Yamaha MT-07 z półautomatyczną skrzynią biegów. Producent chce wskrzesić rozwiązanie z FJR 1300 w nowej formie
Yamaha pozostaje czujna w kwestii śledzenia trendów i ruchów konkurencji. Do sieci trafił patent, który pokazuje, że producent rozważa umieszczenie półautomatycznej skrzyni biegów w motocyklach z silnikiem CP2. Rozwiązanie będzie jednak nieco inne niż w przypadku Hondy i jej E-Clutch.
Podczas targów EICMA 2023 Honda zaproponowała rozwiązanie w postaci E-Clutch, które łączy wszystko co najlepsze z quick shiftera, klasycznego sterowania sprzęgłem i skrzyni biegów DCT. Rozwiązanie zostało ciepło przyjęte przez dziennikarzy z całego świata, ale na razie nie wiadomo, czy równie pozytywnie zareagują na nie klienci. Patent Yamahy jest jednak nieco inny, ale również zakłada częściową automatyzację procesu zmiany biegów.
W motocyklu FJR 1300AS Yamaha miała system o nazwie Yamaha Chip Controlled-Shift, który umożliwiał zmianę biegu z lewej stopy lub ręki bez użycia dźwigni sprzęgła. Dodatkowo był tu tryb Stop, który umożliwiał automatyczną redukcję do pierwszego biegu po zatrzymaniu motocykla. W przypadku najnowszego patentu biegi są zmieniane z użyciem przycisków umieszczonych na kierownicy. Skrzynia mogłaby również działać w trybie w pełni automatycznym.
To jednak nie koniec, ponieważ np. w przypadku Yamahy YZF-R7 producent umieścił dźwignię zmiany biegów, ale bez dźwigni sprzęgła. Ciekawy jest również fakt, że dla Yamahy MT-07 pojawiają się inne niż dotychczas siedzisko, wloty powietrza i chłodnica, a także widelec upside-down. Obecnie w przednim zawieszeniu mamy widelec teleskopowy. Nowe wloty powietrza miałyby przede wszystkim zapewnić chłodzenie elementom sterującym układem zmiany biegów. Czyżby Yamaha szykowała rewolucję w motocyklach ze swoim legendarnym silnikiem CP2?
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze