Klasa wy¶cigowa UEM zapowied¼
Ju¿ nied³ugo w Europie wystartuje nowa klasa wy¶cigowa 250
UEM proponuje stworzenie nowej europejskiej klasy wy¶cigowej - 250 4T. Taka formu³a ma byæ tania i wprowadzaæ m³odych kierowców w ¶wiat wy¶cigów motocyklowych. Podobne kategorie istniej± ju¿ w Japonii, Australii oraz w Stanach Zjednoczonych. Wy¶cigi w tej klasie nie bêd± wymaga³y wysokiego bud¿etu, a silniki, które maj± napêdzaæ 250-tki pochodz± z popularnych maszyn enduro.
Oto zarys pierwszych regulacji technicznych, jakie zostan± wprowadzone.
Motocykle startuj±ce w tej klasie maj± mieæ jednocylindrowe, czterosuwowe jednostki napêdowe, ch³odzone ciecz±, o pojemno¶ci minimum 200 cm3, a maksimum 250 cm3 generuj±ce moc rzêdu 40 KM, z sze¶ciostopniow± skrzyni± biegów oraz mokrym sprzêg³em. Minimalna waga motocykla startuj±cego w tej klasie to 90 kg, zatem czasy okr±¿eñ podczas wy¶cigów powinny oscylowaæ w granicach czasów osi±ganych w obecnej klasie GP 125. Nie wolno dokonywaæ zmian jedynie w komorze korbowodu oraz w cylindrach.
Rama motocykla oraz tylna rama pomocnicza musz± byæ wykonane za stali lub stopów aluminiowych. Inne materia³y takie, jak w³ókno wêglowe s± zakazane.
Zawieszenie nie mo¿e byæ kontrolowane komputerowo. Do wykonania tylnego wahacza mo¿na wykorzystaæ jedynie stal lub stopy aluminiowe. Ko³a ze stopów aluminiowych lub magnezu musza mieæ po 17". Dopuszczone zosta³y opony typu: slick, maksymalnie po trzy na przód i ty³ motocykla. Za hamowania odpowiadaæ maj± pojedyncze tracze z jednot³oczkowymi zaciskami. Wy¶cigowe zaciski nie zosta³y dopuszczone.
Kierownica musi mieæ, co najmniej 450 mm szeroko¶ci, a jej zakoñczenia maj± byæ g³adkie lub pokryte gum±. Dla bezpieczeñstwa, przepustnica powinna siê zamykaæ automatycznie.
Owiewki wykonane w ca³o¶ci lub w czêsci z w³ókien wêglowych kompozytów tak¿e nie zosta³y dopuszczone do u¿ytku w tej klasie. Jedynie wokó³ otworów i w miejscach, które trzeba dodatkowo wzmocniæ, mo¿na bêdzie u¿yæ kevlaru lub mieszanki kevlaru i karbonu. Maksymalna dopuszczalna szeroko¶æ owiewki to 600 mm. Tylny siedzenie wraz z uk³adem wydechowym nie mo¿e byæ szersze ni¿ 450 mm. Dolna owiewka dodatkowo musi byæ skonstruowana tak, aby w razie awarii silnika, pomie¶ciæ przynajmniej po³owê oleju i cieczy ch³odz±cej, czyli oko³o 5 litrów p³ynu. W jej przedniej czê¶ci powinien siê znajdowaæ otwór (minimum 25 mm), który bêdzie otwierany tylko podczas mokrych wy¶cigów. Poza tym owiewki oraz przednia szybka maj± mieæ zaokr±glony kszta³t.
Zbiornik paliwa, podobnie jak inne podzespo³y, mo¿e byæ wykonany tylko ze stopów aluminiowych lub stali.
Dopuszczone silniki:
Fabryka | Model | ¦rednica cylindra | Skok | Pojemno¶æ |
BETA (KTM) | RR 250 4T | 75.00 | 56.50 | 249.61 |
HONDA | CRF 250 R | 78.00 | 52.20 | 249.43 |
| CRE F 250 | | ||
| X INIEZ | 78.00 | 52.20 | 249.43 |
| CRF 250 X | 78.00 | 52.20 | 249.43 |
HUSQVARNA | TE 250 | 76.00 | 55.00 | 249.51 |
KAWASAKI | KXE 250 F | 77.00 | 53.60 | 249.60 |
KTM | 250 EXC F | 76.00 | 55.00 | 249.51 |
SUZUKI | RMZ250 E | 77.00 | 53.60 | 249.60 |
TM | EN 250 FES | 77.00 | 53.60 | 249.60 |
YAMAHA | WR250 F | 77.00 | 53.60 | 249.60 |
Najprawdopodobniej do tej listy ju¿ nied³ugo do³±cz± silniki produkcji Sherco i Gas Gas. Ta klasa, je¿eli powstanie bêdzie realn± szansa na popularyzacje wy¶cigów nie tylko w bogatej Europie zachodniej, ale przede wszystkim w takich krajach jak Polska, gdzie m³odzi kierowcy najczê¶ciej posiadaj± bardzo ograniczone bud¿ety.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze