Francuzi bêd± mocniej wspieraæ elektryki. Ju¿ za dwa lata sprzeda¿ ma wzrosn±æ czterokrotnie, do 800 tys. pojazdów rocznie
Francuski rząd podpisał szeroko zakrojony plan dla przemysłu motoryzacyjnego. Chodzi o wsparcie segmentu pojazdów elektrycznych, w tym motocykli na prąd.
Umowa między rządem, francuskimi grupami biznesowymi i związkami zawodowymi ma na celu czterokrotny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych - do poziomu 800 000 sztuk rocznie w 2027 roku. Plan zakłada również sześciokrotny wzrost sprzedaży elektrycznych, lekkich pojazdów użytkowych, w tym jednośladów, do poziomu 100 000 egzemplarzy rocznie.
Chociaż nie określono wyraźnej kwoty nowych dotacji, rząd powtórzył obietnice kontynuowania wsparcia dla zakupów i leasingu pojazdów elektrycznych. Nowa, strategiczna umowa dla całego sektora pojazdów elektrycznych, pojawia się w momencie, gdy Francja i inne kraje biją na alarm w związku z ryzykiem, że nadwyżka mocy produkcyjnych na chińskim rynku pojazdów elektrycznych zatopi ich własny, krajowy przemysł. Jesienią zeszłego roku Komisja Europejska zareagowała na te obawy, wszczynając dochodzenie w sprawie chińskiego wsparcia dla sektora pojazdów elektrycznych.
"Przemysł samochodowy jest częścią naszej kultury przemysłowej i branża ta stoi w obliczu jedynej w swoim rodzaju zmiany" - powiedział francuski minister finansów Bruno Le Maire. "Transformacja jest trudna, z silną konkurencją ze strony innych krajów, w szczególności Chin, więc potrzebujemy solidarności w tym sektorze" - dodał Le Maire.
Napięcia między UE a Chinami dotyczące pojazdów elektrycznych były głównym tematem niedawnej, dwudniowej wizyty przywódcy Chin Xi Jinpinga we Francji. W trakcie wizyty Jinping spotkał się również z przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen. Przypomnijmy jeszcze, że już jakiś czas temu napięcie przerodziło się w szerszy spór, a Pekin wszczął dochodzenie w sprawie dumpingu… alkoholu, które może ostatecznie zaszkodzić francuskim producentom koniaku.
Tymczasem Francja podjęła własne działania ograniczając wsparcie państwa na zakup pojazdów elektrycznych do pojazdów o najniższym śladzie węglowym w produkcji - co de facto wyklucza wiele modeli wyprodukowanych w Chinach. Francja to również pierwszy kraj, który wykorzystał nowe europejskie przepisy, aby wesprzeć rodzącą się branżę akumulatorów zielonymi ulgami podatkowymi.
W Polsce, dzięki programowi "Mój Elektryk", możesz zyskać nawet 70 000 zł dotacji na nowy pojazd zeroemisyjny. Dofinansowania udziela Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze