kontrolowane przecieki, zdjęcia szpiegowskie, migawki, klipy w internecie... Ciekawość i oczekiwania klientów tworzą naturalne, ludzkie podciśnienie, w które zasysany jest z salonów nowy produkt. Zapowiadana od wielu miesięcy Honda VFR1200F to modelowy przykład takiej właśnie kampanii marketingowej, a zarazem także książkowy przykład wątpliwości związanych z nowymi, w założeniu speców od PR „przełomowymi", konstrukcjami trafiającymi na rynek.

Wizerunek

Zacznijmy od samego początku. Dwa lata temu na targach INTERMOT w Kolonii, japoński koncern zaprezentował koncept o nazwie V4. Ten przez kolejny rok przybierał konkretną formę i już jako VFR1200F zmaterializował się w halach wystawienniczych.

Niecodzienna stylizacja to kolejne już zaprzeczenie tezie, że Japończycy nie są w stanie stworzyć wyrazistych kreacji jeśli chodzi o wzornictwo przemysłowe. Honda nie ma szans zniknąć w tłumie dzięki swojej charakterystycznej lampie, jednoramiennemu wahaczowi, potężnym „podwójnym" owiewkom oraz z uwagi na trudną do zanegowania elegancję zawartą w jej bryle. Oczywiście motocykl fabryczny musi różnić się od konceptu, ale Honda przemyciła do maszyny seryjnej tyle smaczków z V4, ile tylko było to możliwe. Rzut oka na załączone zdjęcia powie wam więcej w tym temacie, niż cała strona mojego opisu.

Napęd

To jedna z najważniejszych składowych nowej maszyny. Widlasta czwórka o potężnej pojemności energicznie budzi się do życia. Silnik w sposób specyficzny dla układu V4 mruczy spokojnie spod owiewek. Wystarczy lekki ruch gazem i VFR spokojnie rusza z miejsca. Jeśli ktokolwiek oczekiwał w tym motocyklu hondowskiej odpowiedzi na Hayabusę, będzie zawiedziony. To zupełnie inny charakter napędu i całego motocykla. Przewidywalny, oddający moc liniowo, wręcz spokojnie. W tym spokoju jest jednak coś z żywiołu, który nie znosi sprzeciwu i wszystko zabiera ze sobą. Możliwości tego silnika są potężne, ale aby przekonać się o tym, należy wyjechać za miasto.

Płynnie i bez siłowania się widlasta czwórka rozpędza VFRę do prędkości dalekich od przepisowych. Czuć wyraźnie, że motocykla nie wzrusza bardzo szybkie autostradowe tempo. Przyspieszanie na dowolnym biegu urywa głowę, choć czterocylindrowiec wyraźnie najbardziej lubi przedział 4-7 tysięcy obrotów. Pracę silnika wspomaga precyzyjne i nieźle spisująca się skrzynia biegów. Gdyby jej praca była bardziej trafiona w okolicach 1. i 2.biegu, nie miałbym do niej żadnych zastrzeżeń. Te można mieć natomiast jeśli chodzi o końcowe przeniesienie napędu. Praca Kardana, może nie jest głośna, ale jest słyszalna i wyraźnie czuć luz w układzie. Konkurencja, jak choćby BMW K1300GT, czy też Kawasaki GTR1400 wypada tutaj lepiej.

Na gazie

Kierując się wygodą kierowcy i pasażera inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie amortyzatora gazowego w tylnym zawieszeniu. To rozwiązanie spisuje się doskonale, ale tylko w przypadku dobrych nawierzchni. Jeśli, tak jak ja, wybierzecie się z pasażerską na przelotkę mazurskimi, niekoniecznie najlepszymi drogami, odkryjecie że VFR w takich warunkach potrafi nieźle wybujać. Zastrzeżenia budzi także dosyć oporna hydrauliczna regulacja napięcia wstępnego sprężyny, ale co by nie mówić, maszyna ta powstała bardziej z myślą o zachodnioeuropejskich, a nie naszych asfaltach... W przypadku takiego elementu należy też mieć na uwadze, że jest on czuły na dobór ustawień pod konkretne zastosowanie. Przedni widelec radzi sobie bardzo dobrze. Generalnie rzecz biorąc, odpowiednio zestrojone zawieszenie na dobrej nawierzchni daje poczucie pełnego panowania nad maszyną i pozwala na dynamiczną jazdę z dużymi pochyleniami.

Gigantycznym, niemożliwym do przecenienia atutem tego motocykla jest układ hamulcowy C-ABS. Umożliwia on precyzyjne i skuteczne wykorzystanie hamulców, bez specjalnego wnikania którą dziwonią się operuje. Przyznaję, że sam mam nawyk posługiwania się głównie przednim hamulcem, jednak w tym przypadku muszę zauważyć, że automatycznie wchodzący do pracy tylny hebel stabilizuje maszynę i wyraźnie skraca drogę hamowania. Co więcej korzystanie wyłącznie z dźwigni tylnego hamulca nie naraża kierowcy na szybką utratę przyczepności (a w przypadku tej maszyny na interwencję ABSu), pozwala natomiast szybko i skutecznie zatrzymać motocykl, nawet jeśli akurat dłonie mamy zajęte szydełkowaniem.

W rytmie V4

Jeśli nosicie się z kupnem tego motocykla, to warto zastanowić się nad pomysłami na jego wykorzystanie. VFR będzie dusiła się w mieście. Motocykl ma swoje gabaryty, a objuczenie go kuframi praktycznie zamyka drogę do przeciskania się w korkach. Honda odnajdzie swoje powołanie przy dalekich, najlepiej szybkich podróżach. Wtedy doskonale sprawdzą się możliwości silnika, solidne podwozie, bardzo dobra ochrona przed wiatrem i tradycyjnie znakomita w przypadku tego producenta ergonomia.

Honda reklamuje swój produkt jako motocykl sportowy. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy. Przy suchej masie przekraczającej 250 kg, fabrycznym przystosowaniu do montażu kufrów, napędzie wałem i rozstawie osi na poziomie 1545mm możemy co najwyżej mówić o usportowionym turystyku. A skoro mówimy o motocyklu do dalekich, szybkich przelotów, to jak wyjaśnić zastosowanie zbiornika paliwa o pojemności zaledwie 18,5 litra (dla porównania: GTR1400 - 22l, FJR1300 - 25l, K1300GT - 24 litry)? Co gorsza wskaźnik poziomu paliwa przez pierwsze 100 km spokojnej jazdy nie odnotowuje żadnego zużycia benzyny, aby po kolejnych 100 km zasygnalizować kompletne wyczerpanie baku. Tymczasem pozostaje w nim ciągle paliwa na 100 km. Sprawy nie ułatwia brak komputera pokładowego informującego o zużyciu paliwa, zasięgu i innych funkcjach. Dla turystycznie zorientowanych motocyklistów to duży minus. Przypominam, że cały czas mówimy o flagowej maszynie ze stajni największego producenta motocykli na świecie.

Nikt, nawet Takanobu Ito, prezydent koncernu Honda Motor Corporation nie przekona mnie, że brak centralnej podstawki w turystycznej maszynie, za takie pieniądze, jest OK (oczywiście można ją dokupić za dopłatą). To samo dotyczy braku schowka pod siedzeniem i ubogiego zestawu wskaźników. To wszystko wydawałoby się drobne niedociągnięcia, które jednak nie powinny przydarzyć się w przypadku VFR.

Przełom?

Kamień milowy? Nowa jakość? Nie. VFR1200F to po prostu bardzo dobry motocykl. Dynamiczny, wygodny i świetnie wykonany, choć niepozbawiony niedoróbek. Tylko tyle i jednocześnie aż tyle. Myślę, że prawdziwym przełomem będzie oczekiwana przez wszystkich wersja tej maszyny wyposażona w dwusprzęgłową skrzynię biegów, która rzeczywiście jest w stanie wyróżnić VFR spośród bardzo mocnych w tym segmencie konkurentów.

Konkurenci

Kawasaki 1400 GTR 2010 wiraz
jazda test bmw k1300s a mg 0140
yamaha fjr1300as lekki zakret
suzuki hayabusa w ruchu
Honda VFR1200F DCT
Triumph Sprint GT 2011

Dane techniczne

Model Honda VFR1200F
Silnik
Typ Chłodzony cieczą 4-suwowy UNICAM 76° V-4
Pojemność skokowa 1237 cm³
Średnica x skok tłoka 81 x 60 mm
Stopień sprężania 12:01
Moc maksymalna 173 KM / 10000 obr/min
Moment obrotowy 129 Nm / 8750 obr/min
Układ paliwowy
Dawkowanie paliwa Elektronicznie sterowany wtrysk paliwa PGM-FI
Średnica gardzieli przepustnicy 44 mm
Zbiornik paliwa 18,5 litra
Zużycie paliwa wg WMTC** 6,5 l/100km
Instalacja elektryczna
Pojemność akumulatora 12 V / 11,6 AH
Rozrusznik elektryczny
Układ napędowy
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe z kontrolowanym ślizgiem (typu slipper)
Przełożenie wstępne 1,738 (73/42)
Przełożenie biegu 1 2,6000 (39/15)
Przełożenie biegu 2 1,7368 (33/19)
Przełożenie biegu 3 1,3636 (30/22)
Przełożenie biegu 4 1,1600 (29/25)
Przełożenie biegu 5 1,0322 (32/31)
Przełożenie biegu 6 0,9393 (31/33)
Przełożenie końcowe 2,699
Napęd tylnego koła Wał napędowy
Prędkość maksymalna 250 km/h
Rama
Typ Aluminiowa, grzbietowa, 2-belkowa (Diamond)
Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2250 x 755 x 1220mm
Rozstaw osi 1545 mm
Kąt nachylenia główki ramy 23° 55'
Wyprzedzenie 101 mm
Promień skrętu 3,5 m
Wysokość siedzenia 815 mm
Prześwit 125 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) 267 kg
Masa "suchego" pojazdu 252 kg
Dopuszczalna masa całkowita 463 kg
Zawieszenie
Przód Widelec teleskopowy z rurami nośnymi 43 mm, płynna regulacja napięcia wstępnego, skok koła 12 0 mm
Tył Pojedynczy wahacz Pro-Link amortyzator gazowy, 25 pozycji regulacji (*bezstopniowa, zdalna regulacja hydrauliczna) Regulowane napięcie wstępne i tłumienie siły odbicia (bezstopniowo), skok koła 130 mm
Hamulce
Przód Hydrauliczne dwutarczowe 320 mm pływające, dwa sześciotłoczkowe zaciski, C-ABS, klocki ze spieków metali
Tył Hydrauliczne tarczowe 276 mm, zacisk dwutłoczkowy, C-ABS, klocki ze spieków metali
Opony
Przód 120/70 ZR17M/C (58W)
Tył 190/55-ZR17M/C (75W)
Cena 63 900 zł
Zdjęcia

Podczas testów jeździmy na paliwach BP Ultimate

ultimate helios

daleka wyprawa vfr1200 honda test a mg 0084naprzod vfr1200 honda test a mg 0079
honda vfr1200 honda test a mg 0045autostrada vfr1200 honda test a mg 0032
jazda vfr1200 honda test a mg 0107w trasie vfr1200 honda test a mg 0075
trasa ekspresowa vfr1200 honda test a mg 0029szybka jazda vfr1200 honda test a mg 0008
honda vfr1200 honda test a mg 0049wyjscie z zakretu vfr1200 honda test a mg 0095
od gory vfr1200 honda test a mg 0057trasa vfr1200 honda test a mg 0060
pochylenie vfr1200 honda test a mg 0090przod vfr1200 honda test d mg 0016
zlote tarasy vfr1200 honda test d mg 0006turystyka vfr1200 honda test d mg 0012
bike vfr1200 honda test d mg 0024motor vfr1200 honda test d mg 0037
motocykl vfr1200 honda test d mg 0029lampa przednia vfr1200 honda test d mg 0055
prawa strona owiewki vfr1200 honda test d mg 0018lewa strona owiewki vfr1200 honda test d mg 0008
pojazd vfr1200 honda test c mg 0033zegary vfr1200 honda test d mg 0045
manetka sprzegla vfr1200 honda test d mg 0040manetka gazu vfr1200 honda test d mg 0039
kierunkowskaz vfr1200 honda test d mg 0094lusterka vfr1200 honda test d mg 0087
przednia tarcza hamulcowa vfr1200 honda test d mg 0048zacisk haulec przedni vfr1200 honda test d mg 0057
wydech vfr1200 honda test d mg 0059wahacz wal kardana vfr1200 honda test d mg 0046
delfektor szyba turystyczna vfr1200 honda test d mg 0092tylna lampa vfr1200 honda test d mg 0067
regulacja przedniego widelca vfr1200 honda test d mg 0091hydrauliczny przedni hamulec vfr1200 honda test d mg 0089
regulacja tylnego zawieszenia vfr1200 honda test d mg 0081schowek pod siedzeniem vfr1200 honda test d mg 0071
uchwyt pasazera vfr1200 honda test d mg 0076naped vfr1200 honda test d mg 0082
kufer tylny vfr1200 honda test d mg 0072zmienna geometria szyby vfr1200 honda test d mg 0093
przyciski manetka sprzegla vfr1200 honda test d mg 0102przyciski manetka gazy vfr1200 honda test d mg 0105
silnik vfr1200 honda test d mg 0051silnik vfr1200 honda test d mg 0058
 tylna tarcza hamulca abs vfr1200 honda test d mg 0064
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:Rider 23/06/2010 12:51

http://www.scigacz.pl

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę