Spadek sprzedaży motocykli Jawy. Czy Mahindra ma problem z czeską marką?
Kiedy indyjski koncern Mahindra ogłosił w 2015 roku, że przenosi całą swoją uwagę na motocykle klasy premium, okazało się, że nie żartuje. W międzyczasie indyjski gigant zakupił firmę Classic Legends, która zajęła się marką Jawa. Hindusi wykupili prawa do czeskiej Jawy w 2016 roku. Motocykle z Czechosłowacji były niegdyś bardzo popularne w Indiach i miały świetną reputację. Pamiętajmy, że takie marki jak MZ, CZ czy właśnie Jawa w latach 50. i 60. konkurowały na światowych rynkach i w międzynarodowym sporcie z japońskimi producentami jak równy z równym.
Stopniowo Classic Legends rozszerzyło ofertę do trzech wariantów Jawy w Indiach - wszystkie grają na terytorium innej, niegdyś europejskiej marki, czyli Royal Enfielda. Jednak mimo pasma sukcesów Jawy na rynku indyjskim, Classic Legends boryka się z problemami. Początkowo chodziło o ograniczenia w produkcji, ponieważ nie była ona w stanie zaspokoić popytu. Klienci byli zmuszeni czekać na zamówione Jawy nawet dziewięć, dziesięć miesięcy.
Szkolenie i jazdy testowe dla fanów offroadu! Zapisz się, to już w ten weekend
Już 18 maja 2024 na toruńskim torze motocrossowym odbędzie się event Yamaha Off-Road Day dedykowany miłośnikom jazdy terenowej. W trakcie imprezy obędzie się prezentacja najnowszej Yamahy WR250F, spotkanie i jazdy pokazowe zawodników AF Motors Yamaha Racing Team
ZAPISZ SIĘ TUTAJ ! >>Mimo że teraz wydolności produkcji wydaje się być lepsza, to musi upłynąć trochę czasu, zanim marka Jawa będzie mogła dorównać konkurencji. Pojawiły się również pewne symptomy spowolnienia i końca euforii, jaką przyniosła premiera Jawy. W porównaniu do 15 741 sprzedanych egzemplarzy motocykli w zeszłym roku finansowym, w bieżącym dawna czeska marka zanotowała spadek do poziomu 12 889 sztuk, czyli o prawie 18 procent mniej, zgodnie z danymi VAHAN dotyczącymi sprzedaży detalicznej. W 2020 roku nie wypłacono również pracownikom premii za wyniki. I nie chodzi o COVID, bo pracownicy R&D otrzymali premię, a Classic Legends zwiększyło jednocześnie zatrudnienie o 35%, nawet w czasach pandemii.
Zapewne Jawa znajdzie sposób na poprawę wyników sprzedaży i skupi się na swoich produktach. W zasadzie nie ma wyjścia, bo konkurenci tacy jak Honda i Benelli oraz bezpośredni konkurent marki, Royal Enfield, cały czas podnoszą poprzeczkę.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeZadziałał typowy i niestety bezwzgledny mechanizm rynkowy zwany "czynnikiem ludzkim". Wielu klientów napalonych na motocykl po jego prezentacji nie mogąc sie doczekac na sój egzemplarz po prostu ...
Odpowiedz