tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CB 750 A Hondamatic. Bolesne pocz±tki automatów w Hondach
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda CB 750 A Hondamatic. Bolesne pocz±tki automatów w Hondach

Autor: Lech Wangin 2024.04.19, 13:23 Drukuj

W samochodach automatyczne skrzynie biegów są dziś czymś zupełnie normalnym i powszechnie stosowanym. Mają je nawet ciągniki siodłowe. Na rynku motocyklowym wciąż jednak  nie mogą znaleźć uznania. Wyjątkiem jest tu Honda, jedyny producent, który ma w swej ofercie kilka modeli z automatycznymi skrzyniami i wciąż je rozwija. Mało kto dziś pamięta, że pierwsze próby wprowadzenia na rynek motocykla z automatyczną skrzynią Honda podjęła już w latach 70.

O słynnej Hondzie CB 750 Four i roli jaką motocykl ten odegrał w historii motocyklizmu napisano już wiele. Kultowa "Forka" ma jednak również mniej znane epizody w swej historii. Mowa tu o modelu CB 750 A Hondamatic. Jest on mało znany, gdyż, po pierwsze produkowano go krótko - od 1975 do 1978 roku, a po drugie sprzedawano jedynie na rynku kanadyjskim, amerykańskim i japońskim. Dlaczego tylko tam? Bo w tych krajach automatyczne skrzynie stosowane w samochodach były już zjawiskiem powszechnym, więc Honda postanowiła sprawdzić, jak automatyzacja napędu przyjmie się w dużym luksusowym motocyklu.  Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach udało mi się "ustrzelić" obiektywem w firmie Moto Ventus z Elbląga. Pochodzi on z 1977 roku. Modele wcześniejsze z lat 75 i 76 miały układ wydechowy 4 w 1, a późniejszy z 1978 roku różnił się od widocznego na zdjęciach tym, że miał charakterystyczne koła Comstar umożliwiające zastosowanie opon bezdętkowych.

NAS Analytics TAG

Projektując ten motocykl Honda wykorzystała własne doświadczenia z rynku samochodowego, w układzie przeniesienia napędu zastosowano więc automatyczne sprzęgło hydrokinetyczne, współpracujące z dwubiegową przekładnią. Zastosowanie zautomatyzowanego napędu pociągnęło za sobą konieczność daleko idących modyfikacji silnika. Po pierwsze trzeba było zmienić charakterystykę oddawania momentu obrotowego, by dopasować ją do wymogów nowej przekładni. Pożądany był płaski przebieg momentu obrotowego i jego wysoka wartość już przy niskich obrotach. Jako że w technice nie ma nic za darmo, musiało się to odbyć kosztem mocy maksymalnej. Aby osiągnąć kompatybilną z "automatem" charakterystykę obniżono stopień sprężania z 9:1 do 8,6: 1, zredukowano średnicę gardzieli gaźników z 28 do 24 mm i zastosowano łagodniejsze wałki rozrządu. W efekcie moc silnika z "automatem" wynosiła 52 KM, podczas gdy CB 750 Four z pięciobiegową skrzynią "manualną" legitymował się mocą 67 KM. Na tym jednak nie koniec modyfikacji silnika. Hydrokinetyczne sprzęgło i dwubiegowa przekładnia potrzebowały znacznie większej ilości oleju. Wymagało to zmiany systemu smarowania. Podczas gdy normalny CB 750 miał system smarowania z suchą miską olejową, w CB 750 A zastosowano system z mokrą miską olejową, który mieścił 5,5 litra oleju. Pracowały w nim dwie pompy oleju, jedna odpowiadała za smarowanie silnika a druga obsługiwała hydrokinetyczne sprzęgło i skrzynię biegów. W efekcie tych modyfikacji masa samego zespołu napędowego wzrosła do 97 kg, a cały motocykl ważył 266 kg. To bardzo dużo jak na maszynę o tej pojemności. Wspomniane zmiany nie mogły pozostać bez wpływu na osiągi motocykla. Podczas gdy CB 750 rozpędzał się do niemal 200 km/h, wersja z automatyczną skrzynią mogła osiągnąć najwyżej 175 km/h. Poza tym, przyspieszenie Hondamatic było zdecydowanie bardziej spokojne niż wersji pięciobiegowej.

W motocyklu Hondy, w przeciwieństwie do samochodów, skrzynia nie zmieniała biegów sama. Dwa biegi w skrzyni Hondy należało traktować raczej jak dwa zakresy pracy przekładni - pierwszy od 0 do 97 km/h, był przeznaczony do jazdy w mieście lub na krętych górskich drogach, drugi od 0 do 175 km/h, służył do jazdy poza miastem i na autostradzie.

Mimo że model z automatyczną skrzynią nie odniósł sukcesu, czemu trudno się dziwić, bo zwiększony komfort użytkowania osiągnięto zmieniając motocykl o sportowym  temperamencie w "powolniaka" i "spaślaka", to jednak sama idea wspomagania kierowcy w jego obowiązkach przez maszynę przeżyła próbę czasu. Dziś ma się lepiej niż kiedykolwiek wcześniej i nie ogranicza się wyłącznie do zmiany biegów, choć właśnie w tym aspekcie Honda ma największe doświadczenie i największe sukcesy.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
01 Honda CB 750 A Hondamatic statyka
NAS Analytics TAG
02 Honda CB 750 A Hondamatic od tylu
03 Honda CB 750 A Hondamatic 1977 rok
04 Honda CB 750 A Hondamatic na zdjeciach
05 Honda CB 750 A Hondamatic sesja zdjeciowa
06 Honda CB 750 A Hondamatic youngtimer
07 Honda CB 750 A Hondamatic kokpit
08 Honda CB 750 A Hondamatic silnik
09 Honda CB 750 A Hondamatic kolektory
10 Honda CB 750 A Hondamatic tlumik
11 Honda CB 750 A Hondamatic z bliska
12 Honda CB 750 A Hondamatic zegary
... wiêcej zdjêæ »
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê