Stan dróg w Polsce wed³ug GDDKiA. Szykuj± siê kolejne remonty autostrad
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła raport o stanie polskich dróg w 2022 r. Jest on opracowywany co roku i pokazuje stan dróg zarządzanych przez GDDKiA. Wynika z niego między innymi to, że kierowcy mają lepsze odczucia względem dróg niż wskazywałby na to ich stan techniczny. Do ideału nadal jest jednak daleko.
Zanim zaczniemy, to warto przytoczyć słowa z raportu, które słusznie wskazują, że nigdy nie będzie sytuacji, w której 100 proc. dróg jest w bardzo dobrym stanie, ponieważ jest to technicznie niemożliwe. W 2001 r. 28,5 proc. dróg pod kuratelą GDDKiA było w dobrym stanie, aż 37,5 proc. było w stanie niezadowalającym, a 34 proc. było w złym stanie. W 2022 r. już 59,4 proc. dróg było w stanie dobrym, 24,7 proc. w niezadowalającym, a 14,7 proc. w złym. Remonty trwały na zaledwie 1,4 proc. odcinków.
GDDKiA wyjaśnia, że nawierzchnia asfaltowa i betonowa ma obecnie 30-letni czas trwałości. W nawierzchniach asfaltowych warstwa ścieralna jest wymieniana co 12 do 15 lat. W przypadku nawierzchni betonowych wymienia się lub naprawia tylko jej fragmenty. Ciekawostką jest fakt, ze ocena użytkowa kierowców jest nieco lepsza niż wskazują na to dane GDDKiA. Jest jednak spora grupa dróg, które według obywateli są w stanie krytycznym. Według kierowców 63,7 proc. dróg jest na pożądanym poziomie, 26,2 proc. na ostrzegawczym, a 8,9 proc. na poziomie krytycznym. Kierowcy określali tu komfort jazdy i parametry właściwości przeciwpoślizgowych.
Na podstawie raportu przygotowano plan remontów na lata 2024-2025. Obejmuje on m.in. remont jezdni autostrady A2 od granicy woj. wielkopolskiego i łódzkiego do węzła Emilia oraz sąsiedniej jezdni pomiędzy węzłem Emilia i Chrząstowem oraz Białą Górą i granicą województw, obu jezdni A4 pomiędzy Zgorzelcem a Krzywą, fragmentach S7 w woj. pomorskim i małopolskim, kilku odcinkach S8 w woj. dolnośląskim i mazowieckim, fragmentach S10 w woj. zachodniopomorskim i DK10 w woj. wielkopolskim, a także S52 w woj. śląskim.
Zamieszczone w raporcie informacje obejmują sieć dróg zarządzanych przez GDDKiA, która ma długość 17 792 km (22 721 km w rozwinięciu na jedną jezdnię) oraz dróg zarządzanych przez koncesjonariuszy (A1, A2 i A4) o łącznej długości 472 km (940 km w rozwinięciu na jedną jezdnię. Raport nie obejmuje dróg krajowych, którymi nie zarządza GDDKiA. Chodzi o drogi przebiegające przez duże i średnie miasta, które są powiatami grodzkimi, czyli miastami na prawach powiatu. Tu GDDKiA administruje tylko drogami ekspresowymi i autostradami.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze