tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Stacje paliw zasilane energią hamowania pojazdów jadących autostradą. To nie jest sci-fi. Włosi testują ten pomysł
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Stacje paliw zasilane energią hamowania pojazdów jadących autostradą. To nie jest sci-fi. Włosi testują ten pomysł

Autor: Andrzej Sitek 2023.11.13, 13:26 Drukuj

Oświetlenie stacji benzynowej lub obsługa punktu poboru opłat na autostradzie wymaga sporo energii, ale niedługo nie będzie trzeba jej przesyłać z elektrowni, bo uzyskamy ją dzięki sile kinetycznej pojazdów na autostradzie. Niemożliwe? Włosi już testują to rozwiązanie.

Uzyskanie darmowej energii jest testowane w ramach projektu Kinetic Energy Harvesting from Vehicles (KEHV), czyli pierwszego na świecie eksperymentu autostradowego obejmującego wykorzystanie platformy technologicznej zdolnej do przekształcania energii kinetycznej pojazdów podczas zwalniania w energię elektryczną.

NAS Analytics TAG

Mówiąc prościej, chodzi o pewien rodzaj płyt będących elementem nawierzchni. Są one ulokowane w miejscach, gdzie pojazdy najczęściej hamują, na przykład zjazdów na parkingi lub inne obiekty autostradowe. Odzyskiwana jest energia, która zwyczajowo zostaje rozproszona w postaci ciepła w systemach hamowania.

Na jakiej zasadzie działa nowatorska technologia? Projekt KEHV opiera się na systemie LYBRA opracowanym przez start-up 20energy. Pojazd przejeżdżający nad modułem aktywuje generator elektromechaniczny, energia elektryczna jest udostępniana za pośrednictwem konwertera elektronicznego i finalnie przesyłana do sieci. Wyprodukowana energia może być wykorzystywana do zasilania oświetlenia, oznakowania, a nawet generatorów ładowania pojazdów elektrycznych. W przypadku punktu poboru opłat wytworzona energia może zostać użyta przez system punktu poboru opłat, a konkretnie do działania kas, szlabanów i oświetlenia.

Jak efektywny jest system? Według wstępnych szacunków, w przypadku dziennej średniej liczby przejeżdżających pojazdów na poziomie 9 tys., za pomocą jednego modułu można wyprodukować 30 megawatogodzin rocznie, co odpowiada redukcji 11 ton CO2. Czy to dużo?

Powyższa wartość odpowiada rocznemu zużyciu energii elektrycznej bloku mieszkalnego składającego się z 10 rodzin. Jeśli mielibyśmy odnieść się do przykładów motoryzacyjnych, to średnie zużycie energii elektrycznej na jednym z punktów poboru opłat autostradowych Firenze Ovest wynosi 60 MWh/rok. Dzięki instalacji zaledwie dwóch systemów KEHV możliwe będzie całkowite wyeliminowanie zapotrzebowania punktu na energię.

System KEHV został opracowany przez Movyon, centrum technologiczne Grupy Autostrade per l'Italia. Movyon to włoski lider w rozwoju i integracji zaawansowanych inteligentnych systemów transportowych i rozwiązań do monitorowania infrastruktury. Aktualnie system jest testowany w Toskanii, a konkretnie na autostradzie A1, w miejscu, gdzie pojazdy zjeżdżają do punktu postoju Arno Est.

Jakie są wartości graniczne systemu? Zgodnie z szacunkami opracowanymi przez Movyon dla bramek autostradowych w Mediolanie Północnym i Mediolanie Południowym, przy średnim dziennym natężeniu ruchu wynoszącym około 8 tys. pojazdów ciężarowych i 63 tys. pojazdów lekkich, systemy rozmieszczone na dostępnych trasach mogą osiągnąć całkowitą roczną produkcję dla każdej z dwóch stacji ponad 200 MWh.

Mówiąc inaczej, w skali całego kraju to mogą być gigantyczne zasoby energetyczne, które dotychczas były po prostu marnowane. Instalacje kolejnych płyt systemu KEHV planowane są już w najbliższych miesiącach. Czy i kiedy ta technologia trafi do Polski? Jeszcze za wcześnie o tym mówić, ale bez wątpienia mamy do czynienia z bardzo perspektywicznym rozwiązaniem, które pozwoli zaoszczędzić mnóstwo prądu.

NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę