Motorynka Pony M2. Legenda PRL na WO¦P
33. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zagrał w tym roku pod hasłem: "Gramy na zdrowie!" i odbył się w niedzielę, 26 stycznia 2025 roku. Wśród aukcji kultowa "motorynka!".
Fundusze zbierano - w zasadzie nadal są zbierane - na potrzeby onkologii i hematologii dziecięcej, a głównym tematem edycji jest bezpieczeństwo i zdrowie dzieci. Jednym z ciekawszych elementów tegorocznych aukcji, które co roku towarzyszą WOŚP, jest kultowa motorynka Pony M2 z 1988 roku, ofiarowana przez pasjonata motoryzacji.
Ten odrestaurowany motorower już teraz osiągnął cenę 22 tys. złotych, a aukcja potrwa jeszcze dwa tygodnie, do 10 lutego. Będzie... drożej!
Motorynka Pony M2, wyprodukowana w czasach PRL, to dziś legenda wśród motorowerów. Egzemplarz, który trafił na licytację, został gruntownie odnowiony przez właściciela specjalizującego się w renowacji pojazdów z tego okresu. Pojazd jest w pełni sprawny technicznie i posiada komplet dokumentów rejestracyjnych oraz aktualne ubezpieczenie OC.
Jeśli chodzi o dane techniczne, przypomnijmy, że Pony M2 posiada w ramie jednocylindrowy, dwusuwowy silnik o pojemności 49 cm³ o mocy 1,25 kW, co pozwala osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 45 km/h. Ech, kiedyś to się wydawało tak dużo! Napęd realizowany jest za pomocą łańcucha, a rozruch odbywa się oczywiście za pomocą "kopki". Zbiornik paliwa mieści 5 litrów, co w połączeniu z wagą pojazdu wynoszącą zaledwie 32 kg pozwalało dać czadu i całkiem długo jeździć za niewielkie pieniądze.
Historia motorynki Pony M2 oraz jej poprzednich modeli sięga lat 70., kiedy to w Zakładach Rowerowych Romet w Bydgoszczy rozpoczęto prace nad stworzeniem lekkiego motoroweru dla masowego odbiorcy. Pierwszy model, Pony M1, zadebiutował w 1978 roku i szybko zdobył popularność dzięki niskiej cenie, prostocie konstrukcji oraz możliwości poruszania się bez prawa jazdy. Produkcja Pony trwała aż do początku lat 90., obejmując modele M1, M2 i M3. Łącznie wyprodukowano około 600 tysięcy egzemplarzy tych motorowerów, które trafiały nie tylko na rynek polski, ale także do krajów bloku wschodniego.
Model Pony M2, wprowadzony w 1983 roku, wyróżniał się ulepszonymi parametrami technicznymi oraz nieco zmienioną stylistyką w porównaniu do swojego poprzednika. Zyskał również opinię niezawodnego środka transportu dla młodzieży oraz osób potrzebujących taniego i praktycznego sposobu przemieszczania się na krótkich dystansach. Zakłady Romet, które były głównym producentem, korzystały z krajowych komponentów, co pozwalało na utrzymanie konkurencyjnej ceny. Rosnące z roku na rok ceny "motorynek" to oczywiście wynik malejącej liczby tych leciwych już pojazdów i… nostalgii. Jedno jest pewne: będzie drożej.
Finał WOŚP to nie tylko aukcje, ale przede wszystkim potężne wsparcie polskiej medycyny. Od początku swojej działalności Fundacja zebrała ponad 2 miliardy złotych, co pozwoliło na zakup około 71,5 tysiąca urządzeń medycznych dla szpitali w całej Polsce. Te urządzenia, ta pomoc, rzeczywiście uratowała zdrowie i życie setek, tysięcy dzieci, i nie tylko. Trudno uwierzyć, że są ludzie, którzy pragną to zniszczyć. A! I łapcie oczywiście link do aukcji z motorynką!


Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze