MV Agusta 125 dohc 1950-1960. Wyciągała 185 km/h przy pojemności 125 cm³
Przez kilka dziesięcioleci po II wonie światowej byliśmy społecznie i technologicznie izolowani od krajów Europy zachodniej. Żyliśmy swoim życiem, nie wiedząc nawet jak dane dziedziny rozwijają się w tej "lepszej" części Starego Kontynentu. Teoretycznie było to doświadczeniem wszystkich nowych krajów socjalistycznych. Praktycznie, w dziedzinie motocykli i sportu, udało się wyłamać Czechom i Niemcom (NRD).
W roku 1950 cieszyliśmy się z rozpoczęcia produkcji motocykli SHL 125 M04 - tylne zawieszenie sztywne, przednie na archaicznym widelcu trapezowym, dwusuwowy silnik 125 cm³ o mocy 4 KM. W tworzonych na bazie wersji seryjnej pojedynczych egzemplarzach sportowych (wyścigowych i rajdowych) osiągano moc nieco ponad 7 KM. Wydawało nam się, że jest to szczyt możliwości. Tak też przedstawiała to oficjalna propaganda. Mieliśmy być dumni jako Europejczycy. Faktycznie, na poziomie rozwoju techniki motocyklowej, byliśmy na szarym końcu krajów naszego kontynentu.
Tym czasem we Włoszech, w firmie MV Agusta, w 1950 roku rozpoczęto produkcje wyścigowego modelu MV Agusta 125 Bialbero Racer. Była o wyścigówka z czterosuwowym, jednocylindrowym silnikiem 123,5 cm³, z rozrządem dohc, czyli z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. W kolejnej dekadzie motocykl ten stał się liderem w rywalizacji sportowej w swojej klasie.
W pierwszym roku produkcji wyścigówka ta dysponował mocą 12 KM osiąganą przy 12 000 obr./min. W 1952 roku moc wzrosła do 15 KM, a motocykl osiągał prędkość 140 km/h. Cztery lata później, przy niezmienionej pojemności skokowej, osiągnięto moc 18,5 KM i wzrost prędkości maksymalnej do 185 km/h. Tu mała dygresja - w tym roku u nas świętowano wprowadzenie modyfikacji do motocykla WFM 125 M06. W latach 1959 - 1960 (ostatnie dwa lata produkcji) motocykl MV Agusta 125 Bialbero Racer miał moc 20 KM przy 12 000 obr./min. i osiągał prędkość 190 km/h.
W okresie produkcji waga tego motocykla wahała się w granicach 75 - 80 kg. Przez wspomniane 10 lat pewnym zmiano ulegały również: zawieszenia, rama, osprzęt, układ przeniesienia napędu (pierwsze egzemplarze miały 4 biegi, później zwiększono ich liczbę do 5 a w ostatnich latach do 7).
W latach 1950 - 1960 motocykl MV Agusta 125 Bialbero Racer wygrał 34 wyścigi GP oraz zdobył 21 mistrzostw (6 mistrzostw jeźdźców i jedno mistrzostwo producenta, 4 mistrzostwa Włoch i 10 mistrzostw innych krajów). Osiągniecie wspomnianych zwycięstw nie było jednak łatwe. MV Agusta 125 Bialbero Racer miała silną konkurencje, np. NSU, Gilera, Ducati, Honda, MZ.
Kraje Bloku Wschodniego izolowane były również od sportów motocyklowych na arenie międzynarodowej. Tak jak wspomniałem, pewien wyłom w tej zasadzie zrobili tylko Czesi i Niemcy (NRD). W wyścigach motocyklowych w klasie 125 konkurentem MV Agusta 125 Bialbero Racer przez pewien czas była MZ 125.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze