tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 GP Francji - Zapowiedź
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

GP Francji - Zapowiedź

Autor: Michał "Mick" Fiałkowski 2008.05.15, 22:55 Drukuj

Po krótkiej, zaledwie tygodniowej przerwie, zawodników klasy MotoGP czeka w ten weekend piąta runda mistrzostw świata, Grand Prix Francji na torze Le Mans.

Przed tegoroczną wizytą na legendarnej francuskiej trasie bez odpowiedzi pozostaje wiele pytań. Dlaczego? Bowiem ubiegłoroczny wyścig, pierwszy na Le Mans dla maszyn 800ccm, odbył się w bardzo nietypowych warunkach. W jego połowie spadł ulewny deszcz, z powodu którego zawodnicy musieli zjechać na swoich garaży i przeskoczyć na maszyny zaopatrzone w ogumienie typu „wet". Z tego powodu ekipom brakuje danych dotyczących żywotności opon na dystansie całego wyścigu.

Tak naprawdę niewiadomo jednak czy dane te w ogóle do czegokolwiek by się przydały. Właściciele trasy zmienili bowiem część nawierzchni, co w tym przypadku oznacza nie tylko nowy asfalt (z pewnością o innej przyczepności), ale także minimalnie przemodelowany fragment okrążenia. Nieco inaczej wygląda bowiem obecnie słynny, „podwójny" zakręt o nazwie „Zielony Garaż".

Ta kosmetyczna zmiana z pewnością nie będzie miała większego znaczenia dla zawodników, którzy zresztą już kilka lat temu musieli przyzwyczaić się do modyfikacji szykany „Dunlop" na początku okrążenia, ale mogą napsuć sporo zdrowia pracownikom Michelin i Bridgestone.

Motocykliści królewskiej klasy muszą bowiem wybrać ogumienie z którego korzystać będą przez weekend już w czwartek i choć dwudziestoczterogodzinny wyścig Endurance, który odbył się na Le Mans kilka tygodni temu, dał producentom jakiś pogląd na sytuacje, to jednak dla niektórych zawodników wybór gum okaże się z pewnością loterią.

Le Mans słynie ze swojej charakterystyki w stylu „Stop and Go". Zawodnicy albo bardzo ostro hamują, albo przyspieszają, a z uwagi na krótkie zakręty bardzo niewiele czasu, z wyjątkiem kilku dłuższych łuków, spędzają w pełnym złożeniu co może oznaczać, że ogumienie wcale nie będzie w ten weekend odgrywało istotnej roli. Jeśli mechanicy znajdą kompromis pomiędzy stabilnością motocykli na hamowaniach, a zwinności podczas przerzucania z jednej strony na drugą w szykanach, wszystko będzie w rękach zawodników.

Rok temu swoje pierwsze zwycięstwo w MotoGP, wykorzystując zamieszanie związane z ulewnymi opadami deszczu, wywalczył dla Rizla Suzuki Australijczyk Chris Vermeulen. W sezonie 2006 z kolei niesamowitym tempem popisał się Valentino Rossi. Włoch z iście chirurgiczną precyzją kręcił niesamowicie szybkie i równe czasy, ale w samym wyścigu, mimo ogromnej przewagi, nie dojechał o mety z powodu awarii swojej Yamahy. Czy tym razie zrewanżuje się na francuskiej trasie? Przeszkodzić mogą mu w tym jeźdźcy Hondy, którzy na Le Mans, w przeciwieństwie do Szanhgaju, nie będą już mieli problemów ze słabszymi silnikami. Najdłuższa prosta ma w Le Mans bowiem zaledwie 450 metrów. Motocykle ustawia się tu na maksymalne przyspieszenia, a nie wysokie prędkości, więc różnice pomiędzy standardowymi jednostkami napędowymi, a tymi z pneumatycznym rozrządem, powinny być znacznie minimalne, a być możne w ogóle nie będzie ich widać!

Dzisiaj pierwsi zawodnicy mieli okazję zapoznać się z odmłodzoną nitką toru, a niektórzy, jak John Hopkins (z nowym irokezem na głowie)czy Anthony West, postanowili nawet wykorzystać ją do treningu i pokonać kilka kółek na rowerze. Ci, który na nitkę postanowili wyjechać na skuterach musieli mieć się jednak na baczności. W Le Mans od lat obowiązuje niespotykany nigdzie indziej na świecie nakaz poruszania się na skuterach po paddocku... w kaskach!

Kulminacyjnym punktem przed każdą rundą Grand Prix jest jednak w czwartek konferencja prasowa i dzisiaj nie było inaczej. Z dziennikarzami spotkał się o godzinie szesnastej między innymi Valentino Rossi. „To nie jest mu ulubiony tor, ale osiągałem tu w przeszłości dobre wyniki." - powiedział Włoch, który dwukrotnie wygrywał we Francji i pięć razy stawał na podium. „Niestety musiałem oddać zwycięstwo w 2006 roku, więc teraz muszę tu wygrać. Yamaha zawsze świetnie spisywała się w Le Mans, ponieważ bardzo ważna jest tutaj zwrotność. Musimy sprawdzić jak z tą nawierzchnią poradzą sobie nasze opony, a poza tym pogoda często płata tutaj figle, ale dzisiaj warunki atmosferyczne były bardzo dobre. Liczymy na dobrą pogodę, ale prognoza niestety nie jest zbyt optymistyczna."

Zapytany przez prowadzącego konferencję prasową Nicka Harrisa o przyczyny swojego zwycięstw w Chinach, Rossi wyjaśnił: „Udało nam się poprawić ustawienia naszego motocykla i dopasować go do wymagania ogumienia Bridgestone. Z tego powodu w wyścigu mogłem pojechać tak jak chciałem i stoczyłem wspaniały pojedynek z Danim Pedrosą. Pierwsze cztery wyścigi sezonu wygrało czterech różnych zawodników, dlatego z pewnością czekają nas interesujące mistrzostwa."

W ten weekend Valentino może także wywalczyć swoje dziewięćdziesiąte zwycięstwo w wyścigach Grand Prix, wyrównując tym samym wynik Angela Nieto (pierwsze miejsce w tej kategorii zajmuje Giacomo Agostini ze 122 zwycięstwami na koncie). „W 2005 roku wyrównałem wynik innej legendy, Mike'a Hailwooda [wygrywając na Sachsenringu - przyp. Mick], ale ten rekord jest faktycznie imponujący i chciałbym w niedzielę mu dorównać." - przyznał zawodnik z numerem 46. „Ago wygrywał 68 wyścigów w królewskiej klasie, czyli tylko pięć więcej ode mnie, dlatego chciałbym poprawić najpierw ten wynik. Aby objąć prowadzenie w tej kategorii ogólnych zwycięstw musiałbym wygrać jeszcze trzydzieści trzy wyścigi. Może to być trudne ale nie niemożliwe. Najpierw jednak chciałbym wyprzedzić mojego dobrego przyjaciela, Angela Nieto. Kto wie, może już w ten weekend?"

Zawodnikiem, który będzie chciał pokrzyżować plany Rossiego, jest lider klasyfikacji generalnej, Dani Pedrosa. Który również świetnie spisywał się w Le Mans, a w 2006 roku, już po wycofaniu się „Doktora", w zwycięstwie przeszkodziły mu tylko problemy z oponami. Rok temu plany pokrzyżowała pogoda, więc Dani, podobnie jak Valentino, będzie miał w niedzielę ogromny apetyt na zwycięstwo. „Jestem trochę zaskoczony, że prowadzę w generalce, szczególnie biorąc pod uwagę nasze problemy z motocyklem przed sezonem, ale w niedzielę dam z siebie wszystko." - zagroził Hiszpan, ale jednocześnie podkreślił, że w poniedziałek po wyścigu nie będzie testował w Le Mans nowego silnika z pneumatycznym rozrządem. Po trudnym początku sezonu wielką niewiadomą jest także forma Caseya Stonera. Na to i wiele innych pytań odpowiedź poznamy już za kilka godzin!

Choć w ten weekend redakcja Ścigacza będzie świecić pustkami ze względu na rozgrywaną w Poznaniu pierwszą rundę Motocyklowych Mistrzostw Polski, dzięki płatnej subskrypcji na oficjalnej stronie serii, motogp.com, każdy, nawet na odległość śledzić będzie mógł wszystkie wydarzenia z Le Mans. Relacji, wyników i ciekawostek, zarówno z Polski jak i z Francji, przez cały weekend nie zabraknie też oczywiście na stronach naszego portalu. Trzymamy kciuki aby pogoda nie pokrzyżowała planów zawodników ścigających się na jednym i drugim torze!

Alice Grand Prix Francji

Harmonogram

Piątek

09:00 - 09:45 FP1 125cc
10:00 - 11:00 FP1 MotoGP
11:15 - 12:15 FP1 250cc

13:10 - 13:40 QP1 125cc (relacja na motogp.com)
13:55 - 14:55 FP2 MotoGP (relacja na motogp.com)
15:10 - 15:55 QP1 250cc (relacja na motogp.com)

Sobota

09:00 - 09:45 FP2 125cc
10:00 - 11:00 FP3 MotoGP
11:15 - 12:15 FP2 250cc

13:10 - 13:40 QP2 125cc (relacja na motogp.com)
13:55 - 14:55 QP MotoGP (relacja na motogp.com)
15:10 - 15:55 QP2 250cc (relacja na motogp.com)

Niedziela

08:40 - 09:00 WUP 125cc
09:10 - 09:30 WUP 250cc
09:40 - 10:05 WUP MotoGP (relacja na motogp.com)

11:00 Wyścig 125cc (relacja na motogp.com)
12:15 Wyścig 250cc (relacja na motogp.com)
14:00 Wyścig MotoGP (relacja na motogp.com)

Relacje na kanale Eurosport

Piątek

13:00-13:45 - pierwsza kwalifikacja 125ccm (Eurosport 2)
13:45-15:00 - Drugi trening wolny MotoGP (Eurosport 2)

Sobota

13:00-13:45 - druga kwalifikacja 125ccm (Eurosport 2)
13:45-15:00 - kwalifikacja MotoGP (Eurosport 2)
15:00-16:00 - druga kwalifikacja 250ccm (Eurosport 2)
23:00-00:00 - kwalifikacja MotoGP (powtórka)

Niedziela

10:00-10:15 - Rozgrzewka MotoGP
10:15-10:45 - Wstęp
10:45-12:00 - Wyścig 125ccm
12:00-13:15 - Wyścig 250ccm
13:15-15:00 - Wyścig MotoGP


Poniedziałek

10:00-11:00 - wyścig MotoGP (powtórka)
16:00-17:00 - Wyścig MotoGP (powtórka Eurosport 2)


NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę