W jaki sposób bronić się, gdy policjant źle nas traktuje podczas zatrzymania oraz jak odpierać zarzuty związane z wykroczeniem, którego nie popełniliśmy? Każdy kto jeździ motocyklem bądź też samochodem musi liczyć się z tym, że prędzej czy później może zostać zatrzymany przez policję do kontroli drogowej. W związku z tym warto wiedzieć jak powinien zachowywać się policjant, a jak kierowca zatrzymanego pojazdu. W jaki sposób bronić się, gdy policjant źle nas traktuje podczas zatrzymania oraz jak odpierać zarzuty związane z wykroczeniem, którego nie popełniliśmy? Wiedza ta przyda się tak w trakcie jazdy motocyklem, jak i samochodem.
Kontrola drogowa Zacznijmy od początku, czyli tego jak wygląda prawidłowe zatrzymanie do kontroli. Policjant, który zamierza przeprowadzić zatrzymanie motocykla jest uprawniony do wydawania poleceń i sygnałów. Funkcjonariusz policji umundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów lub ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności sygnał dawany jest latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym. Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, iż policjant nieumundurowany jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem wyłącznie na obszarze zabudowanym. Nie reaguj na próby zatrzymania do rutynowej kontroli poza obszarem zabudowanym przez osoby poruszające się samochodem cywilnym wyposażonym jedynie w lampę błyskową lub przez osoby ubrane w strój przypominające tylko mundur policyjny. W takiej sytuacji kontynuuj jazdę do najbliższej jednostki policji lub do miejsca, gdzie możesz spotkać dużo osób np. stacja paliw itp. Policjant nieumundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym. Policjant jadący pojazdem samochodowym może podawać kierującemu pojazdem polecenia do określonego zachowania sie za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych. Polecenie do zatrzymania pojazdu podaje sie z dostatecznej odległości, w sposób zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie w miejscu wskazanym przez policjanta. Pojazd powinien być zatrzymany w miejscu, gdzie jest to dozwolone, nie utrudnia ruchu i nie zagraża bezpieczeństwu. Wyjątek stanowi pojazd zatrzymywany po pościgu policyjnym, lub taki pojazd, co do którego zachodzi podejrzenie, iż bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego ze względu na swój stan techniczny lub zachowanie kierującego. W celu dojazdu do miejsca, o którym mowa policjant może wydać kontrolowanemu uczestnikowi ruchu polecenie jazdy za pojazdem policyjnym. Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania, a ponadto: 1) policjant umundurowany okazuje legitymacje służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu, 2) policjant nie umundurowany okazuje legitymację służbową bez wezwania. Nieoznakowane radiowozy Skoro była już mowa o nie umundurowanych policjantach pora przejść do nie oznakowanych radiowozów. Z każdym rokiem przybywa ich na drogach i są one skutecznym środkiem walki z piratami drogowymi. W samym 2008 roku policja kupiła 250 nieoznakowanych samochodów. W każdym regionie Polski „miśki" jeżdżą różnymi markami aut począwszy od Kia Cee'd, Fiata Bravo, Opla Astry i Vectry, Skody Superb, Volkswagena Passata, a kończąc na Fordzie Mondeo. Czy istnieją jakieś sposoby na zdemaskowanie policjantów? Okazuje się, że można ich wykryć. Jednym z pomysłów na jaki wpadli kierowcy było zamieszczenie w Internecie listy samochodów z podaniem marki i numeru rejestracyjnego nieoznakowanego radiowozu. Pytanie tylko czy jest się w stanie zapamiętać wszystkie numery blach? Jeżeli poruszamy się na stosunkowo niewielkim obszarze załóżmy w granicach miasta i na jego obrzeżach to warto spojrzeć, jakimi samochodami jeżdżą policjanci w naszym regionie, a potem bacznie wypatrywać ich na drodze. Być może większa czujność uchroni nas przed mandatem. Jedna ważna wskazówka dla wszystkich - nieoznakowany radiowóz nie zwalnia policjanta z obowiązku noszenia munduru zgodnego z rozporządzeniem o umundurowaniu. Pamiętajmy, że policjant powinien łącznie z mundurem nosić kamizelkę odblaskową koloru żółtego z napisem POLICJA na lewym przedzie kamizelki oraz z dużym napisem POLICJA na plecach. Brak tak elementarnej części ubioru może rodzić podejrzenia, iż mamy do czynienia z oszustem. Dlatego też należy zwracać uwagę na szczegóły. | | | Filmy: | | | | | | | | | | | | | |
Komentarze 16
Poka¿ wszystkie komentarzezgadzam siê z Wami, ka¿dy kto jest w Policji nie móg³ odnale¼æ siê w normalnym ¿yciu, nieudacznicy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!którzy traktowani s± przez starszych prze³o¿onych jak ¶mieci i to ...
OdpowiedzDla mnie policja to chamy i brudasy.. Cz³owiek który wybiera ten zawód ma kompleksy na tle postrzegania go przez innych. Ich poczucie w³adzy jest porostu ¶mieszne... niektórym mundurowym porostu ...
Odpowiedzswieta rlnosvci piesniasz to cipy bez jaj.acja, k....rwy, czepiaja sie o byle co , policja w nowej rudzie , a w szczego
Odpowiedzo chcia³ facet (?) sobie trochê popisaæ. No to sobie popisal a ¿e bzdury to inna sprawa.
OdpowiedzOj ch³opie wprowadzasz w b³±d uczestników ruchu swoimi tak pewnymi stwierdzeniami,sk±d ty nabra³e¶ takich informacji???stosuj±c sie do nie których twoich porad mo¿na mieæ powa¿ne problemy ze ...
OdpowiedzWitam ten kto pisa³ ten artyku³ powinien sie troszke dokszta³cic zamiast wprowadzaæ w b³ad uczestnkiów ruchu drogowego. Mowa o tym iz policja musi miec zarejestrowane na video wjazd z drogi ...
OdpowiedzPanie "Policjancie" po pierwsze: zeznania ¶wiadka w tym wypadku pana policjanta mo¿na obaliæ. To, ¿e funkcjonariuszowi policji przys³uguje rola ¶wiadka nie oznacza, ¿e s±d kieruje siê tylko jego zeznaniami. Proszê mi wierzyæ, ¿e policjanci z regu³y sami nie wiedz± co mówi± przed s±dem. Wystarczy byæ odrobinê bystrym i mo¿na obaliæ twierdzenia Policji. Po drugie polecam dokszta³ciæ siê w regu³ach ortografii i interpunkcji. Tak na marginesie pisze siê autor a nie a³otr. Smutne, ¿e potwierdza pan stereotypy zwi±zane z policjantami. Pozdrawiam
OdpowiedzA polecam panu "policjantowi" pisaæ dopiero wtedy, jak siê tej sztuki nauczy. A tak wprowadza w b³±d, co do ortografii, innych uczestników tego¿ w±tku :)
OdpowiedzTekst niez³y ALE autor powinien jeszcze troszkê sie dokszta³ciæ i poznaæ trochê bli¿ej pracê policji PROPONOWANIE £APÓWKI TO JU¯ DU¯A PRZESADA
OdpowiedzW artykule nie ma mowy o proponowaniu ³apówki. Napisa³em tylko tyle, ¿e jednym ze sposobów za³atwienia sprawy jest wrêczenie korzy¶ci maj±tkowej, lecz w dalszej czê¶ci jest napisane, i¿ wi±¿e siê to z konsekwencjami prawnymi. Zamiast ³apówki proponuje skierowanie sprawy do s±du. Proszê czytaæ w kontek¶cie artyku³u.
OdpowiedzPedro nie obra¿aj inteligentnych czytelników taka odpowiedzi±, bo jednoznacznie jest napisane - i tu Ci u³atwiê i skrócê te rozbudowane zdania do meritum "mo¿na dac ³apówkê ale lepiej odmówiæ przyjêcia mandatu"... P.S. Nie rozumiesz co sam napisa³e¶? Dziwne...
OdpowiedzNikogo nie obra¿am. Zwróci³em tylko uwagê a to jest zasadnicza ró¿nica. Je¿eli kto¶ czuje siê ura¿ony przepraszam, choæ nie widzê powodu do dyskusji na tym obszarze, poniewa¿ interpretowaæ mo¿na na ró¿ne sposoby. W artykule nie ma napisane daj ³apówkê i za³atwisz sprawê. Przedstawi³em alternatywe dla i tak stosowanego w Polsce procederu ³apówek. Wiadome jest to, ¿e je¶li nadarzy siê okazja ludzie bêd± dawaæ ³apówki. Fragment o ³apówce prosze traktowac raczej jako pokazanie i tak istniejacego stanu. Pozdrawiam
Odpowiedz