tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Licznik aktywacji Boost Mode. Pene przyspieszenie do 500 razy. Potem koniec
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Licznik aktywacji Boost Mode. Pene przyspieszenie do 500 razy. Potem koniec

Autor: Andrzej Sitek 2024.02.21, 11:33 Drukuj

Często skupiamy się na rozwoju branży pojazdów elektrycznych i presji tej technologii na segment pojazdów spalinowych. Ale w niedalekiej przyszłości kwestia tego starcia może się stać się drugorzędna. Dlaczego? Bo pojawi się poważniejszy problem.

Prawdopodobnie nie znacie elektrycznego samochodu Fisker Ocean. Pojazd został po raz pierwszy pokazany w Europie na początku 2022 roku podczas Mobile World Congress w Barcelonie. Warto dodać, że ten elektryczny SUV powstał w firmie założonej przez Henrika Fiskera, byłego designera BMW i Astona Martina.

NAS Analytics TAG

O ile sam samochód nie odbiega jakoś specjalnie od innych modeli z rodziny zasilanej prądem, nowością jest pewne specyficzne rozwiązanie. W pełni elektryczny SUV Fisker Ocean ma funkcję Boost Mode, która jest ograniczona do 500 aktywacji. O co w tym chodzi? Już tłumaczę.

Podobnie jak w przypadku kilku innych pojazdów elektrycznych, aby odblokować pełne 564 KM i 736 Nm momentu obrotowego, Fisker wymaga od użytkowników wejścia w specjalny tryb wydajności, tzw. Boost Mode. Jest jednak pewien haczyk. Tryb Boost ma nałożony licznik, który po wyzerowaniu oznacza definitywne wyłączenie funkcji.

W zwykłym, codziennym użytkowaniu Ocean w najwyższej wersji wyposażenia Extreme wytwarza bardzo przyzwoite 468 KM i 696 Nm momentu obrotowego. To więcej niż wystarczająca moc, aby spełnić 99 procent wymagań związanych z jazdą. Jednak po aktywacji trybu Boost, samochód na krótko odblokuje pełną moc, aby kierowca i pasażerowie mogli cieszyć się jeszcze większym uczuciem natychmiastowego momentu obrotowego, z którego znane są pojazdy elektryczne. Ale w modelu Ocean obok pozycji menu Boost Mode znajduje się mały wskaźnik, który odlicza od 500 w dół, informując, ile aktywacji pozostało.

Założyciel i dyrektor generalny Fisker Inc. Henrik Fisker tłumaczy, że decyzja o wprowadzeniu powyższego ograniczenia sprowadza się do "kwestii gwarancji". Zasadniczo firma nie wierzy, że jej właściciele będą często maksymalnie eksploatować swoje samochody, ale po co narażać je na "dodatkowe zużycie", które pociąga za sobą uruchomienie trybu Boost? Licznik ma ograniczać zapędy właścicieli do zbyt częstego korzystania z funkcji.

Dlaczego to rozwiązanie jest niebezpieczne? Bo łatwo sobie wyobrazić, że za jakiś czas może zostać zaadoptowane w szerszym zakresie, również w branży pojazdów motocyklowych. Podobne wędzidło można przecież nałożyć na spalinowce i w ten sposób zniechęcać do ich kupowania, używania oraz jazdy. Na przykład elektroniczne ograniczenie szczytowej mocy z "końcowym terminem", albo nawet stopniowanie tej mocy - oczywiście w imię ochrony środowiska naturalnego. Czy ta pesymistyczna wizja jest realna? Dziś jeszcze nie bardzo, ale za rok lub kilka lat… Kto wie? Płatne subskrypcje też wydawały się nam kiedyś niemożliwe. 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

NAS Analytics TAG
Zobacz rwnie

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr