Kalifornia wprowadza zakaz sprzedaży pojazdów spalinowych. Ucierpi rynek motocykli
Pod koniec ubiegłego roku, Gubernator Gavin Newsom ogłosił, że Kalifornia wycofa pojazdy napędzane benzyną i drastycznie zmniejszy popyt na paliwa kopalne w walce ze zmianami klimatycznymi. Zarządzenie, które odbiło się szerokim echem, obejmuje trzy aspekty, a jeden z nich, o którym za bardzo się nie mówiło, będzie mieć duży wpływ na przemysł motocyklowy.
Pierwszym jest przepis, zgodnie z którym, wszystkie nowe samochody i lekkie ciężarówki osobowe sprzedawane w "Złotym Stanie" do roku 2035 będą pojazdami bezemisyjnymi. Zarządzenie mówi również, że stan wycofa wszystkie nowe średnie i ciężkie ciężarówki, które nie są zeroemisyjne do roku 2045. Natomiast jest jeszcze trzeci przepis w tym zarządzeniu, któremu poświęca się znacznie mniej uwagi niż pozostałym dwóm, a będzie miał duży wpływ na przemysł motocyklowy.
Ducati robi szkolenie otwarte dla wszystkich! Testy motocykli Ducati i trening pod okiem instruktorów
Trenuj kontrolę nad swoim motocyklem i testuj najnowsze modele Ducati. Prestiżowa impreza szkoleniowa po raz pierwszy organizowana jest w nowej formule. Nie musisz mieć motocykla Ducati, by wziąć udział w Ducati Riding Experience na torze w pobliżu Warszawy. Instruktorami będą członkowie renomowanej grupy Janusza Czai, czyli JC Group. Całodniowa impreza z testami nowych motocykli Ducati i wyżywieniem już lada moment:
Poznaj szczegóły i zapisz się >>Wszystko dlatego, że zarządzenie Gubernatora Newsoma mówi również, że do 2035 roku Kalifornia wprowadzi zakaz sprzedaży wszystkich nowych pojazdów terenowych, które nie są zeroemisyjne, jeśli to możliwe. W rzeczywistości Kalifornia właśnie wyznaczyła datę wygaśnięcia sprzedaży nowych motocykli offroadowych, pojazdów typu SSV i quadów w swoich granicach.
Zanim pójdziemy za daleko, należy zaznaczyć, że zarządzenie to dotyczy tylko sprzedaży nowych pojazdów i nie uniemożliwia posiadania pojazdu z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, ani nie uniemożliwia sprzedaży używanego pojazdu napędzanego benzyną lub olejem napędowym osobie prywatnej.
Należy również zauważyć, że zarejestrowane motocykle typu dual-sport, wraz ze wszystkimi motocyklami dopuszczonymi do ruchu ulicznego, byłyby zwolnione z tego zarządzenia, ponieważ motocykle nie są konkretnie objęte zapisami dokumentu.
Tym, co jednak to zarządzenie hamuje, to zdolność producentów do budowania i sprzedawania nowych pojazdów o niezerowej emisji w stanie Kalifornia, w tym tych, które są sprzedawane przez przemysł sportów motorowych do użytku w terenie.
Zarządzenie zawiera poważne obostrzenie mówiące o tym, że Kalifornijska Rada ds.Zasobów Powietrznych (CARB) ma "działać konsekwentnie z technologiczną wykonalnością i opłacalnością" we wdrażaniu jego dyrektyw.
Mogłoby to stworzyć scenariusz, w którym producenci mogliby argumentować, że produkcja i sprzedaż czegoś takiego jak elektryczny motocykl offroadowy jest tak droga, że nie jest to rozsądny zamiennik tego, co jest dostępne z silnikiem spalinowym. Jednak to na producentach spoczywa ciężar wykazania tej nieracjonalności, co bez wątpienia będzie dla nich trudne. A to z dwóch powodów.
Po pierwsze, maszyny takie jak te z Alta Motors pokazują, że parytet osiągów w elektrycznych motocyklach terenowych jest w zasięgu ręki branży motocyklowej.
Po drugie, w 15-letnim okresie poprzedzającym wprowadzenie zakazu, technologia nadal będzie się rozwijać, a wskazany okres powinien dać producentom dużo czasu na planowanie, opracowywanie i budowanie bezemisyjnych alternatyw dla tego sektora.
Prawdziwym sednem tego zarządzenia jest to, co będzie oznaczać dla całej branży sportowej. Ponieważ Kalifornia stanowi dużą część sprzedaży sektora off-road w Stanach Zjednoczonych, "Złoty Stan" ma więc ogromną władzę nad producentami z sektora sportów motocyklowych.
W związku z tym zarządzenie Gubernatora Newsoma prawdopodobnie zmusi producentów branży powersport do poważniejszego traktowania pojazdów elektrycznych, co najprawdopodobniej przyniesie efekt domina w innych stanach USA, a kto wie, czy i nie na całym świecie.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeAlta Motors wywindowala "parytet osiagow" do tego stopnia, ze sama od tego padła w 2018 roku. Freeride tez nie nalezy do bestsellerow w KTM.
Odpowiedz