tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Banzai!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zima zbliża się wielkimi krokami. Motocykle w zdecydowanej większości, umyte i przygotowane do zimowania, zamieszkały już w przytulnych garażach. Poza niewielką grupą hardcorowych enduro-maniaków, motocykliści powoli podsumowują już przebyte kilometry i pokonane trasy sezonu 2005. Siedząc w domu wszyscy powoli poddajemy się świątecznemu klimatowi a motocyklową pasję układamy do zimowego snu...

Ekipa Ścigacza.pl postanowiła jednak znaleźć zajęcie dla każdego motocyklisty, które daje dużo funu i nie wymaga posiadania tajemnej wiedzy. Z tego powodu odpadło enduro i podobne zabawy. Miało być miło, ciepło, niekoniecznie na asfalcie. Zabawa – taki był cel ... i padło na quady. Sprzęty wyglądające na niezbyt szybkie (ostre zapychanie na takich śmiesznych kółkach? – niemożliwe!), łatwe w prowadzeniu i dające się zastosować w obecnych warunkach pogodowych. Dzięki uprzejmości Mitsui Motor Polska, POLandPOSITION oraz Scooterlandu mieliśmy możliwość przyjrzeć się niemal całemu spectrum możliwych zastosowań quadów.

NAS Analytics TAG
quady yamaha suzuki kymco linhai01 m quady yamaha suzuki kymco linhai29 m quady yamaha suzuki kymco linhai04 m quady yamaha suzuki kymco linhai02 m quady yamaha suzuki kymco linhai03 m

Dzień testów nie zaskoczył nas szczególnie. Było mroźno, pochmurno, ale wiedzieliśmy, że zajęcia nie będą odbywały się w ciepłym klimacie. Odpowiednio przygotowani ruszyliśmy na miejsce testu. Do tego celu doskonale nadawały się znane nam z wcześniejszych zabaw w terenie podwarszawskie chaszcze. Polne drogi, czasem ich brak, lasy, nadwiślańskie wały dawały nam możliwość wykorzystania potencjału tych pojazdów na tyle, na ile pozwalały na to nasze umiejętności, a one przedstawiały się bardzo różnie. Począwszy od speca enduro, po osoby, które z czterokółkami nie miały zbyt dużo wspólnego poza wielkim zapałem.

W nasze ręce wpadły więc alfabetycznie quady:

  • Kymco KXR 250
  • Linhai Allroad 300
  • Suzuki KingQuad 700
  • Yamaha YFZ 450 Extreme Sport
  • Yamaha YFM Raptor 700R

Stawka przedstawiała się wyjątkowo nierównomiernie, ale pozwoliło to nam na szerokie spojrzenie na rynek quadów, ocenę możliwości ich zastosowań oraz na sporą porcję zabawy, jaką dostarczają. Rozrzut testowanego sprzętu był ogromny. Kymco KXR 250 to stosunkowo niedrogi sprzęcik, podobnie jak jego większy krewniak ze stajni Linhai. Suzuki – największy w ofercie tego producenta quad – od początku robił wrażenie ciężkiego, użytkowego pojazdu – zaskoczył nas komfortem, mocą i przy odpowiednim sterowaniu dźwignią gazu, zwrotnością, choć jazda na nim przypomina pływanie sporą łódką. Raptory… Hmmm… Czterokołowe terenowe odpowiedniki R6 i R1. W rękach dobrego kierowcy wywołują fale adrenaliny i banana na twarzy, choć na pewno nie powinny być pierwszymi takimi maszynami w posiadaniu. Już sam odcinek dojazdowy do miejsca testu szybko pozwolił ukazać prawdziwe powołanie tych pojazdów. Im gorszy teren, tym większa frajda. Nie udało nam się niestety uniknąć krótkich odcinków dojazdu po asfalcie. Tu, niestety, żaden quad się nie popisał, co nas szczególnie nie zadziwiło. Nie są po prostu do tego przeznaczone.

all start
kw all_start.avi
5,2 MB | 0:59


demczuk logo
Za pomoc przy realizacji materiału dziękujemy firmie Demczuk Motocykle
quady yamaha suzuki kymco linhai62 m
quady yamaha suzuki kymco linhai61 m

Quady:

Dziękujemy za użyczenie quadów do testów:

logoblack250

AUTORYZOWANY DEALER
logo suzuki
www.polandposition.pl

 


scooterland m

 

Salon i serwis: skuterów, motocykli i quadów

www.scooterland.com.pl


MITSUI MOTOR POLSKA
logo yamaha
www.yamaha-motor.pl

Banzai!

Yamaha YFZ 450 – maszyna bez kompromisów, po prostu terenowe, czterokołowe R6. Sam wygląd tego quada budzi respekt. Agresywna stylistyka w pełni oddaje jego możliwości. Prędkość, kontrolowane poślizgi i latanie z niemal każdej hopy. Mocny silnik znany z Yamahy WR450, sterownie jak w motocyklu, manualna skrzynia biegów, mocne hamulce i profesjonalne zawieszenie. Po prostu fabryka adrenaliny. W każdym łuku lekkie dodanie gazu powoduje utratę przyczepności tylnej osi i wyrzucenie fontanny błota i śniegu spod kół. Nie jest to maszyna użytkowa, nie ma bagażników, biegu wstecznego – wszystko to waży, więc spowalnia.

quady yamaha suzuki kymco linhai36 mquady yamaha suzuki kymco linhai80 mquady yamaha suzuki kymco linhai32 m
quady yamaha suzuki kymco linhai33 mquady yamaha suzuki kymco linhai23 mquady yamaha suzuki kymco linhai09 mquady yamaha suzuki kymco linhai22 m

W niskiej temperaturze odpalenie tego zasilanego gaźnikiem quada nie sprawiało problemu. Szybko się nagrzewa, więc ssanie nie jest długo potrzebne i maszyna jest gotowa do zabawy. Quad ma znakomite osiągi i choć nie jest przeznaczony dla początkujących, średnio zaawansowany motocyklista obyty z techniką jazdy czterokółkami da sobie z nim radę i stopniowo będzie miał z jazdy nim coraz więcej frajdy. Nowoczesne zawieszenie o pełnej regulacji przodu i tyłu świadczy o pełnym profesjonalizmie w terenie. Maszyna potrafi zaskoczyć na płaskiej, dobrze trzymającej nawierzchni i sama chce jeździć na tylnej osi. Jedyna nasza uwaga dotycząca tego pojazdu, to małe rozmiary utrudniające sprawne manewrowanie osobom o słuszniejszym wzroście czy tuszy.

NAS Analytics TAG
quady yamaha suzuki kymco linhai23 mquady yamaha suzuki kymco linhai20 mquady yamaha suzuki kymco linhai27 m
quady yamaha suzuki kymco linhai35 mquady yamaha suzuki kymco linhai63 mquady yamaha suzuki kymco linhai37 m

Jeśli YFZ 450 jest odpowiednikiem R6, to Yamaha Raptor700R jest czterokołowym R1 i nie ma w tym stwierdzeniu cienia przesady. Rozwiercony silnik XT daje furę mocy, na tylnej osi da się jechać pewnie na każdym biegu. Przetestowaliśmy to tylko do 3 biegu włącznie, gdyż niestety, później kończył się pas testowy.

quady yamaha suzuki kymco linhai43 mquady yamaha suzuki kymco linhai21 mquady yamaha suzuki kymco linhai54 m
quady yamaha suzuki kymco linhai46 mquady yamaha suzuki kymco linhai45 mquady yamaha suzuki kymco linhai71 m

Dla wyższego kierowcy Raptor700 jest lepszy z tak prozaicznego powodu jak wielkość. Na nim udało nam się wygodnie siedzieć i balansować ciałem nie kalecząc kolanami uszu. Dla obu Yamah nie ma terenu nie do przejechania, nie ma góry, na którą w błyskawicznym tempie by się nie wspięły. Nie ma też zakrętu, którego nie da się pokonać bokiem, czy choćby hopy, z której nie można się oddalić lotem koszącym. 700-tka to niesamowity pojazd, niełatwy w prowadzeniu, ale dający najwięcej frajdy posiadającemu większe doświadczenie kierowcy.

quady yamaha suzuki kymco linhai53 mquady yamaha suzuki kymco linhai05 mquady yamaha suzuki kymco linhai52 m
quady yamaha suzuki kymco linhai84 mquady yamaha suzuki kymco linhai86 mquady yamaha suzuki kymco linhai44 m

Podobna do mniejszego YFZ agresywna stylistyka Raptora odzwierciedla jego przeznaczenie: Sport przez duże S i rzeczywiście taki właśnie jest. Podobnie jak w mniejszym bracie sztywniejsze zawieszenie pogarsza komfort jazdy, ale pozwala lepiej kontrolować czterokołowca w czasie jazdy w poślizgu i cięższym terenie. Wsteczny bieg ułatwia wycofanie się spomiędzy drzewek (w które nietrudno się wpakować) bez potrzeby wyciągania za tył. Czysta zabawa

quady yamaha suzuki kymco linhai07 mquady yamaha suzuki kymco linhai72 mquady yamaha suzuki kymco linhai24 mquady yamaha suzuki kymco linhai68 m
quady yamaha suzuki kymco linhai42 mquady yamaha suzuki kymco linhai81 mquady yamaha suzuki kymco linhai11 m

Zaawansowane technologie widać dosłownie wszędzie. Zawieszenie, wahacz, rama, silnik na wtrysku, doskonałe opony i hamulce. Wszystko to składa się na potężną dawkę adrenaliny i zabawy, jaką daje ten sprzęt. Jedna uwaga – nie polecamy na pierwszego quada dla ludzi bez doświadczenia. Podobnie jak w przypadku mniejszego brata, brak mu wszystkich cech użytkowości, bagażników, schowków, gniazdek, ale nie do tego został on przeznaczony. Jego osiągi najlepiej opisałyby słowa, które niespecjalnie możemy użyć publicznie w tym portalu... Będzie musiało wystarczyć zatem określenie – Szatan!

raptor bok1
kwraptor_bok1.avi
4,8 MB | 0:45

raptor bok2
kwraptor_bok2.avi
0,9 MB | 0:07

raptor i raptorek pojedynek2
kwraptor_i_rap...
3,5 MB | 0:33

raptor i raptorek pojedynek
kwraptor_i_rap...
3,7 MB | 0:35

raptor round1
kwraptor_round...
0,8 MB | 0:06

raptorek bok1
kwraptorek_bok...
2,2 MB | 0:20

raptorek i kingquad round
kwraptorek_i_k...
1,2 MB | 0:09

raptorek podgore2
kwraptorek_pod...
1,3 MB | 0:10
raptorek round1
kwraptorek_rou...
1,3 MB | 0:10

raptorek round2
kwraptorek_rou...
1,1 MB | 0:08

raptorek round3
kwraptorek_rou...
0,9 MB | 0:07

raptorek round4
kwraptorek_rou...
0,9 MB | 0:07

raptorek round5
kwraptorek_rou...
2,6 MB | 0:24

raptorek skok1
kwraptorek_sko...
0,8 MB | 0:05

raptorek i kymco pojedynek2
kwraptorek_i_k...
3,9 MB | 0:36

Do roboty! – Suzuki KingQuad 700

To osobna opowieść. Wielki, sprawiający wrażenie ociężałego quad zaskakiwał wszystkich po kolei swoich kierowców. Lekkie dodanie gazu i wystrzeliwał do przodu niemalże jak małe (wymiarami) Yamahy. Wygodne siedzisko, optymalna pozycja za kierownicą, automatyczna skrzynia z reduktorem oraz wstecznym biegiem, do wyboru napęd 2x4 lub 4x4, blokada mechanizmu różnicowego kół przednich, do tego override – funkcja, pozwalająca na wstecznym biegu uzyskać ciąg z największym momentem obrotowym, sprawiają, że to potężna maszyna użytkowa, dająca nieprzeciętne możliwości i bezmiar zabawy. Mocny, nowoczesny silnik, niezależne zawieszenie wszystkich kół, które daje poczucie kontroli i bezpieczeństwa nawet początkującym kierowcom. Ten wybitnie użytkowy sprzęt połyka mniejsze nierówności nie dając kierowcy nawet znać o tym. Większe również nie są dla niego kłopotem. Pokonywanie wzniesień… hmm… generalnie nie zauważyliśmy wzniesień nie do pokonania. Górki, na których tajwańska technologia nie dawała rady bez rozpędu, dla Kinga nie były powodem do zmniejszenia obrotów, niezależnie od tego, jaki napęd był włączony. 50 KM z najlepszej stajni ze stoickim spokojem robi co do nich należy, nie zabiegając przy tym o zbytni rozgłos. Pełna kultura!

quady yamaha suzuki kymco linhai83 mquady yamaha suzuki kymco linhai82 mquady yamaha suzuki kymco linhai39 m
quady yamaha suzuki kymco linhai74 mquady yamaha suzuki kymco linhai34 mquady yamaha suzuki kymco linhai40 m

Wybór opcji napędu pozwala wybrać porcję zabawy, jaką zamierzasz pochłonąć. 4x4 oznacza stabilną jazdę, szybkie przemieszczanie się w terenie bez niespodzianek. Ciężko wywołać poślizg, choć nie jest to oczywiście niemożliwe. Opcja 2x4 to większa dawka zabawy. Reduktor to chyba wynalazek przeznaczony do użytku w czasie wyciągania innych sprzętów z tarapatów. Od samego dołu KingQuad dysponuje naprawdę dużym momentem.

NAS Analytics TAG

quady yamaha suzuki kymco linhai76 mquady yamaha suzuki kymco linhai38 mquady yamaha suzuki kymco linhai51 m
quady yamaha suzuki kymco linhai25 mquady yamaha suzuki kymco linhai19 mquady yamaha suzuki kymco linhai49 m

Poza tym wyposażenie w "suchy schowek", gniazdo 12V, wygodne podesty, dodatkowe światło na kierownicy sprawia że ten duży użytkowy sprzęt jest świetną propozycją dla ludzi, którzy muszą się poruszać sprawnie po lesie, a obce im są umiejętności jazdy enduro.

quady yamaha suzuki kymco linhai18 mquady yamaha suzuki kymco linhai13 m
quady yamaha suzuki kymco linhai41 mquady yamaha suzuki kymco linhai50 m

Konkurencja zza miedzy

Japończycy bezdyskusyjnie ustawili swoimi produktami technologiczną poprzeczkę na tak wysokim poziomie, iż niewiele firm spoza kraju Kwitnącej Wiśni stanowić może dla nich konkurencję w produkcji quadów. Firmy, które na polu jakości i osiągów mogą stawić czoło japońskiej wielkiej czwórce, takie jak na choćby Polaris, nie są w stanie konkurować cenowo. Czyżbyśmy byli zatem skazani na korzystanie z wyrobów Suzuki, Hondy, Kawy i Yamahy? Czy na prawdę potrzeba technologii najwyższego lotu oraz wyśrubowanych osiągów, aby w grudniowy weekend świetnie się bawić na wolnym powietrzu? To także postanowiliśmy sprawdzić osobiście

Od dawna wiadomo, iż Japończykom od kilkunastu lat coraz prężniej rośnie za miedzą konkurencja. W nasze ręce trafiły dwa pojazdy tajwańskiej produkcji, z których każdy przeznaczony został do wywiązywania się z innych zadać. "Najpierw praca, a potem zabawa" – któż nie zna tego powiedzonka? Dlatego też pod lupę najpierw bierzemy użytkowy model Linhai Allroad 300.

kingquad bok1
kwkingquad_bok...
1,2 MB | 0:09

kingquad bok2
kwkingquad_bok...
1,5 MB | 0:12

kingquad i raptor skok
kwkingquad_i_r...
1,4 MB | 0:11

kingquad linhai pojedynek
kwkingquad_lin...
4,3 MB | 0:40

kingquad linhai pojedynek2
kwkingquad_lin...
4.2 MB | 0:40

kingquad round1
kwkingquad_rou...
1,0 MB | 0:07

kingquad round2
kwkingquad_lin...
1,5 MB | 0:12

kingquad skok1
kwkingquad_sko...
1,4 MB | 0:11

kingquad skok2
kwkingquad_sko...
0,8 MB | 0:05

kingquad skok3
kwkingquad_sko...
0.7 MB | 0:04

Tania siła robocza – Allroad 300

Już na pierwszy rzut oka widzimy, iż większy z tajwańskich czterokołowców zbudowany został z myślą o zastosowaniach użytkowych. Spore gabarytowo nadwozie oferuje kierowcy bardzo dużo miejsca i bardzo wygodną pozycję za kierownicą. Ponadto kierowca dysponuje dwoma dużymi i solidnymi bagażnikami – jednym za plecami kierowcy oraz jednym przed kierownicą pojazdu. Bardzo funkcjonalny okazał się przedni pałąk ochronny, który skutecznie bronił reflektory Allroada przed gałęziami oraz torował drogę w czasie dynamicznych przepraw przez chaszcze. Duże błotniki oraz pełne podłogi zapewniają natomiast świetną ochronę przed błotem i wodą.

quady yamaha suzuki kymco linhai87 mquady yamaha suzuki kymco linhai78 mquady yamaha suzuki kymco linhai10 m
quady yamaha suzuki kymco linhai69 mquady yamaha suzuki kymco linhai75 mquady yamaha suzuki kymco linhai67 m

Niestety jeśli chodzi o jakość osprzętu i wyposażenia Allroad odstaje od konstrukcji japońskich. Wskaźniki są co prawda czytelne i rozmieszczone jak najbardziej logicznie, ale nie znajdziemy tutaj ciekłokrystlicznych wyświetlaczy, suchych schowków czy też dodatkowego ręcznego rozrusznika. Dźwignie i przełączniki działają nieco oporniej, ale są to tak na prawdę szczegóły. Najważniejsze, że po dłuższej chwili jazdy na 300-tce wszystkie manewry stają się proste i intuicyjne.

NAS Analytics TAG

Czterokołowiec napędzany jest jednocylindrowym silnikiem o pojemności 300 ccm. Jest to jednostka napędowa mająca swoje korzenie w produktach Hondy, co dobrze rokuje jej trwałości i niezawodności. Silnik rozwija moc 20KM przy 6500 obr/min, natomiast maksymalna wartość momentu obrotowego to 23 Nm. Napęd przenoszony jest na tylne koła poprzez odśrodkowe sprzęgło i automatyczną przekładnię o dwóch zakresach pracy dla jazdy do przodu oraz jednym dla jazdy do tyłu. Końcowe przeniesienie napędu realizowane jest przy wykorzystaniu wału Kardana, co podnosi wytrzymałość oraz niezawodność, a także upraszcza obsługę.

Linhai porusza się na klasycznym dla quada podwoziu. Przednie zawieszenie to system niezależnych poprzecznych wahaczy opartych o elementy resorująco-tłumiące. Nie ma tutaj niestety możliwości regulacji, ale przyznać należy, iż podzespół ten sprawuje się bardzo dobrze zapewniając dostateczną kontrolę nad tym co dzieje się z przednimi kołami. Ewidentnym minusem są dziwne dźwięki dobiegające z układu kierowniczego przy zdecydowanym operowaniu kierownicą, ale na szczęście nie stwarza to żadnego problemu z kierowaniem pojazdu.

quady yamaha suzuki kymco linhai28 mquady yamaha suzuki kymco linhai16 mquady yamaha suzuki kymco linhai59 m
quady yamaha suzuki kymco linhai58 mquady yamaha suzuki kymco linhai60 mquady yamaha suzuki kymco linhai56 m

Tylne zawieszenie to sztywna oś podparta centralnym elementem resorująco-tłumiącym. Fabryczne zestrojenie jest zdecydowanie zbyt miękkie, ale odpowiednie podciągnięcie sprężyny bardzo poprawia sytuację. Allroad 300 toczy się na sporych kołach i dysponuje dużym skokiem zawieszeń. Takie zestawienie zapewnia quadowi odpowiednią stabilność i komfort jazdy. Minusem, który wyczuwa się natomiast jest słaby układ hamulcowy. Siła hamowania jest niedostateczna, zwłaszcza przy tej masie pojazdu, a o jakiejkolwiek precyzji operowania hamulcami należy zapomnieć.

Gdy wyruszamy Linhaiem w teren przez naszą głowę zaczynają przebiegać różne, często trochę przeciwstawne myśli. Zacznijmy od minusów. Największą bolączką 300-tki jest niedostatek mocy. Co prawda silnik radzi sobie z przemieszczaniem pojazdu, ale przy masie 280 kg trudno mówić tutaj o zwinności primabaleriny. Jest to o tyle problematyczne, iż Allroad nie ma napędu na 4 koła, przez co dosyć łatwo wpakować się w sytuację, do wyjaśnienia której będzie konieczna wyciągarka lub inny pojazd i lina holownicza. Automat ułatwia jazdę osobom mało zaprawionym w terenowym wykorzystaniu quada, ale przy masie 300-tki i napędzanej jednej osi, niesie też ze sobą jednocześnie określone ograniczenia. Najlepszą tego ilustracją była nasza testowa górka. W momencie, gdy próbujemy pokonać podjazd na wyższym przełożeniu, szybko okazuje się iż układ napędowy jest niewydolny, co przejawia się zapachem przegrzanego sprzęgła oraz zakopanymi po osie tylnymi kołami. Jeśli wybierzemy krótkie przełożenie, quadowi trudno nadać odpowiednią prędkość do pokonania przeszkody. Znalezienie tutaj koniecznego kompromisu może być trudne w przypadku mało zaawansowanych użytkowników, czyli takich jak nasza redakcja.

quady yamaha suzuki kymco linhai70 mquady yamaha suzuki kymco linhai57 m

Słaby silnik jest o tyle rozczarowujący, iż możliwości podwozia są całkiem spore, co aż prosi się o bardziej dynamiczną jazdę. Dystrybutor, dzięki uprzejmości którego testowaliśmy Linhaia zapewnił nas, iż 300-tka w najbliższym sezonie pojawi się także w wersji 4x4, co mamy nadzieję poprawi możliwości Allroada. Gdybyśmy mieli coś jeszcze poprawić w tym wehikule to byłaby to kultura pracy jednostki napędowej. Spod zbiornika paliwa dobiegają metaliczne odgłosy, które na pierwszy rzut oka mogą sugerować, iż coś niedobrego dzieje się z sercem quada. Bezdyskusyjnie poprawy wymagają hamulce, a dźwignia gazu mogłaby pracować lżej.

A co w Linhaiu spodobało się nam? Jest to przede wszystkim pojazd bardzo łatwy i bezpieczny w obsłudze, co szczególnie doceniły nasze redakcyjne koleżanki. Ze względu na swoje gabaryty oraz zastosowane podwozie quad ten jest bardzo stabilny, przewidywalny i daje poczucie panowania nad nim na drodze. Warto zauważyć, iż przeprowadziliśmy nasz test w dosyć wymagających warunkach. Niemniej jednak jeśli właściciel nie będzie zmuszał swojej 300-tki do wykonywania tak karkołomnych zadań jakie my jej stawialiśmy, to czterokołowiec bez problemu poradzi sobie ze wszystkim co może go spotkać poza utwardzoną drogą. Kopny piach, zaorane pole, szczery las czy też inne zarośla nie są w stanie zatrzymać Allroada. Dodać też należy, że obok KingQuada Suzuki, tajwańska 300-tka była najwygodniejszym pojazdem w całym teście, pozwalającym na jego praktyczne zastosowanie w wielu dziedzinach życia. Te plusy zdecydowanie przeważają nad niedociągnięciami, przez co jazda Linhaiem to prawdziwa przyjemność.

linhai bok1
kwlinhai_bok1.avi
4,3 MB | 0:40

linhai round1
kwlinhai_round1.avi
4,3 MB | 0:40

linhai skok1
kwlinhai_skok1.avi
4,3 MB | 0:40

linhai skok2
kwlinhai_skok2.avi
4,3 MB | 0:40

Czas na zabawę po tajwańsku – Kymco KXR250

Małe gabaryty, niewielka masa własna oraz agresywna stylizacja nawiązująca do japońskiej wyczynowej konkurencji same prowokują do bardziej ekstremalnego wykorzystania pojazdu. Miejsca mamy tutaj tylko tyle, ile jest niezbędne do sprawnego balansowania ciałem na wirażach, w wyposażeniu nie znajdziemy takich gadżetów jak prędkościomierz, czy też schowki. Musi nam wystarczyć prosty zestaw lampek kontrolnych oraz mamy możliwość skorzystania z małego bagażnika za naszymi plecami. Brak pełnych podłóg oznacza iż wszystko to, po czym jadą przednie koła prędzej, czy później znajdzie się na naszej twarzy.

quady yamaha suzuki kymco linhai65 mquady yamaha suzuki kymco linhai66 mquady yamaha suzuki kymco linhai55 m
quady yamaha suzuki kymco linhai08 mquady yamaha suzuki kymco linhai48 mquady yamaha suzuki kymco linhai17 m

Jednostka napędowa nie szokuje ani pojemnością ani mocą. W tym przypadku nie słyszy się pełnego nieśmiałości „Yyyyyyyy...??”, jak ma to miejsce w przypadku dwóch szalonych Yamah. Niemniej jednak jednocylindrowy automat pochodzący z Hondy bardzo dobrze spisuje się w KXRze. 18 KM przy 7000 obr/min i 19,6 Nm przy 5500 obr/min to wartości wystarczające, aby poczuć dreszcz emocji. Napęd przenoszony jest poprzez odśrodkowe sprzęgło na automatyczną przekładnię i dalej łańcuchem na tylną oś.

NAS Analytics TAG

Zawieszenie nie różni się tutaj od tego zastosowanego u większego krajana. Przód spoczywa na poprzecznych wahaczach, tył to sztywna oś podparta na centralnym elemencie resorująco-tłumiącym. Mamy tutaj do dyspozycji możliwość regulacji napięcia sprężyny, co przydaje się w czasie jazdy w różnych warunkach terenowych. Napęd końcowy przenoszony jest na koła łańcuchem.

quady yamaha suzuki kymco linhai85 mquady yamaha suzuki kymco linhai64 mquady yamaha suzuki kymco linhai30 m

Hamulce, jakie zainstalowano w 250-tce są całkiem przyzwoite. Nie da się co prawda zrobić stoppie, jak w przypadku Yamah YFZ, ale nie można też marudzić. Wyczucie siły hamowania oraz progu zadziałania jest łatwe i nawet początkującemu przychodzi bardzo szybko.

Podobnie jak w przypadku Linhaia po chwili za kierownicą ogarniają nas często sprzeczne uczucia. Silnik jest żwawy i pozawala na odrobinę szaleństwa, jakiego nie zaznamy w przypadku Allroada. Czterokołowiec bez zająknięcia pokonuje praktycznie wszystkie przeszkody, jakie spotyka na swojej drodze, zapewniając przy tym bardzo przyzwoite właściwości jezdne. Małe gabaryty i nieduża masa pozwalają na skoki i inne wygłupy. Obecność wstecznego biegu daje możliwość łatwego manewrowania oraz samodzielnego wydostania się z krzaków.

quady yamaha suzuki kymco linhai26 mquady yamaha suzuki kymco linhai47 mquady yamaha suzuki kymco linhai12 mquady yamaha suzuki kymco linhai15 mquady yamaha suzuki kymco linhai14 m

Mimo tych wszystkich zalet także największa wada KXRa uwidacznia się właśnie w czasie szybkiej jazdy terenowej. Jest nią niestabilność pojawiająca się przy szybkim pokonywaniu zakrętów. O ile poprzeczne nierówności i wertepy nie robią na Kymco większego wrażenia, to w czasie gwałtownego zwrotu można w mgnieniu oka zamienić się z quadem miejscami. Pokonując wiraż z poślizgiem tylnych kół konieczne jest obserwowanie nawierzchni, po jakiej będą przemieszczały się koła. Szybkie najechanie w poślizgu na obszar o lepszej przyczepności to praktycznie murowana wywrotka. Za taki stan rzeczy należy winić stosunkowo wąski rozstaw kół, co jest szczególnie oczywiste w zestawieniu z Yamahami. Szybka jazda na Kymco w zakrętach zmusza do uwagi i zdecydowanego balansowania ciałem. Wydaje się, iż poszerzenie rozstawu kół o 5 cm z każdej strony zdecydowanie ograniczyłoby skłonności 250-tki do wywracania się przez burtę, ale poprawienie tego pozostawiamy konstruktorom.

Końcowe wrażenia

Czterokołowce jakie wpadły w nasze nerwowe ręce są od siebie tak bardzo różne jeśli chodzi o konstrukcję i przeznaczenie, iż porównanie ich przy wykorzystaniu tych samych kryteriów byłoby niedorzecznością.

Każdy z nich jest przeznaczony do innych zastosowań. Suzuki KingQuad to perfekcyjnie dopracowany i wszechstronny pojazd użytkowy. Moc, komfort, jakość i nieprzeciętne możliwość w terenie przydadzą się wszystkim tym, którzy zapuszczają się na najbardziej nieprzebyte bezdroża. Myśliwi, leśnicy i fani napędu 4x4 nie znajdą tutaj żadnych powodów do narzekań. Tańszą alternatywą jest Linhai Allroad 300. Jakością wykonania i osiągami wyraźnie odstaje on od KingQuada, ale jest też dwukrotnie tańszy, co zdecydowanie ułatwia stanie się posiadaczem pełnowartościowego użytkowego czterokołowca. Po wprowadzeniu napędu 4x4 możliwości tego pojazdu zapewne ulegną dalszej poprawie.

Jeśli nad pracę przedkładamy zabawę, to również mamy interesujący wybór. Z jednej strony wściekłe i bezkompromisowe Yamahy, z drugiej strony mniej agresywny, ale też zdecydowanie tańszy Kymco KXR250. Na korzyść tajwańskiej 250-tki przemawia nie tylko atrakcyjna cena, ale także fakt, iż dla osoby początkującej będzie to zdecydowanie bezpieczniejszy pojazd w użytkowaniu niż japońskie potwory.

Stosunek jakości do ceny to jeden z kluczowych czynników przy wyborze produktu. Bezdyskusyjnie za japońską perfekcję techniczną zmuszeni będziemy zapłacić najwięcej. Jest jednak grupa ludzi, którzy lubią jeździć, ale niekoniecznie jazda musi cały czas odbywać się na granicy przyczepności, jak często ma to miejsce w przypadku członków naszej redakcji. Jeśli zatem statystyczny Kowalski chciałby lajtowo polatać po bezdrożach, to ma do dyspozycji zdecydowanie tańsze pojazdy które również przyniosą mu mnóstwo zabawy na świeżym powietrzu. Przy 37 tysiącach złotych za Yamahę YFZ, Kymco KXR250 za 19,5 tysiąca wydaje się być prawdziwą okazją.

Nasz test jest doskonałą ilustracją oczywistej prawdy, iż o tej porze roku motocykliści nie są skazani na zapadanie w sen zimowy. Co więcej jazda po zasypanych śniegiem polach i wertepach może być nie lada frajdą, nieosiągalną w czasie letnich upałów. Jazda czterokołowcami ze względu na relatywnie nieduże prędkości i konieczność nieustannej pracy ciałem nie daje zmarznąć za sterami a pozwala na totalne odreagowanie wszelkich stresów. Zaopatrzenie quada w pług śnieżny lub w przyczepę (możliwości takie dają KingQuad i Allroad) pozwala zimą na szybkie pozbycie się z posesji śniegu oraz na przedostanie się przez drogi nieprzejezdne dla samochodów. Jeśli zatem jesteście zwolennikami nieprzeciętnych możliwości i nie lubicie siedzieć zimą spokojnie w domu, proponujemy zastanowić się nad czterokołową alternatywą dla waszego motocykla – bezmiar świetnej zabawy dostaniecie w wyposażeniu standardowym!

kymco skok2
kwkymco_skok2.avi
0,6 MB | 0:03

kymco podgorke
kwkymco_podgor...
1,0 MB | 0:07

kymco round1
kwkymco_round1.avi
1,1 MB | 0:08

kymco round2
kwkymco_round2.avi
1,9 MB | 0:17

kymco skok1
kwkymco_skok1.avi
2,0 MB | 0:17

kymco bok1
kwkymco_bok1.avi
3,6 MB | 0:34

Okiem eksperta

Głos oddajemy naszemu off-roadowemu ekspertowi, instruktorowi motocyklowemu www.motoszkola.pl, Michałowi Demczukowi.

quady yamaha suzuki kymco linhai06 m
Na pierwszy ogień poszły dwa tańsze tajwańskie „wózki”. Jedno napędowa automatyczna 250-tka Kymco KRX o charakterze, nazwijmy to, sportowym oraz również jedno napędowa 300-tka Linhai Allroad, która jest pojazdem użytkowym. Jako, że był to mój pierwszy w życiu wyjazd quadem w teren, musiałem się trochę oswoić ze sprzętem. Po godzince jazdy po oblodzonych i lekko zaśnieżonych polnych drogach, okazało się, że całkiem dobrze radzę sobie zarówno z szybszymi przebieżkami po koleinach, zakrętami z poślizgiem kontrolowanym, a także z małymi skokami. Podjazdy pod piaszczyste wzniesienia sprawiały problem większej 300-tce. Cóż stosunek mocy do masy i napęd na jedną oś robi swoje. Okazało się też, że niezależnie od tego, czym jechałem, udawało mi się uciekać Lovtzy za każdym razem. Cóż, chyba doświadczenie enduro robi swoje, choć czterokołowce to zupełnie inna bajka.

NAS Analytics TAG

quady yamaha suzuki kymco linhai77 m
Następnie przyszła kolej na „japończyki”. Po doświadczeniach z „tajwańszczyzną” już wiedziałem, czego się mogę spodziewać. Jednak wielkie było moje zdziwienie, kiedy wsiadłem na Yamahę YFZ450. Obsługa motocyklowa (poza gazem), biegi, sprzęgło, hamulce - wszystko „na swoim miejscu”. Nieźle się zaczyna. Z gazu sprzęt idzie na gumę (gumy?), jest dobrze. Brak mechanizmu różnicowego teoretycznie nie ułatwia skręcania, ale.... od czego jest powerslide, da się nawrócić w miejscu. Silnik lubi obroty, nawet bardzo, skacze się łatwo, znaczy mała hopka i już się jest w powietrzu. O podjazdach pod górę nawet nie wspomnę, generalnie nie zauważyłem żadnych górek. To taki niesamowity terenowy gokart

Kolejnym quadem na który wsiadłem był YFM700. Szczerze mówiąc poza tym, że idzie z gazu na gumy do 3 biegu i ciągnie jak parowóz od samego dołu, to nie zauważyłem większych różnic. Obie Yamahy to strasznie mocne maszyny, do których czuję respekt.

Suzuki KingQuad, to zupełnie inna klasa. Jest trochę jak Range Rover w terenie. To, co cechuje Kinga, to perfekcyjne wybieranie nierówności, lekkość pokonywanie trudnych przeszkód i trialowa precyzja. Wszystko to mając do dyspozycji naprawdę dużo mocy przekazywanej przez automatyczną przekładnię z reduktorem, dopinanym napędem na drugą oś i blokadą mechanizmu różnicowego.

quady yamaha suzuki kymco linhai73 m
Moim zdanie porównywanie tych pojazdów miedzy sobą, jeśli w ogóle jest możliwe, to jest bardzo trudne. Jako motocyklista mogę natomiast powiedzieć, iż w porównaniu z motocyklami enduro, jazda quadem jest dużo łatwiejsza. Szczególnie jest to odczuwalne zimą, kiedy nawierzchnia jest pokryta lodem i śniegiem, a koleiny utworzone są z zamarzniętego błota. Wydaje mi się jednak, że w bezpośredniej konfrontacji na długim i zróżnicowanym odcinku, motocykl byłby szybszy.

Dla mnie jazda tym sprzętem była dość łatwa. Pokonywanie średnio trudnego terenu w przyzwoitym czasie udawało mi się niemal od razu. Żeby wykonać najprostsze ewolucje (poślizgi, skoki, jazdę na dwóch kołach bocznych lub tylnych) wystarczy kilka godzin wprawy. Łatwe opanowanie, to moim zdaniem także ryzyko. Wtedy zanika respekt przed tymi, jakby nie było, niebezpiecznymi pojazdami. I jeszcze jedno - czego łatwo jest się nauczyć, to łatwo się może znudzić.

Michał Demczuk
www.demczuk.pl

Quad okiem kobiety

Karolina – urocza i energiczna blondynka świetnie dająca sobie radę z facetami i wszystkim, co każdego dnia może stanąć na jej drodze. Postanowiliśmy sprawdzić jak poradzi sobie z naszymi quadami!

karolina m
Swoją przygodę z quadami zaczęłam od czerwonego (wiadomo!) Kymco KXR 250. Wesołe maleństwo, które wyglądało jak zabawka, okazało się jednak dość topornym zawodnikiem. Absolutnie nie chciało skręcać, wobec czego wszelkie moje próby ominięcia drzew kończyły się fiaskiem. Aby skręcić w lewo, trzeba było maksymalnie wysunąć do przodu prawą rękę, co automatycznie rozluźniało kciuk i nacisk na gaz. I nagle stawało się w połowie zakrętu. Ponieważ quadzik Kymco był najlżejszy, skakał najwyżej pokonując na gazie niewielkie podjazdy, co dla blondynki dosiadającej quada po raz pierwszy było, nie powiem, zaskoczeniem...

Czerwoną maszynę zamieniłam bez żalu na brązową. Linhai Allroad 300 wyglądał już poważniej i bardziej wojskowo ze swoim orurowaniem. Tylko trochę trudniejszy w obsłudze, był jednak także łagodniejszy w obejściu. Na pewno zwrotniejszy i szybszy, przez co mogłam pokusić się o ściganie bardziej doświadczonych kolegów. Wady? Nie wiem, czy to wina konstrukcji pełnej zakamarków czy zimowej pogody - orurowane cztery kółka zbierały wszystkie brudy z powierzchni, po której jechały: błoto, śnieg, gałęzie itp. Zeszłam z Allroada brudna zupełnie jakbym z niego spadła, chociaż tak się nie stało...

quady yamaha suzuki kymco linhai79 m
Z pewną taką nieśmiałością wsiadłam na żółtego olbrzyma Suzuki KingQuad 700, przy którym czerwony Kymco wyglądał jak zdalnie sterowany gadżet. Już po paru metrach wiedziałam, ze to maszyna dla mnie: komfortowa, logiczna w obsłudze i do tego ten kolor! Ruszyłam leśną drogą i juz po chwili ze zdumieniem zobaczyłam na prędkościomierzu 60 km/h! I właśnie to było w Japończyku najlepsze - prędkości w ogóle nie czuć! Poza tym siedzenie było wygodne jak kanapa w salonie, nic tylko jeździć i jeździć. Tym bardziej, że wszystkie dołki, w które wpadały mniejsze maszyny, Suzuki 'przepływał' bardzo płynnie i miałam wrażenie, że poruszam się poduszkowcem. Zawieszenie sprężynowało mięciutko i właściwie nie czułam pod kołami żadnych przeszkód, chociaż z rozmysłem wpadałam w koleiny, rozjeżdżałam większe gałęzie i prułam szybko po kamieniach. Jak na dużego quada 700-tka jest zadziwiająco zwrotna i szybki skręt o 180 stopni nie jest dla niej żadnych problemem. Ja do silnych kobiet nie należę i byłam bardzo zadowolona widząc, że 'żółtek' reaguje na każdy, nawet najmniejszy, ruch. Niestety z trzech testowanych przeze mnie quadów ta maszyna była najmniej łaskawa dla podłoża (sprawdziłam i porównałam) i bezlitośnie orała oponami łączkę. Dlatego zanim ktokolwiek wpadnie na pomysł jazdy Suzuki KingQuadem po zadbanym trawniku, radzę się dobrze zastanowić.

W moim rankingu nie znalazły się 2 quady Yamahy Raptor. Zgodnie ze swoją nazwą okazały się drapieżne i narowiste, więc idąc za radą speców po prostu na nie, nie wsiadłam. Za to żółty Suzuki KingQuad 700 został moim faworytem od pierwszej chwili. Mimo większego rozmiaru dawał się prowadzić niezbyt silnej osobie i do tego zupełnemu debiutantowi, dlatego z czystym sercem polecam ten pojazd.

Kobiety, wsiadajcie na quady!

Karolina

Dane Techniczne:

Model

NAS Analytics TAG

Kymco KXR250

Linhai Allroad 300

Yamaha YZF450

Yamaha YFM700R

Suzuki Kingquad 700

Typ silnika

Jednocylindrowy, czterosuwowy

Jednocylindrowy, czterosuwowy

Jednocylindrowy, czterosuwowy

Jednocylindrowy, czterosuwowy

Jednocylindrowy, czterosuwowy

Chłodzenie

Cieczą

Cieczą

Cieczą

Cieczą

Cieczą

Pojemność skokowa

249 cc

275 cc

439 cc

686 cc

695 cc

Moc

18 KM / 7000 obr/min

20 KM / 6500 obr/min

b.d

b.d

49,2 KM / 6000 obr/min

Moment obrotowy

19,6 Nm / 5000 obr/min

23 Nm / b.d

b.d.

b.d.

62,2 Nm / 5000 obr/min

Rozruch

Elektryczny

Elektryczny

Elektryczny

Elektryczny

Elektryczny + ręczny

Przeniesienie napędu

Automatyczna bezstopniowa, z przełożeniem wstecznym, 2x4

Automatyczna bezstopniowa + reduktor, z przełożeniem wstecznym, 2x4

5-stopniowa, ręczne sprzęgło

5-stopniowa + wsteczny, ręczne sprzęgło

Automatyczna bezstopniowa + reduktor, z przełożeniem wstecznym, 2x4 + 4x4, blokada mechanizmu różnicowego

Wymiary (długość/szerokość/wysokość)

1700/1070/1080mm

2096/1170/1170mm

1840/1170/1090 mm

1844/1170/1130 mm

2115/1210/1220

Rozstaw osi

b.d.

b.d.

1280mm

1270mm

1280mm

Masa własna

196 kg

280 kg

159 kg

178 kg

273 kg

Zawieszenie przednie

Niezależne podwójne wahacze

Niezależne podwójne wahacze

Niezależne podwójne wahacze

Niezależne podwójne wahacze

Niezależne podwójne wahacze

Zawieszenie tylne

Stalowy wahacz

Stalowy wahacz

Aluminiowy kuty wahacz

Aluminiowy kuty wahacz

Niezależne podwójne wahacze

Hamulce

Hydrauliczne 2xprzód, 1xtył

Hydrauliczne 2xprzód, 1xtył

Hydrauliczne 2xprzód, 1xtył

Hydrauliczne 2xprzód, 1xtył

Hydrauliczne 2xprzód, 2xtył

Opony przód

21/7-10"

24/8-12"

21/7-10"

21/7-10"

36/8-12"

Opony tył

20/11-9"

19/11-10"

20/10-9"

20/10-9"

25/10-12"

Pojemność zbiornika paliwa

ok. 10 l

14,2 l

10 l

12 l

17,5 l

Cena w zł.

19700

ok. 17500 *

36900

36900

35000 **

* - w zależności od importera

** - cena promocyjna na model 2005

NAS Analytics TAG

Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Tagi

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    na górê