tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Dwie zmiany w technicznym regulaminie MotoGP na sezon 2019
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Dwie zmiany w technicznym regulaminie MotoGP na sezon 2019

Autor: Konrad Bartnik 2018.07.06, 23:48 Drukuj

Dyrekcja techniczna wyścigów MotoGP przedstawiła dwie zmiany regulaminu, które obowiązywać mają od przyszłego sezonu. Ich celem jest wyeliminowanie niektórych "bocznych drzwi", z których korzystały co bardziej kreatywne teamy. Chodzi o kształt owiewek oraz ingerencję w elektronikę sterującą.

W ostatnich latach poziom rywalizacji w MotoGP bardzo się wyrównał, przez co wyścigi zyskały na widowiskowości i nieprzewidywalności. W opinii wielu fanów motocyklowa klasa królewska jest obecnie najbardziej emocjonującą ze wszystkich dyscyplin motosportu. Jest to w dużej mierze zasługa restrykcyjnego regulaminu technicznego, zabraniającego stosowania rozwiązań, mających nadmiernie wspomagać zawodników, a dopuszczone technologie mają być takie same dla wszystkich.

NAS Analytics TAG

Unifikacja dotknęła m.in. elektroniki sterującej silnikiem. Obecnie wszystkie teamy korzystają z urządzeń i oprogramowania dostarczanego przez jedną firmę - Magneti Marelli. W skrócie - jest to główna jednostka sterująca, zwana ECU (Engine Control Unit), która otrzymuje informacje od szeregu innych urządzeń (czujników, kontrolerów itp.) za pomocą sieci CAN (Controller Area Network). Jednym z takich urządzeń jest czujnik IMU (Inertial Measurement Unit), który za pomocą m.in. żyroskopu przekazuje dane o pozycji motocykla, jego przechyłach i przyśpieszeniach. Układ ten posiada swoją własną elektronikę, którą niektóre teamy nauczyły się wykorzystywać jako dodatkowy procesor, wspomagający działanie tego w głównej jednostce ECU.

Pozostając teoretycznie w zgodzie z przepisami odnośnie standardowych ECU dla wszystkich, zyskiwały w ten sposób dodatkową moc obliczeniową i bardziej wyrafinowane opcje wspomagania dla swoich zawodników. Zmiany regulaminu, przewidziane na sezon 2019, ograniczyły rodzaj informacji, które mogą trafiać siecią CAN do jednostki sterującej. Mówiąc najkrócej - wszyscy znów mają mieć tak samo, a czujnik położenia ma być tylko czujnikiem położenia.

Kolejna zmiana dotyczy aerodynamiki, a konkretnie kształtu owiewek stosowanych w motocyklach wyścigowych. Obecnie każda ekipa może homologować dwa rodzaje owiewek na sezon, jednak regulacje dotyczą tylko ich ogólnego, zewnętrznego kształtu. Wciąż można w sposób modularny dodawać lub zdejmować drobne elementy, takie jak słynne winglety (typowe skrzydełka są już zakazane, teraz to charakterystyczne przetłoczenia przedniej części owiewki). Dzięki temu, w zależności od toru i preferencji zawodnika, w różnych wyścigach widzimy obudowy o różnych kształtach.

Nowe przepisy legalizują uznane obecnie wymiary i kształt tych elementów, ale ograniczają możliwość dalszej swobodnej ingerencji. Tutaj najmocniej po nosie dostaną ekipy Ducati i Hondy, słynące z częstych modyfikacji elementów aerodynamicznych.

Znów - wszystko w celu unifikacji, wyrównania szans i zwiększenia atrakcyjności widowiska.

NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę