W lata 70. Harley-Davidson wchodzi bardzo spektakularnie. 16. pa¼dziernika 1970 roku amerykañski zawodnik wy¶cigowy Cal Rayborn na s³onym jeziorze Bonneville ustanawia nowy rekord prêdko¶ci 427,27 km/h. Jedzie przypominaj±cym cygaro dwuko³owym bolidem, który jest napêdzany rozwierconym do 1460 ccm silnikiem z wy¶cigowego modelu XLR. Dziêki temu Harley-Davidson mo¿e szczyæ siê mianem producenta najszybszego motocykla na planecie i utrzyma ten tytu³ przez kolejne piêæ lat. W tym samym roku powstaje bazuj±ca na Sportsterze flattrackowa wy¶cigówka XR 750, która bêdzie rz±dziæ na amerykañskich owalach przez ca³e dziesiêciolecia. W ramach kolejnych modernizacji w 1972 roku pojemno¶æ skokowa silnika Sportstera zostaje zwiêkszona do 1000 cmm - tak powstaje XL 1000. Nowy model dysponuje moc± 61 KM, pokonuje æwieræ mili w 13,38 s i rozpêdza siê do 187 km/h. W tamtym czasie, kiedy na rynku bryluj± ju¿ japoñskie big bikes, nie s± to osi±gi, które czyni± Sportstera niepokonanym, ale amerykañski motocykl wci±¿ trzyma dobry poziom. Rok pó¼niej Sportster otrzymuje tarczowy hamulec w przednim kole, a w przednim zawieszeniu pojawia siê japoñski (sic!) widelec Showa. Jeszcze dwa lata pó¼niej w my¶l nowych przepisów d¼wignia zmiany biegów zosta³a przeniesiona na w³a¶ciw± lew± stronê.
Galeria pochodzi z artyku³u:
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze