TIRy nie bêd± siê wyprzedza³y. Przynajmniej w to wierzy ITD. I atakuje masowo mandatami.
W piątek, 18 grudnia, kontrolerzy Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili zmasowane kontrole ciężarówek na autostradzie z Katowic do Wrocławia. Wystawili aż 25 mandatów, z czego 19 mandatów dotyczyło wyprzedzania w miejscach, oznaczonych zakazem wyprzedzania przez samochody ciężarowe.
Wyprzedzanie samochodem ciężarowym innych samochodów na autostradzie jest w Polsce co do zasady dozwolone. Pomimo wielu planów i zapowiedzi nie uchwalono ogólnego przepisu, który zabraniałby TIRom wyprzedzania się na polskich autostradach. Jednak bardzo wiele odcinków tych autostrad zostało oznaczonych znakami zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe. W ten sposób niejako wprowadzono "miękki" zakaz wyprzedzania dla TIRów.
Być może znaki te są za słabo widoczne, być może wiedza, że taki znak może być ustawiony, jest wciąż niedostateczna. Być może zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych został wprowadzony w typowy dla naszego kraju, bezsensowny sposób. Zakazy wyprzedzania dla samochodów ciężarowych obowiązują w wielu miejscach Europy tylko, że tam nie zostały one wprowadzone arbitralnie, lecz stanowiły uzupełnienie zasad poruszania się na wielopasmowych drogach. Otóż w Europie Zachodniej najbardziej oblegane autostrady mają co najmniej trzy pasy. Bo te dwupasmowe nie sprawdzały się właśnie z powodu TIRów. Tiry wyprzedzają się, korzystając ze środowego pasa i w ten sposób nie przeszkadzają w ruchu i wyprzedzaniu lewym pasem samochodom osobowych.
Gdy powstawały słynne polskie autostrady, Niemcy nie mogli zrozumieć, dlaczego mają one tylko dwa pasy. Uważali, że skoro pewne jest, że dwupasmowe autostrady nie zdają egzaminu w obecnym systemie logistyki towarów, opartym w bardzo dużym stopniu na ciężarówkach, to logicznym jest budowanie od razu autostrad o trzech pasach. Tym bardziej, że nasze "dwupasmówki" powstały na szerokich pasach terenu, na których aż prosiło się ułożyć od razu trzeci pas. Ale miało być szybko, miało być tanio (choć w praktyce nierzadko było wyjątkowo drogo) i w efekcie zbudowano w Polsce od razu niefunkcjonalne, przestarzałe autostrady.
Teraz próbuje się leczyć chorobę złych autostrad drugą chorobą: utrudnianiem pracy kierowcom ciężarówek. Ustawia się zakazy wyprzedzania, których kierowcy ciężarówek nie chcą respektować, bo z jakichś względów (nie wiem jakich, nie jestem kierowcą ciężarówki) jazda przez 8 godzin za innym kierowcą, któremu się nigdzie nie spieszy, jest trudna psychicznie do zniesienia. To z kolei wzbudza niezadowolenie po stronie regulatora, który czuję się w obowiązku zmusić kierowców ciężarówek do bezwzględnego przestrzegania zakazu wyprzedzania. Dlatego w miniony piątek przeprowadzono na Dolnym Śląsku masowe kontrole kierowców ciężarówek i wystawiono 25 mandatów tylko na jednym odcinku autostrady. Dziewiętnaście z tych mandatów dotyczyło złamania znaku B-26, zakazującego ciężarówkom manewru wyprzedzania. ITD wierzy, że w ten sposób zniechęci pracowników firm transportowych do uprzykrzania życia kierowcom samochodów osobowych poprzez długotrwałe manewry wyprzedzania. Czy tak będzie przekonamy się. Na razie o dobrych autostradach, przystosowanych do panującego na nim ruchu, cisza.
Komentarze 5
Poka¿ wszystkie komentarzeW koñcu niech zrobi± porz±dek z tymi magnesiarzami. Wielokrotnie widzia³em jak ³adowa³ siê landar± z prêdko¶ci± 80km/h przed osobówke albo motor jad±cy 140km/h.
OdpowiedzW koñcu niech zrobi± porz±dek z tymi magnesiarzami. Wielokrotnie widzia³em jak ³adowa³ siê landar± z prêdko¶ci± 80km/h przed osobówke albo motor jad±cy 140km/h.
OdpowiedzA co to ma wspólnego z motocyklami Straszna bieda ¿e ju¿ piszecie takie teksty
OdpowiedzDo autora: to jest taki sam powód dlaczego osobówki chc± zakazaæ wyprzedzania siê tirów. Jazda swoim tempem na tempomacie jest zdecydowanie mniej mêcz±ca ni¿ jazda ca³y czas skupionym na maksa ...
OdpowiedzDoskona³y pomys³ na biznes. Dbaj±cy o "szybki" rozwój naszego pañstwa politycy PO wybudowali w 38 milionowym kraju dwupasmowe autostrady które tak naprawdê s± zmor± dla kierowców osobówek i ...
OdpowiedzJeste¶ albo naprawdê taki ograniczony, albo po prostu typow± zrzêd±, która zawsze bêdzie brzêczeæ. Przypomnij sobie, jak wygl±da³a sieæ dróg po 89 roku, a jak jeste¶ za m³ody ¿eby pamiêtaæ, to niech kto¶ Ci opowie. Zawsze ¼le. Brak autostrady - ¼le, jest ale 2pasmowa - ¼le, paliwo 2x dro¿sze (¿eby sfinansowaæ takie budowy) - oczywi¶cie ¼le. Czas trwania takich budów - no ¼le! Zrzêda! Dodam jeszcze, ¿e przepustowo¶æ autostrad 3pasmowych te¿ bywa ró¿na, bo przy du¿ym natê¿eniu ruchu dwa prawe pasy zajmuj± i tak wyprzedzaj±ce siê TIRy a dla osobówek je¿d¿±cych przecie¿ ró¿nym tempem) zostaje de facto jeden (polecam przejechaæ siê g³ównymi autostradami w DE czy FR).
OdpowiedzNie jestem przesadnym malkontentem . Pamiêtam jaki by³ stan dróg w roku 89 , ¿e nad morze je¼dzi³o siê 12 godzin ( zreszt± teraz w sezonie te¿ jedzie siê 12 godzin ). Jest mi przykro bo A1 i A2 powinny byæ trzypasmowe reszt± autostrad mi lotto. Dlaczego bo dwupasmówki jako g³ówne arterie W³osi budowali w latach 60 dwudziestego wieku. Niemcy autostradê A8 bêd± powiêkszaæ do sze¶ciu pasów to pokazuje tak naprawdê nasze miejsce w Europie jako tani± si³ê robocz± dla europy zachodniej która pilnuje aby¶my siê za szybko nie wzbogacili.
OdpowiedzTu Ciê zaskoczê, poniewa¿ wiêkszo¶æ chyba tej pseudo autostrady zwanej A4 to chyba jeszcze za Adolfa powsta³o. Oczywi¶cie je¶li chodzi o czê¶æ "zachodni±". Pamiêtam jeszcze czasy betonowych p³yt jak na "patatajce" ale w rzeczy samej - z sensem Twojej wypowiedzi siê zgadzam. Szkoda i ¿al mi tego kraju, ¿e takie miernoty ustalaj± co i jak dla ogó³u. Jedni drugich warci s± i dlatego prawa do posiadania broni ¿adna obecna si³a nie wprowadzi, tym bardziej ¿e folguja sobie i robi± co chc± t³umacz±c covidem.
Odpowiedz