tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Startuje pierwsza Strefa Czystego Transportu. Czarna lista pojazdów, które nie wjad± do Warszawy. Czy s± na niej motocykle?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Startuje pierwsza Strefa Czystego Transportu. Czarna lista pojazdów, które nie wjad± do Warszawy. Czy s± na niej motocykle?

Autor: Andrzej Sitek 2024.06.11, 09:43 1 Drukuj

1 lipca 2024 roku Warszawa zainauguruje pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu (SCT), w której obowiązywać będą rygorystyczne normy emisji spalin dla pojazdów.

Obszar strefy obejmie główne arterie miasta, takie jak al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna oraz tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej. Wymienione ulice nie będą objęte restrykcjami, natomiast granice SCT pokryją się z ich przebiegiem.

NAS Analytics TAG

Wjazd do strefy będzie możliwy jedynie dla samochodów spełniających określone normy emisji. Pojazdy benzynowe (oraz LPG) muszą spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowane po 1997 roku. Z kolei diesle muszą spełniać normę Euro 4 lub być rocznika 2005 i nowszego. Zasady te oznaczają, że starsze samochody benzynowe (do normy Euro 1 włącznie) oraz diesle (do normy Euro 3 włącznie) będą miały zakaz wjazdu, jednak obostrzenia te nie dotyczą osób zameldowanych w Warszawie lub płacących w niej podatki, a także seniorów powyżej 70. roku życia oraz posiadaczy europejskiej karty parkingowej.

Kierowcy, których samochody nie spełniają wymogów SCT, a którzy mimo to będą uprawnieni do wjazdu, mogą ubiegać się o specjalną naklejkę. Wniosek o jej wydanie można złożyć online lub w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 124. System weryfikujący zgodność pojazdów z normami SCT jest dostępny na stronie sprawdzsct.zdm.waw.pl.

Jak donosi dziennik.pl do SCT nie będą mogły wjechać starsze modele popularnych w Polsce samochodów, takich jak Audi 80, BMW serii 5 (E34), Fiat Cinquecento, Ford Escort, Honda Civic V, Opel Corsa B, Volkswagen Golf II oraz pierwsze wersje VW Golfa III. W przypadku diesli wykluczone zostaną m.in. Alfa Romeo 156, Audi A4 B5 i B6, BMW serii 3 E46, BMW serii 5 E39, Opel Vectra B i C, Renault Megane I generacji, Skoda Octavia I oraz Volkswagen Passat B5. Motocykli nowe obostrzenia nie dotyczą, ale to nie oznacza, że w bliższej lub dalszej przyszłości nie pojawia się restrykcje dla posiadaczy silnikowych jednośladów.

Egzekwowanie przepisów SCT będzie realizowane przez policję, straż miejską oraz mobilne kamery, które będą rejestrować numery rejestracyjne pojazdów. Mandat za nieuprawniony wjazd do strefy wyniesie 500 zł.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadziło również nowy wzór zielonej naklejki SCT, która ma kształt koła o średnicy 8 cm i nawiązuje do niemieckiej plakietki ekologicznej Umweltplakette. Nowa naklejka zastąpi dotychczasowy ośmiokątny wzór.

Warto przypomnieć, że warszawska SCT budziła i nadal budzi spore kontrowersje. W połowie listopad ubiegłego roku dowiedzieliśmy się, że pierwotny obszar został powiększony prawie dwukrotnie. Stołeczny magistrat tłumaczył wówczas, że chcieli tego… sami mieszkańcy. Strefa czystego transportu w Warszawie to docelowo Śródmieście, Żoliborz, Praga Północ, niemal cała Ochota - bez CH Reduta, ul. Mszczonowska i Dworzec Zachodni. Ograniczenia dotyczą także Pragi Południe - poza Olszynką Grochowską, niemal całego Mokotowa - bez Sadyby, Stegny, Augustówki i fragmentu Służewca. Czystym powietrzem mają oddychać również mieszkańcy Woli - do al. Prymasa Tysiąclecia.

W kwietniu bieżącego roku RPO uznał, że istniejące w uchwale Rady m. st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r. rozróżnienie na pojazdy z silnikami benzynowymi i diesla może być niekonstytucyjne. Chodzi o to, że pojazdy z silnikami wysokoprężnymi muszą być o wiele nowsze i spełniać wyższe normy, a to przecież jaskrawy przykład nierównego traktowania obywateli przez prawo. Wątpliwości było więcej. Otóż mieszkańcy stref mają cztery lata zwolnienia z zasad przewidzianych dla pozostałych obywateli i w tym czasie musza zmienić stare auta na nowsze. Jednocześnie pozostali warszawiacy z adresami zamieszkania poza SCT, nie dostali czasu na dostosowanie się do zmian. Przepisy dotyczące SCT uderzają w mieszkańców stolicy równie mocno, jak w przyjezdnych, bo nawet cztery lata na dostosowanie się do zmiany oznacza dla wielu osób konieczność zakupu nowego samochodu, lub używanego, ale mieszącego się w wymaganiach SCT.

Ale kłopoty z ustanawianiem SCT nie dotyczą tylko mieszkańców i gości Warszawy. Podobne strefy czystego transportu są planowane w innych polskich miastach, takich jak Kraków, Łódź, Wrocław i Poznań, a ich uruchomienie przewidziane jest na początek 2025 roku.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê