tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Unijna "Wizja zero" brzmi szlachetnie, ale dyskryminuje motocyklistów. Jak można to zmienić?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Unijna "Wizja zero" brzmi szlachetnie, ale dyskryminuje motocyklistów. Jak można to zmienić?

Autor: Wojtek Grzesiak 2021.04.05, 09:49 2 Drukuj

Federacja europejskich związków motocyklowych (FEMA) skrytykowała postulaty europejskiego programu "Kolejne kroki w kierunku Wizji Zero" zarzucając, że są one skrojone pod użytkowników samochodów. Żeby nie być gołosłownymi, FEMA zaproponowała swoje rozwiązania, które powinny być ujęte w unijnej wizji bezpiecznych dróg.

Plan opublikowany przez komisję europejską przewiduje znaczne obniżenie liczby wypadków drogowych oraz ich ofiar. Adina-Ioana Vălean podkreśla we wstępie, że pomimo ambitnych planów liczba wypadków i ofiar śmiertelnych wcale nie maleje. Plan zakłada, że w latach od 2020 do 2030 zostanie ona zredukowana o połowę, a w 2050 roku na drogach nie będzie żadnych ofiar śmiertelnych ani ciężko rannych.

NAS Analytics TAG

Założenia planu na lata 2021 - 2030 są dość ambitne i opierają się na stworzeniu przyjaznych dróg i poboczy, choć w rozumieniu unijnych urzędników oznacza to przede wszystkim korzystanie z barier linowych, które może i są dobre dla samochodów, ale mogą wyrządzić więcej szkód niż pożytku dla motocyklistów. Kolejne kwestie to produkcja pojazdów z coraz bardziej zaawansowaną elektroniką i chodzi tu oczywiście o systemy informujące o wszelkiego rodzaju zagrożeniach i zapobiegające im. Tutaj wskazuje się na takie systemy jak inteligentne tempomaty, systemy stabilizacji toru jazdy, systemy ostrzegania o opuszczeniu swojego pasa ruchu i tym podobne. Kolejna sprawa to zmniejszenie liczby pojazdów na drogach przez rozpowszechnienie ich współdzielenia.

W planach jest także zacieśnienie systemu wymiany informacji o wykroczeniach, a także zmniejszenie liczby kierowców, którzy przekraczają dopuszczalny limit alkoholu w organizmie. Ostatnia kwestia to pomoc w razie wypadku, a konkretnie dążenie do zredukowania czasu reakcji służb na informację o zdarzeniu drogowym.

Na swojej stronie internetowej FEMA odniosła się do planów przedstawionych przez Komisję Europejską i zwraca uwagę, że pod każdym względem dyskryminują one użytkowników motocykli i motorowerów. Przedstawiciele organizacji zaznaczają, że w statystykach przedstawiających liczbę ofiar w stosunku do liczby przejechanych kilometrów nie bierze się pod uwagę jednośladów. Kolejna kwestia to bariery ochronne i ogólna jakość dróg. Tutaj FEMA wskazuje, że pobocza powinny być możliwie w jak najwyższym stopniu wolne od wszelkiego rodzaju przeszkód terenowych, a tym bardziej nie powinno się stosować barier linowych. Jeśli chodzi o czas reakcji służb na informację o zdarzeniu drogowym, to powinno się badać nie tylko zdarzenia z udziałem samochodów, ale także te z udziałem motocykli.

W przypadku elektroniki wprowadzanej w pojazdach sugerowane jest postawienie na takie systemy jak system ostrzegający o nadjeżdżającym motocyklu, system wspomagania skręcania w lewo, systemy ostrzegające o ryzyku wystąpienia zderzenia czołowego.FEMA zwraca uwagę, że producenci samochodów powinni zacząć ściśle współpracować z Connected Motorcycle Consortium, co pozwoli na wypracowanie standardów komunikacji pomiędzy motocyklami i samochodami.

Ciekawi nas także, jakie jest wasze zdanie na ten temat. Jakie rozwiązania mogłyby poprawić bezpieczeństwo motocyklistów na drogach? Jakie zmiany w edukacji są potrzebne? Oddajemy sekcję komentarzy do waszej dyspozycji.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę