Continental i Varta bêd± wspólnie robiæ akumulatory. Projekt jest ambitny, a byæ mo¿e ma drugie dno
Zaledwie kilkadziesiąt godzin temu dowiedzieliśmy się, że Continental będzie do swoich opon dodawał materiał pozyskany ze zużytych butelek PET, a tymczasem kolejne wieści dotyczące światowego producenta opon świadczą o tym, że niemiecki koncern będzie atakował również na innym polu.
Continental Engineering Services zawiązał współpracę z niemieckim specjalistą od baterii, firmą Varta. Chodzi o pilotażowy projekt baterii. CES jest oddziałem rozwojowym firmy Continental, który skupia się na projektach, które mogą okazać się najbardziej przyszłościowe, a zatem i zyskowne dla firmy.
Współpraca Continental i Varty ma dotyczyć kompaktowego akumulatora 48V, który zapewni moc i prędkość równoważną skuterowi z silnikiem spalinowym o pojemności 125 cm3. Dostarczana moc będzie wynosić co najmniej 10 kW, choć niewykluczone, że w przyszłości będzie jej więcej.
Continental i Varta opracują stosunkowo lekkie, kompaktowe zestawy baterii, które będą w stanie zapewnić około 100 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. To wystarczająca odległość dla większości osób dojeżdżających w mieście do pracy.
Moc i zasięg są obecnie największym problemem dla rynku elektrycznych dwukołowców. Poza Azją, większość elektrycznych jednośladów jest albo odpowiednikiem silnika spalinowego o pojemności 50 cm3, albo są to o wiele droższe, chociaż mocniejsze maszyny takich producentów jak Zero, Energica i Harley-Davidson.
Ogniwa baterii litowo-jonowych V4Drive firmy Varta ważą zaledwie 9 kilogramów. Continental i Varta twierdzą, że można je ładować ze standardowej sieci elektrycznej. System zarządzania bateriami pozwoli użytkownikom na połączenie dowolnej liczby tych akumulatorów razem, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli zasilania pojazdu.
Oczywiście dodanie 9-kilogramowej cegły do pojazdu będzie pewnym obciążeniem dla jednośladu, ale pomysłodawcy uważają, że jeśli każdy akumulator zapewni około 50-kilometrowy zasięg, to powinno finalnie się opłacić.
Nie jest jasne, czy obecna kooperacja Continental i Varty ma to coś wspólnego z wcześniejszym ogłoszeniem partnerstwa Varty z KTM z marca 2021 roku. Podczas gdy KTM nie wspomniał do tej pory o rozwoju skuterów, jego partner z Pierer Mobility Group, firma Husqvarna, ma w niedalekiej przyszłości wprowadzić na rynek elektryczny skuter ePilen.
Inaczej mówiąc wiemy już, że Continental i Varta współpracują nad kompaktowymi, wydajnymi akumulatorami, które można łatwo ładować, a także łączyć ze sobą, aby zapewnić większy zasięg. Wiemy również, że KTM i Varta współpracują nad usprawnieniem całego cyklu życia akumulatorów stosowanych w pojazdach elektrycznych. Nie wiadomo jedynie czy te dwie umowy będą miały jakikolwiek wpływ na siebie nawzajem. Być może przekonamy się o tym w niedalekiej przyszłości.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze